3490
Sök

Seat Leon motorval

690 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#1
Vilket motoralternativ mellan 1,8T och VR6 (båda cupra och 4WD) är det "bästa" valet? Fördelar/nackdelar med dessa olika? Turbo är ju alltid kul men VR6an är det väl ändå lite mera drag i?

193 Inlägg
21 oktober 2006
#2
Jag hade lätt tagit 1.8T.
jag har en 20vt och den är det drag i!
Och i cupra R är ännu vassare!
Desssutom snyggare!
Turbo är ju heller inte fel om du vill trimma den!

Mvh Kimme


690 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#3
Ja båda finns ju i cupra... är det någon skillnad med cupra R utseendemässigt? vad gör egentligen denna?  finns cupra R som 4WD?... VR6 är väl iof ganska trimvänlig den också, då det är samma som i golf vilket det bör finnas mycket delar till   
Rätta mig om jag har fel, men 1,8T är väl audi TT motorn och VR6 golfmotorn
Senast redigerat av AEN (21 oktober 2006)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 oktober 2006
#4
AEN skrev:
Ja båda finns ju i cupra... är det någon skillnad med cupra R utseendemässigt? vad gör egentligen denna?  finns cupra R som 4WD?... VR6 är väl iof ganska trimvänlig den också, då det är samma som i golf vilket det bör finnas mycket delar till   
Rätta mig om jag har fel, men 1,8T är väl audi TT motorn och VR6 golfmotorn

går alltid överladda 6:an om man känner för det och då finns det inga chiptrimmare som tar sig förbi


193 Inlägg
21 oktober 2006
#5
R har en snyggare front anser jag, tror de är lite annorlunda i interiören också.
R finns inte i 4wd vad jag vet.
Men du får ju bättre acc och toppfart med 2wd.

Mvh Kimme


690 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#6
Är nog ute efter 4WD.. lite mer mångsidigt... hur överladdar man 6an? kostar ca? ger ungefär?


Läste att VR6an är ganska törstig... hur mycket drar den blandat... och hur mycket drar 1.8T?

Om vi ska försöka få ett enkelt svar på hela frågeställningen vilken av dessa modeller är :
Förutsättningen är cupra och 4WD

Driftsäkrast? (mest hållbar/minst problem)
Mångsidigast? (inte bara åka fort, utan även fungera som typ pendlarbil)
Roligast? (ja... ni vet vad jag menar)
Snabbast? (acc + toppfart)

Kanske många frågor som tar ut varandra, men det ger mig en liten uppfattning om det jag söker
Senast redigerat av AEN (21 oktober 2006)

141 Inlägg
22 oktober 2006
#7
4wd borde ju va snabbare 0-100

Bmw 325 e36 Turbo

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 oktober 2006
#8
AEN skrev:
Är nog ute efter 4WD.. lite mer mångsidigt... hur överladdar man 6an? kostar ca? ger ungefär?


Läste att VR6an är ganska törstig... hur mycket drar den blandat... och hur mycket drar 1.8T?

Om vi ska försöka få ett enkelt svar på hela frågeställningen vilken av dessa modeller är :
Förutsättningen är cupra och 4WD

Driftsäkrast? (mest hållbar/minst problem)
Mångsidigast? (inte bara åka fort, utan även fungera som typ pendlarbil)
Roligast? (ja... ni vet vad jag menar)
Snabbast? (acc + toppfart)

Kanske många frågor som tar ut varandra, men det ger mig en liten uppfattning om det jag söker

Överladda blir dyrt beroende på hur mkt kraft du ska ha och hur bra det ska bli.....självklart är 6:an mer törstig 2 cylindrar mer talar  ju för självt....jag skulle nog ta 6:an roligt att ha lite mer motor!


Saab nörd
224 Inlägg
22 oktober 2006
#9
AEN skrev:
Är nog ute efter 4WD.. lite mer mångsidigt... hur överladdar man 6an? kostar ca? ger ungefär?


Läste att VR6an är ganska törstig... hur mycket drar den blandat... och hur mycket drar 1.8T?

Om vi ska försöka få ett enkelt svar på hela frågeställningen vilken av dessa modeller är :
Förutsättningen är cupra och 4WD

Driftsäkrast? (mest hållbar/minst problem)
Mångsidigast? (inte bara åka fort, utan även fungera som typ pendlarbil)
Roligast? (ja... ni vet vad jag menar)
Snabbast? (acc + toppfart)

Kanske många frågor som tar ut varandra, men det ger mig en liten uppfattning om det jag söker

Ett mindre remhjul så får du väl lite fetare laddtryck eller?

Saab For Life!

690 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#10
ett mindre remhjul... rätta mig om jag har fel, men VR6an har väl ingen turbo... eller missförstår jag dig nu?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 oktober 2006
#11
olssson skrev:
AEN skrev:
Är nog ute efter 4WD.. lite mer mångsidigt... hur överladdar man 6an? kostar ca? ger ungefär?


Läste att VR6an är ganska törstig... hur mycket drar den blandat... och hur mycket drar 1.8T?

Om vi ska försöka få ett enkelt svar på hela frågeställningen vilken av dessa modeller är :
Förutsättningen är cupra och 4WD

Driftsäkrast? (mest hållbar/minst problem)
Mångsidigast? (inte bara åka fort, utan även fungera som typ pendlarbil)
Roligast? (ja... ni vet vad jag menar)
Snabbast? (acc + toppfart)

Kanske många frågor som tar ut varandra, men det ger mig en liten uppfattning om det jag söker

Ett mindre remhjul så får du väl lite fetare laddtryck eller?

hmm ja om man har kompressor men 6:an i leon har ingen så mindre remhjul är inget att rekommendera smile


690 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#12
Har läst runt lite på nätet på gamla tester av både Vr6 och 1,8T och vad jag kan läsa av resultaten så är det inte så stor skillnad (hittade inget på 1,8T med 4WD utan bara på Cupra R och VR6)
Vad man kan läsa är väl att VR6an drar bättre genom hela registret men faller av vid lite högra hastighet pga 4WD mot Cupra R som är lite slöare på låga varvtal men kommer igen på högre varv och med en lite snabbare acc från tex 60-100km/h

Det verkar som om valet VR6 skulle kunna passa bättre om man nu som jag vill ha en bil som kanske som i detta fall drar jämt över hela registret =kanske lite bättre vardagskörning än med turbo, samt att 4WD är ju alltid kul nu när vintern kommer...

Eller vad tycker ni?
Senast redigerat av AEN (22 oktober 2006)


Sök