4133
Sök

Nyfiken på 850 awd turbo -97 trimtips och andra råd

67 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1
tja, tänkte ba kolla om nån kan om 850 lite mer än mig..

har blivit lite sugen på att testa en 4wd bil och volvo är ett måste tongue

så iaf..

tänkte ba se vad folket tycker om 850 AWD?

sitter väl en t5 motor i fast med lågtryckturbo? går de byta ut turbon mot nån annan för att komma upp i dom 225 hästarna som en vanlig t5 har?

och utöver de, om man chipar och sätter dit sportluftfilter och 3" rör och eventuellt ställa på den lite? gärna 1 bar om de är möjligt? helst E85 konvertera oxå? räcker de med att byta spridare?

vad kan man hamna på för hästar då? (CA.)

nåt övrigt om dessa bilar?

Planer på att köpa mig en sån efter sommarn

/Linus


67 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#2
Sen tänkte jag se fall nån har koll på om lådan pallar med dom hästarna som blir vid den trimningen.. är inte ute efter flera hundra hästar utan vad man skulle kunna få ut, utan att behöva kosta på för mycket.

/Linus


Turbo?
440 Inlägg
26 februari 2013
#3
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.
Senast redigerat av Denniz_ (26 februari 2013)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

8 253 Inlägg
26 februari 2013
#4
LTT-motorn och T5 är 2 olika motorer. Beror ju på skicket på motorn, men räkna med att turbon som sitter på original säger stopp runt 230hk. Lådan i sig klarar det, men den är inte hur hållbar som helst.


Forummoderator
26 389 Inlägg
26 februari 2013
#5
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

Har du ens någon personlig erfarenhet av viscon?
Så jävla klen är den inte såsom du påstår, men tack vare att folk snackar som du så tror folk som läser det per automatik.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Påstängd
1 197 Inlägg
26 februari 2013
#6
Mack skrev:
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

Har du ens någon personlig erfarenhet av viscon?
Så jävla klen är den inte såsom du påstår, men tack vare att folk snackar som du så tror folk som läser det per automatik.

Skulle inte tro det, låter som han gissar..
Tror att det sitter slungdiff ibak? Tror jag läst det nånstans, är det lite snö så skickar den i alla fall ut bakändan utan problem om man vill det.


904 Inlägg
26 februari 2013
#7
Det ä väl sa,,à system i v70r saffran eller

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 februari 2013
#8
siiimooon skrev:
Mack skrev:
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

Har du ens någon personlig erfarenhet av viscon?
Så jävla klen är den inte såsom du påstår, men tack vare att folk snackar som du så tror folk som läser det per automatik.

Skulle inte tro det, låter som han gissar..
Tror att det sitter slungdiff ibak? Tror jag läst det nånstans, är det lite snö så skickar den i alla fall ut bakändan utan problem om man vill det.

Ja inte är det några problem att slänga ut bakänden, det är en sak som är säker i alla fall.
Självklart klarar fyrhjulsdriften inte av att burna på asfalt eller göra donuts på en torr McDonaldsparkering, men den är inte tillverkad för att klara av det heller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 405 Inlägg
26 februari 2013
#9
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

Volvos awd är helt okej ändå tycker jag!  Visst går det inte att jämföra med audis tosen diff men wiscon funkar betydligt bättre än fwd iaf!


Forummoderator
26 389 Inlägg
26 februari 2013
#10
Blyfot_Racing skrev:
Det ä väl sa,,à system i v70r saffran eller

Jo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

904 Inlägg
26 februari 2013
#11
Så minst 265hk bör han ju klara av å trimma den till 265 hk ä det ju i v70r laserblå

AUTOTECH S60 power

Forummoderator
26 389 Inlägg
26 februari 2013
#12
Blyfot_Racing skrev:
Så minst 265hk bör han ju klara av å trimma den till 265 hk ä det ju i v70r laserblå

Kopplingen bland annat, lär ju dock skilja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 253 Inlägg
26 februari 2013
#13
Blyfot_Racing skrev:
Så minst 265hk bör han ju klara av å trimma den till 265 hk ä det ju i v70r laserblå

Fast den motorn (265hk) är en helt annan än den 193hk version som sitter i 8850 awd bland annat.


904 Inlägg
26 februari 2013
#14
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Så minst 265hk bör han ju klara av å trimma den till 265 hk ä det ju i v70r laserblå

Fast den motorn (265hk) är en helt annan än den 193hk version som sitter i 8850 awd bland annat.

