3491
Sök

Renault clio-94 Helt död Hjälp!

29 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Hej! Har en renault clio -94 som batterilampan har lyst på ett bra tag men bilen haf alltid startat. Idag la radion av och nu startar den inte längre, den är totaltdöd. Vad är troligtvis problemet? Kan det vara batteriet eller generatorn?

Osponsrad
1 631 Inlägg
28 februari 2013
jag hade samma problem på min clio... jag bytade bara batterikablarna och sen försvann det problemet smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Forummoderator
18 135 Inlägg
28 februari 2013
leaaa skrev:
Hej! Har en renault clio -94 som batterilampan har lyst på ett bra tag men bilen haf alltid startat. Idag la radion av och nu startar den inte längre, den är totaltdöd. Vad är troligtvis problemet? Kan det vara batteriet eller generatorn?

Precis. Nåt av det är väl troligt. Mät.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

29 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Okay ska pröva att byta kablarna och ladda batteriet så hoppas jag att det funkar. Tack för svar!

29 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Gick nu att starta bilen utan startkablar, dock lös lampan fortfarande. Bilen tog sig nästan hela vägen hem, radion och alla lampor i bilen hade dött och till slut dog bilen också. Oljelampan började lysa och jag stängde av bilen och vi fick bogsera den hem. Funderar nu på om generatorn inte laddar till batteriet?

21 761 Inlägg
28 februari 2013
När batterilampan lyser så är den troligaste orsaken någon form av laddningsbekymmer och därför bör man undersöka den saken först. En mätning på generatorns B+ ger snabbt svar på om generatorn ger ut rätt spänning, men eftersom batterilampan lyser hela tiden så är spänningen antagligen inte rätt. smile

Ladda upp batteriet igen och gör sedan mätningen. Kör inte med bilen förrän du har fått till problemet, risken finns annars att batteriet pajjar pga ett flertal djupurladdningar.

29 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Okay ska ladda och mäta batteriet och se vilket skick det är i. Misstänker generatorproblem ja..smile

29 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Har laddat batteriet och bilen startar som den ska och lampan lyser inte längre..Fattas bara att kolla upp generatorn.

29 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
Okej uppdatering! Har bytt generator men på verkstaden sa de att olja läckte ner på generatorn vilket kan ha gjort att den förra pajade, kan det vara oljetråget som läcker eller vad tror ni? Kostnad att laga osv?

Osponsrad
1 631 Inlägg
22 mars 2013
oljetråget ovanför generatorn ? Verkar skumt ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Sök