3300
Sök

Regga in en 70ia rekord med diesel

Born to go Wide
88 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#1
Har en fundering, är det jobbigt att regga en bil med diesel? Vad ska man göra/tänka på?

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

1 758 Inlägg
23 mars 2013
#2
Det beror förstås på. Har man inget garage, inga verktyg och inga kunskaper blir det nog väldigt jobbigt.
En vanlig Rekord C är bara godkänd för maximalt 74 hk och 200 Nm, så det får bli någon sur gammal sugdiesel i så fall.

Handledare
1 481 Inlägg
23 mars 2013
#3
schnauz skrev:
Det beror förstås på. Har man inget garage, inga verktyg och inga kunskaper blir det nog väldigt jobbigt.
En vanlig Rekord C är bara godkänd för maximalt 74 hk och 200 Nm, så det får bli någon sur gammal sugdiesel i så fall.

Nu snurrar du väl. Rekorden fanns med rak 6a och hade 95 hk. Den vanliga rekord 1900 är registrerad med 89hk. Sedan fanns Sprinten den hade 106hk.
Senast redigerat av saab_sonett (23 mars 2013)


1 758 Inlägg
23 mars 2013
#4
saab_sonett skrev:
schnauz skrev:
Det beror förstås på. Har man inget garage, inga verktyg och inga kunskaper blir det nog väldigt jobbigt.
En vanlig Rekord C är bara godkänd för maximalt 74 hk och 200 Nm, så det får bli någon sur gammal sugdiesel i så fall.

Nu snurrar du väl. Rekorden fanns med rak 6a och hade 95 hk. Den vanliga rekord 1900 är registrerad med 89hk. Sedan fanns Sprinten den hade 106hk.

Stämmer bra, det var jag som kollade fel. 110 hk och 200 Nm är maximalt.

7 426 Inlägg
23 mars 2013
#5
tyvärr så säger vridet nej till turbodiesel,, har kollat   sad  och då på en bil som får ha 150 hk orginal  sad


Born to go Wide
88 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#6
Tacksam för svar och jag kan nu ge svar på min egen fråga! smile

Satt och läste i SFRA´s Bygghandbok (tror det var sfra iaf) och där stod det att bilar fram till 1992 så behöver man bara bry sig om Röktäthetsprovet och att köldstartsanordningen ska stängas av automatiskt när man startar bilen. Det kollar dom på besiktningen när man ska regga in bilen som en diesel, sen får man öka effekten 15% från ursprunget och sen var det nånting med en viss kilowatt per kilo lagligt också smile

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

German Engineering
9 083 Inlägg
24 mars 2013
#7
Det heter SFRO men det är helt korrekt som du skrev smile Maximal effektgräns ligger på 15kW/100kg tjänstevikt.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Born to go Wide
88 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#8
Jag var bra nära iallafall! smile

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 mars 2013
#9
Det du annars skulle kunna göra är att regga den som amatörbyggt fordon för att få ha mer kraft. Men då måste du joxa med drivlinan och bromsarna så de inte är original heller. Men i så fall stoppar du i en turbodiesel och har en annan växellåda så räknas det som modifierad drivlina.
Senast redigerat av Eddy (25 mars 2013)


1 758 Inlägg
27 mars 2013
#10
Vridmomentet är inte helt fritt även om man reggar som ombyggt/amatörbyggt. Det är upp till SFRO att bedöma om chassit är lämpligt till motorn (gäller effekten också). Bygger man på en befintlig bilmodell utgår de från tillverkarens gränser, vilket i detta fall är 200 Nm. Ska man regga med en motor med högre vridmoment gäller det att karossen anses lämplig, vilket innebär att den måste förstärkas.

Born to go Wide
88 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#11
Tacksam för alla svar men jag la ner den idén, hade tänkt köpa en rekord coupé -70 men det blev aldrig så kommer tappa garageplatsen snart så köpte en körklar 945:a istället. Och då man inte har råd med skatten på en diesel så blev det en bensinare istället. Men som sagt tacksam för alla svar smile

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!


Sök