Har somsagt en Mercedes 300TDT W124 -93 som helt plötsligt har slutat glödga. Har fungerat som de ska dom 5 senaste starterna idag när bilen varit både kall och varm, men nu för en timma sen när jag skulle åka och hämta flickvännen märkte jag att lampan på instrumentpanelen inte lös. Testade att vrida om nyckeln fram och tillbaka ett par gånger men det gjorde ingen skillnad, så jag vred på tändningen och väntade ~10sec innan jag startade bilen, och det märktes att den inte glödgade så fick nöta kanske 7-10 varv på startmotorn. Har kollat säkringar och dom ser hela ut och har testat att koppla ifrån batteriet i 10 sekunder. När jag slår igång tändningen så klickar det ifrån relät först en gång som vanligt, sen efter kanske 1 sekund så klickar det 3 gånger till, som att det slår ifrån eller något.
Har somsagt en Mercedes 300TDT W124 -93 som helt plötsligt har slutat glödga. Har fungerat som de ska dom 5 senaste starterna idag när bilen varit både kall och varm, men nu för en timma sen när jag skulle åka och hämta flickvännen märkte jag att lampan på instrumentpanelen inte lös. Testade att vrida om nyckeln fram och tillbaka ett par gånger men det gjorde ingen skillnad, så jag vred på tändningen och väntade ~10sec innan jag startade bilen, och det märktes att den inte glödgade så fick nöta kanske 7-10 varv på startmotorn. Har kollat säkringar och dom ser hela ut och har testat att koppla ifrån batteriet i 10 sekunder. När jag slår igång tändningen så klickar det ifrån relät först en gång som vanligt, sen efter kanske 1 sekund så klickar det 3 gånger till, som att det slår ifrån eller något.
Alla svar uppskattas, tack på förhand.
Kanske glapp i strömmatningen till glödstiften. Jag råkade ut för detta på jobbilen för nån vecka sedan. Helt omöjligt att starta vid väldigt kall väderlek men under dagen när det var varmt ute startade den trots att den inte varit i gång tidigare under dagen.
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (25 mars 2013)
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
ta ut glödstifterna och tvångsmatar dom och kör 5 sek och då ska dom glöda..
Låter som reläet ja. 6 stift lägger ju inte av på en gång... Skulle nog koppla bort reläet och Tvångsglöda stiften på plats. Då bör den sparka igång. Gör den det är relä kört.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Efter 5 minuters pillande på diverse kablar till glödstiften fick jag glödningen att fungera, men när kört en bit och sen provade igen så fungerade det inte, måste vara glapp i någon kabel?
Efter 5 minuters pillande på diverse kablar till glödstiften fick jag glödningen att fungera, men när kört en bit och sen provade igen så fungerade det inte, måste vara glapp i någon kabel?
Låter så. Då är det dags att mäta upp med multimeter.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!