3322
Sök

Bmw 325i e36 -91 Höga avgasvärden

28 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
det börjar dra ihop sig för en efterkontroll så nu skulle jag vilja ha en massa tips över mina värden så man kan göra ett sista ryck.har återgärdat en del som bytt två tändspolar som var half av,en som slog gnistan utanför spolen olja,oljefilter luftfilter hade sporluftfilter förut men kör med original nu,tändstifts bytte kollat efter läckage i avgas.

Miljökontrollvärden 
                                          (Gränsvärden inom parentes)
CO 0,1 (0,5)             HC 457 (100)

CO 2500 0,2 (0,3)     LAMBDA 1,11 (0,97-1,03)

tips mottages gärna!
Senast redigerat av jimmy800 (5 mars 2013)

1 365 Inlägg
6 mars 2013
Kolla efter hål i avgassystemet, ditt lambdavärde är ju helt åt h-e

Har du tid och ork kan du mäta upp lambdasonderna.

Men jag tror på hål någonstans.

28 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
okej finns de nå typiska ställen man ska kolla?.kollade här om dagen när jag hade bilen på lyften och kunde inte hitta nåra hål

1 365 Inlägg
6 mars 2013
Vid skarvar och flexrör om det finns något

annars kan man ju alltid starta bilen och känna/se om det finns något hål

jimmy800 skrev:
okej finns de nå typiska ställen man ska kolla?.kollade här om dagen när jag hade bilen på lyften och kunde inte hitta nåra hål

20 Inlägg
6 mars 2013
Har du original ljuddämpare? Min hade rostat sönder totalt, värt att kolla över smile

28 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
okej får kolla med bilen på. japp sitter original ljuddämpare på den.ska kasta ett öga på den oxå då smile

20 Inlägg
7 mars 2013
Kollade genom vevhusventilationen idag och såg att det låg olja mellan LMM och insugsgrenröret, jag kopplade ur vevhusventen och sänkte mina HC från 270 till 75!
Bytte även till en tjockare olja förra veckan.
Kan vara något att tänka över men det ser ut som att du har avgasläckage någonstans. smile

Ska tillägga att när jag hade 270 i HC var det 80% E85 i tanken, nu när den gick genom så var det endast bensin.
Senast redigerat av Stelt (7 mars 2013)

679 Inlägg
7 mars 2013
lambasond är en sjukdom på e36orna att dom går sönder, hade höga avgasvärden samt vandrande tomgång i mellan åt, byte den sen var problemet löst! 900 kr med frakt på scmiedmann

28 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
okej ska kolla upp vevhusventilation samt tänkte jag mäta upp lambdan.tack för tipsen smile .som jag skrev i början av tråden har jag hittat ett par fel som måste vara betydelse fulla? menar om en spole nästan har gått av invändigt en som slår gnista utanför samt ett skit sportluftfilter som har dragit i sig en massa varm luft osv. jag menar att bilen kan ju inte ha haft en sån optimal förbränning
Senast redigerat av jimmy800 (7 mars 2013)

2 174 Inlägg
7 mars 2013
Bompeman skrev:
lambasond är en sjukdom på e36orna att dom går sönder, hade höga avgasvärden samt vandrande tomgång i mellan åt, byte den sen var problemet löst! 900 kr med frakt på scmiedmann

300 på ebay ...

2 174 Inlägg
7 mars 2013
Stelt skrev:
Kollade genom vevhusventilationen idag och såg att det låg olja mellan LMM och insugsgrenröret, jag kopplade ur vevhusventen och sänkte mina HC från 270 till 75!
Kan vara något att tänka över men det ser ut som att du har avgasläckage någonstans. smile

Ska tillägga att när jag hade 270 i HC var det 80% E85 i tanken, nu när den gick genom så var det endast bensin.

Man ska absolut inte ha 80% etanol i tanken. Då blir värdena sämre ! Orkar inte skriva varför, till någon som inte vet. Max 20-25% etanol !

20 Inlägg
8 mars 2013
hangman skrev:
Stelt skrev:

Man ska absolut inte ha 80% etanol i tanken. Då blir värdena sämre ! Orkar inte skriva varför, till någon som inte vet. Max 20-25% etanol !

Då kan jag meddela att jag har gått genom besiktningen på 80% E85 tidigare år med samma bil. Du får gärna förklara varför värdena blir sämre när dom uppenbarligen blev bättre för min del.

1 365 Inlägg
9 mars 2013
Etanol sänker bara CO värdet förutsatt att bilen inte är mappad på E85. HC värdet brukar alltså gå upp vid en viss gräns men sen beror det på många faktorer hur högt det går upp.

Stelt skrev:
hangman skrev:
Stelt skrev:

Då kan jag meddela att jag har gått genom besiktningen på 80% E85 tidigare år med samma bil. Du får gärna förklara varför värdena blir sämre när dom uppenbarligen blev bättre för min del.

28 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
vad äre för medel som sänker hc värdet då?
Richtenb skrev:
Etanol sänker bara CO värdet förutsatt att bilen inte är mappad på E85. HC värdet brukar alltså gå upp vid en viss gräns men sen beror det på många faktorer hur högt det går upp.

Stelt skrev:
hangman skrev:

28 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
Dags att uppdatera var på besiktningen och Bmw:n blev godkänd!! smile
så såg värderna ut efter ombes!
HC 83 (100) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

20 Inlägg
18 mars 2013
jimmy800 skrev:
Dags att uppdatera var på besiktningen och Bmw:n blev godkänd!! smile
så såg värderna ut efter ombes!
HC 83 (100) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)

Det är bra! smile
Vad gjorde du åt bilen?

28 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
javisst! Gjorde en service olja oljefilter luftfilter nya stift bytte två defekta tändspolar en som var halft av  inuti spolen,och en som slog gnistan utanför och fuska inte med etanol eller nå liknande wink

Sök