Lördagen närmar sig och då är det dags för skokloster. Hoppas verkligen på pris så att man är något nöjd med denna sommar trots alla problem man haft med bilen.
Har tyvärr lyckats kantstött 3 av 4 fälgar så innan träffen blir det ny pulverlack. Stort tack till gepa ytbehandling i Gävle.
Hur djupa spår blev det i fälgarna? Har kantstött alla mina mer eller mindre, inget jättefarligt men ser trist ut på nära håll, går i tankarna om det ens är värt kostnaden att laga och lacka om.
Hur djupa spår blev det i fälgarna? Har kantstött alla mina mer eller mindre, inget jättefarligt men ser trist ut på nära håll, går i tankarna om det ens är värt kostnaden att laga och lacka om.
Väldigt djupa tyvärr.. Jag använde mig av biltemas kemska metall för att laga det och det blev kanon! Planen var att lacka om fälgarna till nästa sommar men fick Gepa ytbehandling i Gävle som samarbetspartner och fick ett grymt pris, så blev av nu ist.
Jag hade också planen på att lacka om fälgarna till Lördag. Men när jag tog av hjulen så såg jag att ena däcket bak hade börjat ge sig på insidans kant (bula i däcket). Detta upptäcktes öven för några månader sedan på ett annat däck som också satt bak fast på andra sidan.. Köpte då ett nytt däck och tänkte inte mer på det. Jag har rätt mkt mönster kvar så ett däck funkade.
Nu har jag börjat fundera på vad detta kan bero på. Det första däcket blev så innan jag sänkte bilen och gjorde en hjulinställning. Så det kan ej bero på sänkningen.
Sedan kollade jag noga på infon om däcket. Däcket har belastningsindex 88Y medans mina original 18" har 97.
88 betyder då att ett däck klarar av ett tryck på max 560 kg. Bilen väger i totalvikt 2260 enligt min bils upplysningar.
2260/4= 565. Dvs 5 kg för tungt för mina däck. Dessutom varierar ju belastningen ständigt när man kör.
Så jag måste avvakta med att montera mina 20" hjul. Buuu!
Jag hade också planen på att lacka om fälgarna till Lördag. Men när jag tog av hjulen så såg jag att ena däcket bak hade börjat ge sig på insidans kant (bula i däcket). Detta upptäcktes öven för några månader sedan på ett annat däck som också satt bak fast på andra sidan.. Köpte då ett nytt däck och tänkte inte mer på det. Jag har rätt mkt mönster kvar så ett däck funkade.
Nu har jag börjat fundera på vad detta kan bero på. Det första däcket blev så innan jag sänkte bilen och gjorde en hjulinställning. Så det kan ej bero på sänkningen.
Sedan kollade jag noga på infon om däcket. Däcket har belastningsindex 88Y medans mina original 18" har 97.
88 betyder då att ett däck klarar av ett tryck på max 560 kg. Bilen väger i totalvikt 2260 enligt min bils upplysningar.
2260/4= 565. Dvs 5 kg för tungt för mina däck. Dessutom varierar ju belastningen ständigt när man kör.
Så jag måste avvakta med att montera mina 20" hjul. Buuu!
Jag tror verkligen inte att det bror på att det är 5kg för mycket påfrestning på varje däck. Eller. Beror väl på vad det är för märke på däcket så klart osv. Men lite säkerhetsmarginal lär det finnas tycker man. Mina däck tål max 4.5 bar i lufttryck. Men inne på vianor så pumpade dom i 11 bar pga av att däcket inte ville hoppa ut till fälgkanten, gick hur bra som helst. Och då kör jag på Kina däck.
Men vilken färg hade du tänkt lacka i förresten?
Syns på lördag, hoppas jag känner igen bilen din utan 20"
Skulle åkt på träffen och ställt ut men de sket sig ändå! Hinner inte lacka färdigt..
Men önskar dig allt lycka till!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Jag hade också planen på att lacka om fälgarna till Lördag. Men när jag tog av hjulen så såg jag att ena däcket bak hade börjat ge sig på insidans kant (bula i däcket). Detta upptäcktes öven för några månader sedan på ett annat däck som också satt bak fast på andra sidan.. Köpte då ett nytt däck och tänkte inte mer på det. Jag har rätt mkt mönster kvar så ett däck funkade.
Nu har jag börjat fundera på vad detta kan bero på. Det första däcket blev så innan jag sänkte bilen och gjorde en hjulinställning. Så det kan ej bero på sänkningen.
Sedan kollade jag noga på infon om däcket. Däcket har belastningsindex 88Y medans mina original 18" har 97.
88 betyder då att ett däck klarar av ett tryck på max 560 kg. Bilen väger i totalvikt 2260 enligt min bils upplysningar.
2260/4= 565. Dvs 5 kg för tungt för mina däck. Dessutom varierar ju belastningen ständigt när man kör.
Så jag måste avvakta med att montera mina 20" hjul. Buuu!
Jag tror verkligen inte att det bror på att det är 5kg för mycket påfrestning på varje däck. Eller. Beror väl på vad det är för märke på däcket så klart osv. Men lite säkerhetsmarginal lär det finnas tycker man. Mina däck tål max 4.5 bar i lufttryck. Men inne på vianor så pumpade dom i 11 bar pga av att däcket inte ville hoppa ut till fälgkanten, gick hur bra som helst. Och då kör jag på Kina däck.
Men vilken färg hade du tänkt lacka i förresten?
Syns på lördag, hoppas jag känner igen bilen din utan 20"
Ska lacka i princip samma färg. Fast lite mer metallicaktigt. Dom är förberedda för lackering nu iaf och ligger och inväntar på lackering. har färg och allt men tänker inte hålla i sprutan. Däcken jag kör på eller körde på kanske man ska skriva var Minerva F105 235/30 R 20 88Y XL.
fan vad jag har dreglat när jag sätt den där v70 glida fram på gatorna här i gävle! en fråga bara hur klarar bilen sträckan mellan kristinaplan och polhemskolan? personligen tycker jag dock att den skulle vara grymt med lite toning på framljusen och lite ljusare toning bak! men som tidigare nämnt smaken är som baken grym bil den har gett mig stora drömmar och planer
Då va de dags igen! Verkar som bilen får stanna med mig en sommar till. Även fast det inte va de som va planerat.
I år fick man på sommarsulorna tidigt, inte så smart med tanke på att det fortfarande är minus grader på kvällarna men det är som de är
Blir inga jätte stora förändringar på bilen denna sommar, ganska nöjd med den som den är nu. Men lite små planer finns de allt
- 2013 speglarna - Smoke bakljusen ist för kolsvarta - Uppdatera coilsen för att få ner bilen 10mm närmare marken i fram - Ny underdel till fronten - Och finns det ork tid och pengar så kanske ljudbygget i bak uppdateras
- Ställa ut bilen på betydligt fler utställningar än 2014 och kamma hem lite fler priser
Stänkskärmarna på bilden kommer inte att användas då jag tycker att bilen är stilrenare utan, så hojta till om nån är intresserad!