Nog för att detta är en 10 år gammal tråd och det löste sig så kan jag inte låta bli som Audi 100 ägare själv att korrigera felen som gör att det här blev så fruktansvärt bökigt.
Det är VÄLDIGT enkelt att byta stötdämpare och fjädrar på alla Audi C3/C4/D11 mellan 1982-97, men, det är mkt riktigt meningen att man skall ta lös hela fjäderbenet från bilen och sedan byta stötdämpare och fjädrar på bänk. Då fungerar vanliga fjäderspännare hur bra som helst, sedan monterar man ihop hela fjäderbenet på bänk, går till bilen med det och sätter först tillbaka spindelleden i fjäderbenet och sedan trycker man upp hela fjäderbenet med hjälp av en domkraft och sätter dit de 3 muttrarna som håller fast det i karossen upptill i hjulhuset.
Klart!
Att försöka göra det med fjäderbenet kvar i bilen är att göra det riktigt jävligt för sig.
Efter att man har gjort det så kan man passa på att byta hjullagret innan man sätter tillbaka drivknuten. Det går alldeles utmärkt att byta med fjäderbenet på bilen.
Skall man bara byta det och inte fjädringen så är det bara bara lossa bulten i drivknuten och sedan vrida styrningen fullt åt höger för att kunna trycka ut den på förarsidan och fullt åt vänster på passagerarsidan.
Jag har gjort det så många gånger nu att jag klarar jobbet i sömnen, ska byta fjädringen på den nu i vår igen, allt med handverktyg ifrån Biltema!
Nedan är hjullagerverktyget jag använder, sedan 2 vanliga fjäderspännare med 37cm gripvidd som jag köpte för 100kr för säkert 15-17 år sedan på Biltema också.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000021491