3832
Sök

740 T5 bluddrar går dåligt på högvarv

48 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#1
Hej vänner ! smile Vår solen tittar fram och dags för besikning efter en lång mörk vinter..
Börjat bygga om inför besiktning

740 T5 B5234T
Separata tändspolar (Jörgen G). borsch 7er till tändstift
3" avgassystem med org katt.
3Bar bränsletryck
0,8bar laddtryck

Här om dagen när jag åkte en sväng, kortslöt det tändspole 5 så den gick åt pipen.
åtgärdade kabelbrottet och bytte tändspole.
Problemet löst.

Veckan efter monterade jag kattalysatorn.
Kört med 3" utan kisse tidigare.

provkörde,
Går som en påse nötter.

blöddrar/dör av/rycker och går inte alls bra på hårdbelasning.
släpper man efter och gasar mjukt och "normalkörning" så går den bra..
Men tex omkörning, i med 4an å bött, då bluddrar den och går inte alls bra.

Fick samma symtom när inte slangen till kolkanistern var ansluten.
Men det är det inte nu.

finns inga felkoder 1-1-1..

Nån som har nån idè, allt är av intresse att höra.

Kan det vara att orginal katten är för tät/trång ?
Nån mer tändspole som inte hänger med på hård belastning?
Luftmassemätare som spökar ?
Autotech programvaran som inte är optimerad med katt ?
Ni hör själva jag går bara i cirklar precis nu, stillestånd helt.

Är iaf konstigt att det blev efter katt montering.
Och inte finns några felkoder.

Hoppas på vettiga och snabba svar!


1 679 Inlägg
2 april 2013
#2
Hade liknande tendens när man fick laddtrycket och tändningen ökade så började den misstända direkt smile
Inga felkoder och på min vare tändkblarna som var dålig smile
Hade en jätteliten spricka så jag fick överslag smile
Värt att se om du hittar nåt på den smile


48 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#3
Absolut.. dock har jag separata tändspolar så som nyare s60/v70 osv har.. Men visst kan va nått jag missat.. får ta en titt till..


558 Inlägg
2 april 2013
#4
Hade samma problem då var de tryck slangen vid insuget och tomgångsmotorn som hade spruckit


149 Inlägg
2 april 2013
#5
kanske är samma problem med spolarna som det var på min Skyline..
dvs att dem spricker och gnistan hoppar till toppen.. vilket de enbart gjorde vid högvarv och högre laddtryck.

det jag gjorde istället för att köpa svindyra spolar var att jag införskaffade värmebeständigt sillikon och "dränkte" spolarna i det. det problemet återkom aldrig iaf smile

#SwedenRing

48 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#6
Mercca: Det problemet hade jag oxå, det var förra sommaren.. fast då gick den inte på tomgång och var allmänt konstig. Och det är det inte nu.

Bjacke: Mycket möjligt, kunde inte se något större när jag kikade men kan ha missat nått, är ju trotsallt bara människa smile. ska kika en extra gång på det


149 Inlägg
2 april 2013
#7
när dom spricker så brukar man inte alltid se det.. och om det syns så blir det en brun vit aktig rand där sprickan är smile

#SwedenRing

48 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#8
Bjacke: Full pott till dej.. dock var det inte tändspolen utan ena kabeln till 5:e tändspolen..
Åtgärd: Krympslang på kabeln och kontroll alla andra.
Funktion nu ok..
Tack killar för fina svar!


149 Inlägg
3 april 2013
#9
Se där.. härligt att det löste sig..
alltid lika roligt att kunna hjälpa till smile

#SwedenRing


Sök