2405
Sök

Hur skall vakuumslangarna kopplas mellan WG,MV och insug? behöver hjälp saab 93

12 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1
har lite problem med bilen. två vakuumslangar hänger löst från Magnetventilen och har ingen koll på var de ska kopplas. bilen är steg 3 trimmad och går dåligt när laddet kommer börjar fundera på om slangarna gör någon stor skillnad.

562 Inlägg
26 februari 2013
#2
ML_Pontus skrev:
har lite problem med bilen. två vakuumslangar hänger löst från Magnetventilen och har ingen koll på var de ska kopplas. bilen är steg 3 trimmad och går dåligt när laddet kommer börjar fundera på om slangarna gör någon stor skillnad.

Självklart gör det skillnad.

Märkningarna ska vara enligt följande.

C ska gå till kompressorhuset på turbon.
W ska gå till wastegateklockan.
R ska gå till saxofonen (om du har Trionic 7, svart tändkasett) eller bara inloppsröret innan turbon helt enkelt.

9-5 Aero Sedan -05

12 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#3
Jag har kopplat slangarna rätt men bilen går ryckigt ibland och har sjukt höga avgasvärden på tomgång.
Hc halt 800 och co halten ligger på 11 på tomgång och så fort jag varvar 2500 i varv så blir värdena väldigt fina och godkända. Någon som har koll på vad jag kanske ska åtgärda.

tuningservice.se
91 Inlägg
14 mars 2013
#4
de äldre saabarna med trionic5(röd tändkasset) har problem med deras magnetventiler. Vanligt att dom fungerar sporadiskt. Klart bilen går konstigt om inte slangarna sitter där dom ska. Det är magnetventilen som ser till att wastegaten öppnar. Öppnar inte wastegaten så skenladdar bilen, förmodligen så slår styrsystemet ifrån om inte laddtrycksspärren är bortprogrammerad, är den inte bortprogrammerad så spikar bilen förmodligen ännu mer. då kan toppackningen ha gått eller kolvringarna.

högt hc värde brukar bero på att motorn förbränner olja. Det kan vara turbo, kolvringar toppackning eller något annat som inte är tätt. kanske är det så att din bil har gått med för högt laddtryck och det har hänt något.
Senast redigerat av sebben (14 mars 2013)


12 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#5
tack för ditt svar

men det är bara på tomgång som bilen har sjuka värden och den drar ingen olja vad jag har lagt märke till.
börjar fundera på om det skulle kunna vara magnetventilen som är felet eller mapsensorn som sitter för att bilen har felkoderna P0172 och P1172.

luft/bränsleblandning för fet och jag har ju ingen luftmassemätare som kan vara trasig.

bilen är ju en lättryckare från början så magnetventilen och mapsensorn är monterat vid trimning vilket jag ej vet när.

skulle behöva så mycket hjälp jag kan få.

12 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#6
Just när jag köpte bilen så hade den gått ett tag med trasig wastegate. slangen från MV gick inte att koppla på WG för att det inte fanns någon nippel. hur mycket kan det förstöra?

tuningservice.se
91 Inlägg
14 mars 2013
#7
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola - Där kan du läsa lite om avgasvärden


" vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden."
Ja vacuumläckor har du haft antar jag.
Jag funderar på vad du kan börja med. Om inte mapsensorn registrerar att du har ett undertryck i systemet så får du förmodligen mer brännsle än vad som behövs och bilen går fett. det kan bero på att du har massa läckor i systemet eller att slangen till mapsensorn läcker.

Om jag var du skulle jag kolla alla vacuumslangar. Provtryck gärna hela systemet med 1-1.5 bar om du kan. Plugga vid insugssidan på turbon ordentligt sen skjuter du in luft i någon vacuumslang och kollar på inte trycket överstiger 1.5 bar så du inte skjuter sönder någon packning vid vevaxeln eller liknande(du har samma tryck i hela motorn som i insuget)
Inget svårt att provtrycka alls håll bara koll på trycket samt att pluggen sitter ordentligt!!

Börja med att byta alla vacuumslangar och inspektera så ingenting annat sitter dåligt på tryckör och insug och köp en ny wg klocka så du får dit slangen ordentligt. finns många rasade turboaggregat från saab här i sverige som du kan ta en wastegateklocka ifrån.

Mapsensor sitter original. Bara ut och meka
Senast redigerat av sebben (14 mars 2013)


12 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#8
Grenrörspackningen började ticka häromdagen så jag har nu bytt den och varit och besiktigat men då fick jag 3,5 i co och 231 i hc och vid 2500 varv så hade jag 1,5 tror du det räcker med en riktigt varm katalysator och etanol?

12 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#9
Kan det räcka att byta stiften och dumpventil till org. Har en öppen dump nu.
Och sen tanka en massa ethanol?

Behöver så mycket hjälp jag kan få då jag behöver min bil och inte har råd att slänga in den hos en verksta.

tuningservice.se
91 Inlägg
20 mars 2013
#10
har du kollat efter luftläckage på vacuumslangar osv? provtryckt?

Kan vara topppackningen eller kolvringar som är slut med. Gör ett komptest. En komptestprovare kostar inte mycket på biltema.

Testa byt dumpventil klart du kan ha en läcka där om du har en billigare variant av dumpventil.


12 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
#11
Kompet i saabmotorerna ska vara runt 9.5-10?

tuningservice.se
91 Inlägg
20 mars 2013
#12
runt 10-11. Är någonting dåligt har du inte mer än ca 7



Sök