En risk är att vevstakarna börjar vibrera (Tänk dig att du håller i en lång planka på mitten när någon drämmer till den) och slår i blocket och går i tusen bitar. Om bilen har trötta ventilfjädrar kanske inte ventilerna hinner gå tillbaka till sätet och får sig en skjuts av kolvarna. Har man riktigt otur kan kamkedjan/remmen gå av och man får en mysig ventilsallad. Bäst att lugna ner sig istället....
Malheus skrev:
De flesta bilarna med varvstopp klipper väl bränslet? Aldrig stött på (Eller testat med flit) en direktinsprutat bil med varvstopp
Tror transmissionen (Kedja, rem, löphjul ovs.) tar mest skada av ligga på varvstoppet.
Borde det inte vara tändningen? Känns ju dumt att strypa bränslet vid 7/8/9... tusen varv när den egentligen skulle behöva allt bränsle den kan få för att kyla ner sig?
De flesta bilarna med varvstopp klipper väl bränslet? Aldrig stött på (Eller testat med flit) en direktinsprutat bil med varvstopp
Tror transmissionen (Kedja, rem, löphjul ovs.) tar mest skada av ligga på varvstoppet.
Borde det inte vara tändningen? Känns ju dumt att strypa bränslet vid 7/8/9... tusen varv när den egentligen skulle behöva allt bränsle den kan få för att kyla ner sig?
Vissa 340/360 har på tändning, men diesel t.ex. har ju ett visst max varv...mekanisk begränsnings av bränsletryck i pumpen? (Moderna bilar är ju inte så svårt, styrdon tvingar ner varvet med justering av gasspjäll ovs.)
Vissa 340/360 har på tändning, men diesel t.ex. har ju ett visst max varv...mekanisk begränsnings av bränsletryck i pumpen? (Moderna bilar är ju inte så svårt, styrdon tvingar ner varvet med justering av gasspjäll ovs.)
Ah, jomen nu när du säger det så låter det lite vettigare