Jag tänkte fråga om det är några här på forumet som har haft vatten i soppatanken och haft problem med bilen vid påställning?
Bilen går dåligt efter vinterförvaringen och jag misstänker att det är vatten i tanken. Den gick bra först men efter att jag tankade den med fräsch soppa så började han gå dåligt efter nån km. Hackar och kraften saknas, dock går han bättre när den är kall!
Ä det där har jag slarvat med i 15 år och aldrig haft problem. Så jäkla mycket vatten bildas inte på en vinter om den står någorlunda bra. Gäller det Lambon?
Vad får dig att tro att det är vatten i tanken? Att bilen fortfarande går bra kall kan vara ett tecken på att någon sensor spökar. Eller så kan det vara tändstiften.
Du kanske kan mäta vattenhalten i bensinen annars. Personligen har jag haft bilen avställd i 6-7 månader på både E85 och bensin och det har aldrig varit något problem. Visst finns det lite kondens i avgassystemet men det är också allt.
Mr_Yellow skrev:
Hallå
Jag tänkte fråga om det är några här på forumet som har haft vatten i soppatanken och haft problem med bilen vid påställning?
Bilen går dåligt efter vinterförvaringen och jag misstänker att det är vatten i tanken. Den gick bra först men efter att jag tankade den med fräsch soppa så började han gå dåligt efter nån km. Hackar och kraften saknas, dock går han bättre när den är kall!
Bilen gick bra förra året innan avställningen och det lyser inga varningslampor / motorlampa. Även den inbyggda felsökaren hittar inget fel, därför tror jag dåligt kvalites soppa / vatten i soppan. Den hackar och studsar och ojämn varvtal när varm ( misstänker att lambdan kommer igång och börjar reglera soppa mängden när bilen blir varm )
när bilen är kall går den på lambda+ mapsensor +ecu tabeller När den blir varmare hoppar luftmassemätaren in också. utelämnat alla andra sensorer.
Alla ecu:er genererar inte felkoder på random misfire utan ibland bara på multiple misfire vad gäller tändstift, detsamma med lmm om den bara "läser fel" men fungerar i övrigt, typ fått fett på trådarna.
Mr_Yellow skrev:
Bilen gick bra förra året innan avställningen och det lyser inga varningslampor / motorlampa. Även den inbyggda felsökaren hittar inget fel, därför tror jag dåligt kvalites soppa / vatten i soppan. Den hackar och studsar och ojämn varvtal när varm ( misstänker att lambdan kommer igång och börjar reglera soppa mängden när bilen blir varm )
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.
han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel
jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.
Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar.
Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.
Mr_Yellow skrev:
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.
han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel
jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.
Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar.
Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.
Mr_Yellow skrev:
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.
han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel
jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.
Anledningen att jag tog upp lite andra grejer är för att jag trodde du tänkte droppa tanken, det tar ju några timmar och då kanske det är värt att kolla stiften först.
Men nu kan du ju suga upp soppan, så då är det ett givet första steg. Hoppas det löser problemet!
Mr_Yellow skrev:
Ok tack infon
Richtenb skrev:
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.
Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar.
Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.
Mr_Yellow skrev:
Richtenb: Min egen erfarenhet samt de trådar som jag har läst vad de gäller om lambdan så kommer den inte igång förrän bilen är varm. Dock tror jag som du säger att det finns ett förprogrammerat map i ECU som bilen går efter när den är kall.
han går ojämn på tomgång och bluddrar hela tiden, går inte heller att hålla upp varvtalet när bilen inte är i växel
jonTe: Oki, bilen i fråga stod i kall garage. Du har rätt vad det gäller att vatten lägger sig i botten iom att det är tyngre. Jag får pumpa ur all soppa från tanken och tanka ny soppa och se om det blir nåt skillnad.
På den bilen tar det lika lång tid att komma åt tanken som att ta loss alla skyddskåpor för att ta bort stiften
Richtenb skrev:
Anledningen att jag tog upp lite andra grejer är för att jag trodde du tänkte droppa tanken, det tar ju några timmar och då kanske det är värt att kolla stiften först.
Men nu kan du ju suga upp soppan, så då är det ett givet första steg. Hoppas det löser problemet!
Mr_Yellow skrev:
Ok tack infon
Richtenb skrev:
DU har rätt vad gäller gamla volvobilar eller andra gamla bilar. På nyare kärror finns antingen förvärme till lambda eller så finns det tempreglering som gör att lambdan skickar sitt vanliga värde men ecu:n konverterar detta med tanke på temperaturen just då. Att lambdan är kall kompenseras alltså. Med förvärme tar det ungefär 20 sekunder innan bilen går in i closed loop och jag antar att du inte pratar om sekunder.
Och nu snackar vi ju om en lambo, Har min GTO detta så lär din kärra ha det. Lite mer avancerat än på en gammal 740 och är till stor del styrt av miljölagar.
Men om du har möjlighet att suga ut soppan så är ju det en väldigt bra första plan.
Haha mittmonterat är så jävla bra Förutom när man ska meka
Mr_Yellow skrev:
På den bilen tar det lika lång tid att komma åt tanken som att ta loss alla skyddskåpor för att ta bort stiften
Richtenb skrev:
Anledningen att jag tog upp lite andra grejer är för att jag trodde du tänkte droppa tanken, det tar ju några timmar och då kanske det är värt att kolla stiften först.
Men nu kan du ju suga upp soppan, så då är det ett givet första steg. Hoppas det löser problemet!
Felet var bränslefiltret, hade blivit vattenskadad under vintern. Tömde tanken, gjorde ren alla rör och ledningar och bytte ut till nya bränslefilter. Nu får den knappt grepp på torr asfalt
Felet kom tillbaka 20 mil efter att jag hade bytt bränslefiltret. Visade sig vara vänstra bränslepumpen som inte hängde med riktigt, som dessutom krånglade endast när den hade gått nåt mil och när motorn var kall. Bytte till ny pump och nu går han som en dröm. Tack till alla för tips!
Det var också en del diskussioner kring lambdasonden där, den kommer igång endast när motorn har värmts upp och inte när den är kall. Bra att veta