3945
Sök

Volvo b230et vill inte varva!

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej,
jag har köpt en b230et utan katalysator som jag stoppat i en volvo 740gl!
Problemet nu bara är att bilen startar och går på tomgång ca 500 varv i nått form av nödläge! Men så fort jag gasar så vill den inte varva alls och går bara på fullt men fortfarande 500-600 varv,

jag har bytt box, ohm mätt alla givare, bytt givaren för varvtalet som sitter på svänghjulet, lyssnat att spjällägesgivarn klickar, kollat att luftmängdsmätaren sitter åt rätt håll osv, kollat att kablar är hela!
känns som jag gjort allt! MEN nu söker jag hjälp och idéer här!

Mvh Erik


Avstängd
1 418 Inlägg
19 februari 2013
#2
EGGxDesign skrev:
Hej,
jag har köpt en b230et utan katalysator som jag stoppat i en volvo 740gl!
Problemet nu bara är att bilen startar och går på tomgång ca 500 varv i nått form av nödläge! Men så fort jag gasar så vill den inte varva alls och går bara på fullt men fortfarande 500-600 varv,

jag har bytt box, ohm mätt alla givare, bytt givaren för varvtalet som sitter på svänghjulet, lyssnat att spjällägesgivarn klickar, kollat att luftmängdsmätaren sitter åt rätt håll osv, kollat att kablar är hela!
känns som jag gjort allt! MEN nu söker jag hjälp och idéer här!

Mvh Erik

ställ på mer laddtryck och montera öppendump smile

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#3
Johan85 skrev:
EGGxDesign skrev:
Hej,
jag har köpt en b230et utan katalysator som jag stoppat i en volvo 740gl!
Problemet nu bara är att bilen startar och går på tomgång ca 500 varv i nått form av nödläge! Men så fort jag gasar så vill den inte varva alls och går bara på fullt men fortfarande 500-600 varv,

jag har bytt box, ohm mätt alla givare, bytt givaren för varvtalet som sitter på svänghjulet, lyssnat att spjällägesgivarn klickar, kollat att luftmängdsmätaren sitter åt rätt håll osv, kollat att kablar är hela!
känns som jag gjort allt! MEN nu söker jag hjälp och idéer här!

Mvh Erik

ställ på mer laddtryck och montera öppendump smile

de hade man kunna gjort om man ens fick den att varva........dumt svar!


70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#4
INGEN som är duktig på ET motorerna? smile


357 Inlägg
19 februari 2013
#5
Vilket elsystem kör du med?


70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#6
aF skrev:
Vilket elsystem kör du med?

elhärvan till motorn är motronic med 022 på slutet på boxen, resterande till de övriga elen vet jag ej vad de är men de har väll ingen åverkan på motorn och dess styrning?!

mvh Erik


Forummoderator
26 339 Inlägg
19 februari 2013
#7
EGGxDesign skrev:
aF skrev:
Vilket elsystem kör du med?

elhärvan till motorn är motronic med 022 på slutet på boxen, resterande till de övriga elen vet jag ej vad de är men de har väll ingen åverkan på motorn och dess styrning?!

mvh Erik

Klart det kan göra skillnad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#8
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:
aF skrev:
Vilket elsystem kör du med?

elhärvan till motorn är motronic med 022 på slutet på boxen, resterande till de övriga elen vet jag ej vad de är men de har väll ingen åverkan på motorn och dess styrning?!

mvh Erik

Klart det kan göra skillnad.

Okej! men frågan är då vad de är som gör att den går på ca 500 varv och går inte att varva upp! den går ju liksom på tomgång, och när man håller fullt! där i mellan händer inget!

mvh Erik


Avstängd
1 418 Inlägg
19 februari 2013
#9
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:
aF skrev:
Vilket elsystem kör du med?

elhärvan till motorn är motronic med 022 på slutet på boxen, resterande till de övriga elen vet jag ej vad de är men de har väll ingen åverkan på motorn och dess styrning?!

mvh Erik

Klart det kan göra skillnad.

inte om elhärvan är rätt till motorn så gör det inget om han har vanliga härvan till lysena;)

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#10
Johan85 skrev:
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:

elhärvan till motorn är motronic med 022 på slutet på boxen, resterande till de övriga elen vet jag ej vad de är men de har väll ingen åverkan på motorn och dess styrning?!

mvh Erik

Klart det kan göra skillnad.

inte om elhärvan är rätt till motorn så gör det inget om han har vanliga härvan till lysena;)

de var ungefär så jag resonera också! resternade el i bilen bör ju inte ha åverkan på motorstyrningen!

mvh Erik


Forummoderator
26 339 Inlägg
19 februari 2013
#11
Johan85 skrev:
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:

elhärvan till motorn är motronic med 022 på slutet på boxen, resterande till de övriga elen vet jag ej vad de är men de har väll ingen åverkan på motorn och dess styrning?!

mvh Erik

Klart det kan göra skillnad.