På med en 19t avgassystem glt kammar spridare ny koppling etc etc

AUTOTECH S60 power

8 253 Inlägg
26 februari 2013
#15
Blyfot_Racing skrev:
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Så minst 265hk bör han ju klara av å trimma den till 265 hk ä det ju i v70r laserblå

Fast den motorn (265hk) är en helt annan än den 193hk version som sitter i 8850 awd bland annat.

På med en 19t avgassystem glt kammar spridare ny koppling etc etc

2 saker att ha i baktanke om man ska vässa en 2,5T: GLT-kammar funkar inte, då krockar ventiler och kolvar. Cylinderväggarna är tunna och ganska lätta att spräcka om man vill börja jaga effekt. Går dock att minska risken för det genom att byta till T5'ans vevstakar men det ger en tråkigare motorkaraktär istället.


904 Inlägg
26 februari 2013
#16
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Marlboroman skrev:

Fast den motorn (265hk) är en helt annan än den 193hk version som sitter i 8850 awd bland annat.

På med en 19t avgassystem glt kammar spridare ny koppling etc etc

2 saker att ha i baktanke om man ska vässa en 2,5T: GLT-kammar funkar inte, då krockar ventiler och kolvar. Cylinderväggarna är tunna och ganska lätta att spräcka om man vill börja jaga effekt. Går dock att minska risken för det genom att byta till T5'ans vevstakar men det ger en tråkigare motorkaraktär istället.

Hade lite ironi i det jag skrev bättre å bara chippa å byta avgassystem å köra

AUTOTECH S60 power

2 763 Inlägg
26 februari 2013
#17
Denniz_ skrev:
AWD på volvos tidiga språk heter FWD... Deras fyrhjulsdrift system suger verkligen innan -04? om jag minns rätt. Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar.

I mina ögon så kan man lika gärna köpa en fwd volvo.

Eller om man vill ha riktig fyrhjulsdrift är gamlare audi, bmw eller alla former utav subaru vägen om man vill ha en familjebil med 4wd.

Om nu skippar 4wd snack.

De är ju en 850 så de är ju bara att söka på tips till en sån. Allt styrs i princip med chip.

När jag läser detta blir jag ärligt talat förbannad. Har man så jävla dålig koll, då ska man ge fan i att kommentera.

När du skriver "Deras fyrhjulsdrift suger verkligen innan -04?", har du ens kört en gammal AWD?


"Fyrhjulsdriften heter att den ska slå till när det behövs och kan ge kraft till de hjul som behövs, dess utom är system helt öppet utan diffar."

Återigen har du fel. Det sitter en diffbroms i bakaxeln som ska låsa i hastigheter upp till 40km/h, denna försvann när nya V70XC kom 01. Sedan kan jag berätta för dig att Haldex bygger på samma princip som viskon, dvs att skicka mer kraft bakåt när den behövs. Viskon gör det "hydrauliskt" genom att en silikonolja i viskodiffen tjocknar när framhjulen snurrar snabbare än bakhjulen, då trycker den ihop lameller och därmed successivt driver mer bak ju tjockare oljan blir. Haldexen sköter oljetrycket med en pump som trycker ihop lamellerna, detta gör den när datorn i bilen känner av att framhjulen spinner, detta system kan skicka bak 100 procent av drivningen om det är ren i under framhjulen.
Anledningen till att man kör med dessa system är för att få ner bränsleförbrukningen och det blir en stor skillnad. 

Förövrigt kan jag även berätta för dig att även BMW använder detta system på sina gamla IX-system nu pratar vi årsmodell 96 och tidigare.


Till TS, provkör en 855 AWD, känn så att den verkligen driver på alla fyra, gör den inte det kan de vara antingen vinkelväxeln eller viskon. Den första är inte så dyr att laga även om man gör lagningen/bytet på Volvo, däremot är viskon en dyrare historia, den kostar nämligen 12000kr plus moms på Volvo och det är utan montering. Dessutom så ska du kolla nivomaterna bak, de har en förmåga att bli dåliga med åren och då blir baken hängig och sjunker ihop vid lastning.

Lycka till med bilköpet!

Volvo - For Life

67 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#18
Tackar så mycket för många bra och dåliga svar..

men iaf så verkar en 850 AWD vara ett bra bilköp sen om jag vill små trimma så sätter jag i chip, luftfilter och avgasrör smile då får man iaf någon häst extra tongue

förmodligen blir de en 850 efter sommarn.

hade tänkt köpa 960 och bygga motor och allt, men de drar ju genast iväg med pengar då hmm

Men tack för alla svar, de är bara skriva vidare om de finns nå mer att tillägga smile

/LinuX


67 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#19
sen tänkte jag på de här med etanol konverteringen? nåt att rekommendera?


904 Inlägg
27 februari 2013
#20
I 850rekomendrarar att byta stakar

AUTOTECH S60 power


Sök