2924
Sök

Saab 9-5 aero motor problem hjälp!!!!!

132 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#1
hejsan!
ska försöka göra mig kortfattad.

köpte en trimmad 9-5 aero  16/3 -13
gick sönder en vecka senare 23/3 - 13

åkte på motorvägen  sen kände jag att den vart slö, går inte dåligt men inte alls pigg längre.
åkte försiktigt vidare till jobbet där ja stanade och öppnade huven. min första tanke va att nån slang hade hoppat av.  MEN nej olja i hela motorummet, då har den skjutit ur sig olja från oljepåfyllningsröret och ryket därifrån oxå.

börjat knacka men ytterst lite om man lägger örat imott så hör man, haft några som kollat på den och fått olika förslag.

bilen köptes av en firman som inte vill laga den eller köpt tilbaka den, då dom kommer med massa bortförklaringar om garanti och trimmad bil osv.

så nu tänkte ja kolla om nån här kan veta  vad som hänt..

dom förslag ja fått är .

vevlager ras
topp packning
igentäppt vevhusventelation

det känns som att den inte laddar som den ska när man gasar inte nån respons kan man väl säga.

oljan är dock fin..

det minimala tickandet som kommit kan ju bero på att den som sakt skjutit ur sig olja så mängden är för liten.

vevhusvent är inte uppgraderad, det sa dom när ja köpte bilen. så skulle precis lämna in den o göra det ,men han inte.

så ni bilkunniga vad tror ni har hänt.

bilen står just nu på firman där ja köpte den men dom hör inte av sig o vill inte svara på frågor.


tacksam för snabba svar

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 mars 2013
#2
Gör ett komp-prov....inte ovanligt att kolvarna ger sig i dessa motorer!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Forummoderator
18 127 Inlägg
28 mars 2013
#3
Kolla upp firman först och främst. Kostade bilen över 15000:- (vilket jag misstänker) så har de vissa åtaganden men inte alla firmor vill veta av dessa. Är firman MRF-ansluten är du hemma. Då måste de lyda ARN.

Ring firman varje dag. De hatar kunder som stör... Tro mig, gammal bilhandlare...

Har bilen skjutit ur sig olja så kan den ju faktiskt ha gått med på tok för lågt oljetryck sen? Motorras på G alltså..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

113 Inlägg
28 mars 2013
#4
häv köp!! Punkt


George
1 956 Inlägg
28 mars 2013
#5
Med största sannolikhet har du en trasig kolv :-(

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

226 Inlägg
28 mars 2013
#6
det vanligaste med dessa motorer är att vevhusventilationen blir full av gammalt skit och iomed detta så
är ett turboras inte långt borta. turbon börjar "dricka" olja och skjuter vidare upp det i spjällhuset som gör att din motor går skitdåligt. om man är ute i rätt tid så kan man byta turbo och vevhusventilation och göra oljebyte 2ggr
efter att ha kört den en stund efter bytet. glöm ej att försöka skölja ur intercooler och resterande slangar från oljan som turbon kan ha skjutit ur sig.

Nu behöver ej detta vara hugget i sten men det är det vanligaste som händer med dessa bilar. hoppas det hjälper något.


Forummoderator
18 127 Inlägg
28 mars 2013
#7
jojje81 skrev:
Med största sannolikhet har du en trasig kolv :-(

Det där har jag hört och varit med om förr. Då är det väl troligen kolven längst bort från oljepump? Hade det på en Saab förra året. Ca 2400:- tog verkstaden för detta. Fusk kanske men bilen blev som ny... De tog ner motorn underifrån och bytte nåt. En annan verkstad ville ha 13500:- för samma jobb...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök