4638
Sök

Volvo b230f

596 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#1
Hej jag tänkte köpa en b230f å undrar om det går att sätta en fördelare från b21 på den vad måste man göra om?

Fattig student
1 282 Inlägg
19 april 2013
#2
Kanske..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Tekniker
221 Inlägg
19 april 2013
#3
Sitter den i en 240 som redan har fördelaren i blocket så e de bara att knö i den gamle wink . Antar att du ska köra med fugge? eller vad är planen ?


596 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#4
_XenoX_ skrev:
Sitter den i en 240 som redan har fördelaren i blocket så e de bara att knö i den gamle wink . Antar att du ska köra med fugge? eller vad är planen ?

Jag ska sätta ner den i en amazon så ja tänkte slippa ta bort värmepaketet å ja tänkte köra med insprut eller är de dumt? Motor sitter i en 940.

Tekniker
221 Inlägg
19 april 2013
#5
Jag har faktiskt gjort det redan .. Fördelaren e minsta problemet hehe .. OK är det från en 940 måste du även ha mellanaxeln från en b21/23/230 från en 240 annars har du inget som driver fördelaren. Jag rekomenderar starkt att du tar härvan från en 240 antingen 88 med 2,2 eller 89- men 2.4. Det du måste göra för att få ner motorn över huvudtaget så måste du kapa upp kardantunneln från ungefär från mitten av bilen och fram till torpeden. tråget måste sektioneras likaså. Du måste bygga ditt eget extraktor om du ska ha motorn liggande i samma lutning som original. Egna motorfästen m.m Jag har säkert glömt nått .. Har lite foton sen när vi renoverade min amazon, då ser man lite vad som behöver göras ..


596 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#6
_XenoX_ skrev:
Jag har faktiskt gjort det redan .. Fördelaren e minsta problemet hehe .. OK är det från en 940 måste du även ha mellanaxeln från en b21/23/230 från en 240 annars har du inget som driver fördelaren. Jag rekomenderar starkt att du tar härvan från en 240 antingen 88 med 2,2 eller 89- men 2.4. Det du måste göra för att få ner motorn över huvudtaget så måste du kapa upp kardantunneln från ungefär från mitten av bilen och fram till torpeden. tråget måste sektioneras likaså. Du måste bygga ditt eget extraktor om du ska ha motorn liggande i samma lutning som original. Egna motorfästen m.m Jag har säkert glömt nått .. Har lite foton sen när vi renoverade min amazon, då ser man lite vad som behöver göras ..

Ok måste man flytta på fördelar då och kan du lägga upp nå bilder på hur du har gjort?

Tekniker
221 Inlägg
19 april 2013
#7
Självklart. . Kan göra de i eftermiddag när jag kommit hem big_smile


Tekniker
221 Inlägg
Tekniker
221 Inlägg
19 april 2013
#9
Så ser den ut nu. långt ifrån färdig ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119609/119609-53bbb0b34e11511506bbe52b6ed8c61c.jpg


596 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#10

Tackar för det men går det å ta en fördelare som de ska va brytare på å ta bort brytarna eller vad ska man göra.
Och kan man inte flytta fram motorn så att orginal fördelaren får plats om man kanske sätter en elektrisk vattenpump eller flyttar fram kylaren?

Tekniker
221 Inlägg
19 april 2013
#11
Hade det inte gått en bärande balk bakom motorn så kunde du bara sektionerat in fördelaren typ. Vad skall du ha för uppsättning? Ska du ha samma sprut som 940 så rekommenderar jag fördelaren från en 240 från 89 eller nyare. dom gamla har slungvikter i sig för att kunna reglera tändningen på så vis i och med att dom inte hade en tändbox som styrde det ..


596 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#12
_XenoX_ skrev:
Hade det inte gått en bärande balk bakom motorn så kunde du bara sektionerat in fördelaren typ. Vad skall du ha för uppsättning? Ska du ha samma sprut som 940 så rekommenderar jag fördelaren från en 240 från 89 eller nyare. dom gamla har slungvikter i sig för att kunna reglera tändningen på så vis i och med att dom inte hade en tändbox som styrde det ..

Jag tänkte köpa en hel 940 å plocka allt från.

Tekniker
221 Inlägg
19 april 2013
#13
oki .. varför inte tex en 240 89a . Då har du samma saker med rätt fördelare och allt. dessutom får du med dig kabelhärvan utan att ens klippa nån kabel. Systemhärvan ligger parralellt med ordniarie elsystem jämfört med 7/940 som är mer eller mindre intregrerad .


596 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#14
_XenoX_ skrev:
oki .. varför inte tex en 240 89a . Då har du samma saker med rätt fördelare och allt. dessutom får du med dig kabelhärvan utan att ens klippa nån kabel. Systemhärvan ligger parralellt med ordniarie elsystem jämfört med 7/940 som är mer eller mindre intregrerad .

Jag har inte hittat nå 240 89a i närheten av sundsvall för en vettig peng.

596 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#15
Jag har en fundering till hur gör man med framvagnsbalken bygger man om den eller är det lättare å bygga om tåget ?

Tekniker
221 Inlägg
21 april 2013
#16
dur måste skära ut en kil ur balken och svetsa igen den. tråget måste du flytta "bulan" bakåt, fast du måste bredda den så du inte får för lite i olje reserv


596 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#17
_XenoX_ skrev:
dur måste skära ut en kil ur balken och svetsa igen den. tråget måste du flytta "bulan" bakåt, fast du måste bredda den så du inte får för lite i olje reserv

Måste ja gö bägge eller räcker det med balken?

Tekniker
221 Inlägg
21 april 2013
#18
båda tyvärr.


596 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#19
_XenoX_ skrev:
båda tyvärr.

Ok hur mycket måste ja kapa ur kalken och hur mycket måste ja gö om tråget och kan man inte ta tråg å pump från b18 även om man sned ställer motorn?

Tekniker
221 Inlägg
21 april 2013
#20
hmm.. Jag vet inte exakt . Jag och kompisen höll på en hel helg för att passa in detta vilket du åxå får göra. Varje bil blir unik. Tycker du ska hålla dig till original tråget. Enda anledningen med b18 e väl om den skall stå upp .. Men jag tror inte det funkar ihop med 230 om jag inte misstar mig.



Sök