2311
Sök

B230 nybyggd turbomotor, Behöver hjälp!!

10 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Stött på l"ite" funderingar ang mitt motorbygge. Motorn är en b230 turbo. Sitter i 745 turbo -90.

Uppsättningen är:
*Holset HX35
*lindat extrem grenrör från KL
*50mm WG
*H-profil stakar, SPM
*smidda kolvar, SPM
*cosmetic topppackning
*ARP i topp och vevstakar
*Original 531 topp med hårdare ventilfjädrar
*AXT 275 kamaxel
*annan fuelrail
*linjär BTR
*ställbart Kamdrev
*bredare kamrems sats, SPM
*stressborrat och honat block till första od.
*nya ram och vevlager
*original insug och spjäll.

NU till de dumma funderingar jag har.

1, bör jag göra något åt den orginala vevhus ventilationen? Isåfall vad och hur?

2, Hur fan löser jag oljereturen så den sitter kvar i original hålet?

3: sprut, vilket styrsystem bör jag använda mig av, helt nybakt på detta ämne.
Vill inte köra med LMM,
Behöver jag då BB lambda. Map sensor?
Så ge mig gärna en utförligare beskrivning på val av sprut, och framförallt vilka givare/seniorer jag behöver?

4:val av soppapump och ska jag ha en lr två?

5: kan jag köra med orginal fördelaren på baksidan av toppen, eller ska man köra separata spolar, isåfall vilka och hur styr jag dem?

6:storlek på spridare samt hög lr låg ohm?

7:KOPPLING? Satans DM svänghjul vill jag ej ha till min m90.
Har nu DM, 712 tryckare, 6p sinter.
Vill få detta så billigt som möjligt, hört nå om "potte"svänghjul å svarva å stifta. Skriv gärna hur jag ska gå till väga med svänghjul, tryckare och URTRAMPNINGSLAGRET. Så detta passar Bolt on till m90:n..

Ge mig gärna en riktigt utförlig beskrivning tack, nästan lite överdrivet så jag gärna förstår.:-D

Å vilka har dessa "pottor"?


Som tillägg så e jag ej gjord av pengar. Så ge mig nu inte de dyraste hjälpen å alternativen.

8: kan jag köra med orginala spridarna och styrenhet medan motorn köres in?

9: storlek på dumpventil.



OBS, , svara på de ni har kunskap om tack, tar gärna emot länkar och erbjudanden om ni har något att sälja av de jag funderar på.

Med vänliga hälsningar Stefan.


36 Inlägg
30 Inlägg
14 mars 2013
#3
2. Många gängar o sätter silikonslang/hydraulslang av god kvalité som är stålomspunnen oxå. Blir varmt där.

3. VEMS, ja BB lambda från nyare VW eller volvo LSU 4.7(har jag för mig), mapsensor är inbyggt, styrning av BB är oxå inbyggt i VEMS. TPS från volvo 850 eller 960(jag har adapterplattor, kolla mina fotoalbum), tempgivare volvo orginal. Lufttempgivare kan du köpa från VEMS(tror det är GM). Svänghjulsgivare orginal. SKa du köra sekventiellt ska du ha HALL-fördelaren från LH 2.2(äldre volvo) så du får signal från kammen. Tändspolar från GM trucks. Sista versionen har alu-kylare. Se upp för kina-kopior!.
här ser du hur dom ser ut, kostar ca 60 USD eller mer, annars kopior:
http://www.efihardware.com/products/182 … Truck-Coil

6. Beror på effekt. VEMS klarar både och men hög ohm är snällare mot sprutet. Räkna med att max effekt ska uppnås vid ca 80% av spriadrnas kapacitet.
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm

8. Ja


10 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#4
Tack så mycket för svar. Inga fler som har nå hjälp och ide/förslag som kan hjälpa mig??


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
20 mars 2013
#5
xfighter skrev:
Tack så mycket för svar. Inga fler som har nå hjälp och ide/förslag som kan hjälpa mig??

Styrsystem tycker jag att du ska köra på det du har närmast med support till..

dvs har du någon som kan vems i närheten så köp ett vems..

~Andy~

329 Inlägg
20 mars 2013
#6
1. du kan komplettera orginalventilationen med ett oljelock från b20 med ventilationen i locket, och bara leda bort med en slang/ev leda till catchtank.

2 som magloman skrev, gänga å sätt i en hydraul nippel, antingen en räfflad å fästa med slangklämma, eller en med gängor å skruva dit en pressad slang.

7. koppling. hör av dug till daniel på dannejdrift. han kan nog plocka fram färdigt kopplingskitt. köpte mitt svänghjul av han, omstiftat för sachs 765 tryckplatta och lättat till 8,5 kg, tillsammans med en sinter klarar kopplingen närmare 800nm, detta kommer jag köra på, och då kommer jag inte ens plocka ut hälften av vad du kan med din motor. jag kommer köra med m90. 765 tryckplattan är starkare och billigare än 712 plattan. tror jag gav 1800:- för färdigt svänghjul, värt!

Mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

tuningservice.se
91 Inlägg
20 mars 2013
#7
kan rekommendera en lc-1 innovate bredbandslambda kostar inte mer än ca 150 dollar (ca1000kr). Då har du en anslutning till dator en bredbandssignal samt en smalbandssignal dvs allt i ett.

megasquirt är ett bra alternativ, relativt enkelt att löda ihop ett själv om man inte har tummarna mitt i handen. Beställde mitt härifrån http://www.diyautotune.com/.
Här kan du se skillnaderna mellan de olika ms systemen samt vad dom klarar av att  styra http://www.ms3efi.com/feature-xref.html



Sök