inte om elhärvan är rätt till motorn så gör det inget om han har vanliga härvan till lysena;)

Om det är fel elhärva där något exempelvis saknas, såsom i kontaktstyckeväg eller liknande, så fungerar såklart inte motorn såsom den ska heller. Var så jag menade.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#12
Mack skrev:
Johan85 skrev:
Mack skrev:

Klart det kan göra skillnad.

inte om elhärvan är rätt till motorn så gör det inget om han har vanliga härvan till lysena;)

Om det är fel elhärva där något exempelvis saknas, såsom i kontaktstyckeväg eller liknande, så fungerar såklart inte motorn såsom den ska heller. Var så jag menade.

motorn har ju sin egen härva o den har jag inte varit och klippt i så då borde ju motorn gå! MEN något är ju inte rätt därför försöker jag få hjälp här smile

väl mött // Erik


Forummoderator
26 339 Inlägg
19 februari 2013
#13
EGGxDesign skrev:
Mack skrev:
Johan85 skrev:

inte om elhärvan är rätt till motorn så gör det inget om han har vanliga härvan till lysena;)

Om det är fel elhärva där något exempelvis saknas, såsom i kontaktstyckeväg eller liknande, så fungerar såklart inte motorn såsom den ska heller. Var så jag menade.

motorn har ju sin egen härva o den har jag inte varit och klippt i så då borde ju motorn gå! MEN något är ju inte rätt därför försöker jag få hjälp här smile

väl mött // Erik

Vilken årsmodell på 740:in är det du har, och vilken kabelhärva? 2.2 eller 2.4?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#14
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:
Mack skrev:

Om det är fel elhärva där något exempelvis saknas, såsom i kontaktstyckeväg eller liknande, så fungerar såklart inte motorn såsom den ska heller. Var så jag menade.

motorn har ju sin egen härva o den har jag inte varit och klippt i så då borde ju motorn gå! MEN något är ju inte rätt därför försöker jag få hjälp här smile

väl mött // Erik

Vilken årsmodell på 740:in är det du har, och vilken kabelhärva? 2.2 eller 2.4?

86 på bilen och motorn kommer "tror" jag ifrån en 89 båda är kattlösa och de är 2,2 eftersom de är 022 boxen smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 februari 2013
#15
EGGxDesign skrev:
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:

motorn har ju sin egen härva o den har jag inte varit och klippt i så då borde ju motorn gå! MEN något är ju inte rätt därför försöker jag få hjälp här smile

väl mött // Erik

Vilken årsmodell på 740:in är det du har, och vilken kabelhärva? 2.2 eller 2.4?

86 på bilen och motorn kommer "tror" jag ifrån en 89 båda är kattlösa och de är 2,2 eftersom de är 022 boxen smile

lh2,2 och motronic är 2 skillda sprut, så dom går inte att koppla samman

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 339 Inlägg
19 februari 2013
#16
EGGxDesign skrev:
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:

motorn har ju sin egen härva o den har jag inte varit och klippt i så då borde ju motorn gå! MEN något är ju inte rätt därför försöker jag få hjälp här smile

väl mött // Erik

Vilken årsmodell på 740:in är det du har, och vilken kabelhärva? 2.2 eller 2.4?

86 på bilen och motorn kommer "tror" jag ifrån en 89 båda är kattlösa och de är 2,2 eftersom de är 022 boxen smile

Är det inte 88 det blir 2.4?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 februari 2013
#17
Mack skrev:
EGGxDesign skrev:
Mack skrev:

Vilken årsmodell på 740:in är det du har, och vilken kabelhärva? 2.2 eller 2.4?

86 på bilen och motorn kommer "tror" jag ifrån en 89 båda är kattlösa och de är 2,2 eftersom de är 022 boxen smile

Är det inte 88 det blir 2.4?

efter 88 så är det 2,4 ja men det finns 2,2 88 med . och motronic finns till 89

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#18
alltså jag har köpt en motor som är urtagen ur en volvo 740 från sent 80 tal utan katalysator, med kabelstam och box Motronic med slut nummer 022, alltså de gamla sprutet med luftmängdsmätare i stället för luftmassemätare!


70 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#19
EGGxDesign skrev:
alltså jag har köpt en motor som är urtagen ur en volvo 740 från sent 80 tal utan katalysator, med kabelstam och box Motronic med slut nummer 022, alltså de gamla sprutet med luftmängdsmätare i stället för luftmassemätare!

är de 1,2 jag har då?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 februari 2013
#20
EGGxDesign skrev:
EGGxDesign skrev:
alltså jag har köpt en motor som är urtagen ur en volvo 740 från sent 80 tal utan katalysator, med kabelstam och box Motronic med slut nummer 022, alltså de gamla sprutet med luftmängdsmätare i stället för luftmassemätare!

är de 1,2 jag har då?

ne du har motronic . sen va du hade i bilen kvittar då du inte kan koppla ihop dom kabelhärvorna .
så du får koppla in motronic kabelhärvan separat in i bilens övriga elsystem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök