3391
Sök

Polera en svart bil

Bike
29 juni 2013
#21
Ok det låter ju som trissan som du säger går varm och torr
men testa och prima trissan med medel och dimma med vatten sedan starta på låga varv
det borde ju lösa det.

Men du får gärna berätta hur det går
man tackar aldrig nej till och lära sig något nytt

JFfoto
29 juni 2013
#22
Bike skrev:
Ok det låter ju som trissan som du säger går varm och torr
men testa och prima trissan med medel och dimma med vatten sedan starta på låga varv
det borde ju lösa det.

Men du får gärna berätta hur det går
man tackar aldrig nej till och lära sig något nytt

Precis smile ska testa lite på semestern, då man har tid att undvara en hel dag åt polering smile ska testa de nya medel från Menzerna, med en rad olika trissor.

Bike
29 juni 2013
#23
Ja Menzerna är grymma
deras medel är jätte feta så man polera i evigheter.
om vi bortser från fg400 den är lite torr
men 2500 och upp är väldigt feta.

Underbara att polera med en plåga att torka bort
man fyller sina torkdukar väldigt fort med polerrester
så har alltid en sprayflaska till hands med hansprit
man köper på apoteket 5liter för 130:-

Entreprenör
1 286 Inlägg
30 juni 2013
#24
Kalltkaffe skrev:
Det är ju vad man vill uppnå vad som bestämmer, om man vill få bort reporna är en roterande att föredra ja, den från biltema kan aldrig få bort reporna helt. Så då är ju valet självklart.

Men om man inte är så kräsen och bara vill ha upp glansen lite samt skydda lacken så är biltemas att föredra.

Jag köpte biltemas till att börja med, handlar inte om mycket pengar, och bra maskin att börja med, kostar som samt inget direkt.

Om man gillar vad man håller på med och vill fortsätta köper man en annan, tycker jag. För i början kan det låta lätt att polera en bil, men när man väl står där och ska maskera lister och har kört halva huven, inser man hur mycket jobb det är..

Så blev det för mig, men jag gillade det och har nu en fin roterande Flex maskin, den maskinen är svår, har provat först på andra bilar, och den bränner lacken väldigt enkelt.

En "mussepigg" maskin från Biltema eller Clas O får visst bort dom allra flesta reporna i en lack med rätt trissor och medel. Det kräver bara lite mer tid. Själv så polerar jag hellre bilar med min TopTool dubbeltrissiga maskin är Makitan eller Flexen som ligger brevid på bänken och skräpar.

// Niklas Johansson

71 Inlägg
30 juni 2013
#25
vad kör du med för depthgauge (ptg) och sun gun nikeman?
Senast redigerat av Rubank (6 juli 2013)


Entreprenör
1 286 Inlägg
30 juni 2013
#26
Rubank skrev:
vad kör du med för depthgauge och glare nikeman?

Använder ingen "depthgauge" eller PTG som man förkortar dom. Anser inte att man behöver använda det vid vanlig polering. Dessutom mäter dom flesta mätare grund bas och klarlack ihop så då har man inte så stor nytta av mätaren iallafall.

För att se vad jag/vi använder för produkter kika gärna i projekttråden där lite bilder finns. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274931

// Niklas Johansson

236 Inlägg
30 juni 2013
#27
försök hitta en beggad flex 3401, mao tvingad oscillation, har både flex roterande och denna ,men kör nästan bara med 3401an , avverkar bra med rätt trissa/medel och hologramfritt blir det, samt att aldrig behöva va rädd för kanterna

Man måste ha humor

71 Inlägg
30 juni 2013
#28
NiKeMaN skrev:
Rubank skrev:
vad kör du med för depthgauge och glare nikeman?

Använder ingen "depthgauge" eller PTG som man förkortar dom. Anser inte att man behöver använda det vid vanlig polering. Dessutom mäter dom flesta mätare grund bas och klarlack ihop så då har man inte så stor nytta av mätaren iallafall.

För att se vad jag/vi använder för produkter kika gärna i projekttråden där lite bilder finns. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274931

hur menar du? du anser inte att du behöver veta hur mycket material du har och hur mycket som finns kvar när du är klar? ett råd, ska du göra Gallardobilar och ta betalt så skaffa dig en depthgauge omedelbart. dom betalar dig inte bara för att bilen skall bli repfri en gång. dom vill att du skall kunna köra fler gånger under bilens livstid om du är seriös. vet du inte hur mycket som finns kvar att ta av så kan du omöjligt avgöra om du kan ta åt dig ett sådant jobb igen. sluta gissa och mät istället. dom tusenlapparna en bra mätare kostar har du igen av kunder som kan komma tillbaka till dig utan att chansa på vad resultatet blir då det är omöjligt att se med blotta ögat tjockleken på såna här saker.


Entreprenör
1 286 Inlägg
30 juni 2013
#29
Trots mätare så VET man ju aldrig ändå eftersom att du inte får specat hur tjock just klarlacken är... Det enda du får är ju ett värde på grund + bas + klarlack tillsammans.... Ganska onödigt att veta sålänge man polerar ganska milt. Som sagt man kliver ju inte på med roterande och ulltrissa på en Gallardo direkt utan att veta.... Men så länge man kör med mildare maskiner och medel så känns det som att det inte behövs.

// Niklas Johansson

71 Inlägg
30 juni 2013
#30
nej, du har fel. har du ingen utbildning inom yrket? vilken lärare är det som lärt dig att du inte behöver mäta materialet du skall ta ner?


Bike
30 juni 2013
#31
Får snällt kliva in här och säga ni har båda rätt
mäta lackens tjocklek är enormt viktigt speciellt om man tvingas våtslipa djupa repor
Har personligen bara använt billigare modeller av lackmätare och dom mäter ner till plåten
vilket gör det lite onödigt som nikeman säger för hela poängen med mätning är att veta hur tjock klarlacken är i alla fall på nyare bilar.

Jag ska inte uttala mig om dyrare modeller om dom kan mäta annorlunda.
Men om man inte rubbar med grova medel allt för ofta ska det inte vara någon fara.
Sedan är det olika mellan olika märken vissa har mjuka och hårda lacker, tjocka eller tunna

Så ibland finns det ingen självklar manual hur man gör utan man får ha lite kunnande och gå på känsla,
fast erkänner att lackmätare kan vara bra speciellt då bilarna börjar bli värda mycket.

Rekondare
236 Inlägg
2 juli 2013
#32
Kalltkaffe skrev:
Bike skrev:
Dom flex modellerna som är oscillerande måste smörjas rätt som det är men roterande ska vara mer underhållsfria.

Skriker den även när du spinner den fritt i luften. Som något lager är på väg ett ge upp ?
Eller kör du bara så hårt menar höra varv ?

Näe maskinen är helt friskt, det är mot ytan den skriker, att det blir för varmt och torrt.

Både på lågt varv och högt varv skriker den, det är inte själva maskinen som låter. Blir torrt och så bränner den in polermedlet i lacken som nästintill är omöjligt att få bort..  Men ska testa andra trissor nu på semestern, om dom är för hårda..

Flex maskinerna "skriker" lite när man kör med dom, men det är helt klart dom bästa maskinerna som finns. Smörja? var då? det finns en rem som driver axlarna..
Om polermedlet bränner in i lacken när du använder din maskin så beror det antingen på att du har för högt varv, varm lack, för hårda trissor, dåligt polermedel.
Spraya lite vatten i trissorna och lägg på polermedlet där efter i en cirkel runt kuddarna.
Finns olika hårdheter på trissor och det är ju avgörandet vad det är du ska polera bort.
Mjuk trissa = vaxning,borttagning vaxrester
Medium trissa = mindre repor,korrission
Hård trissa = djupa repor,
Tänk oxå på det att det finns massor olika polermedel med olika grovheter.

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

Bike
2 juli 2013
#33

1 938 Inlägg
2 juli 2013
#34
Står du utomhus under bar himmel?

Jag köpte min första maskin på Jula för en sisådär 5-6 årsedan, en roterande enkeltrissa av märket Meec och den kostade 199 eller 249 kr. Den fungerar klockrent även idag trots både mycket och tungt arbete.
Klockren till vita, svarta, blåa, röda/valfri färg på bilen.
Har inget att jämföra den med förutom Biltemas dubbeltrissa, tycker enkeltrissan är enklare att arbeta med.
Kör med vanliga Turtle Nano-produkter från OKQ8, fungerar klockrent.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
3 juli 2013
#35
Hampusforsberg skrev:
Hallå !

tänkte ge mig på att polera upp min svarta audi, jag lämnade den till Ditec i början av året, men tycker inte vattnet rinner av bra längre och tycker ja tappat glansen redan :S
så tänkte ge mig på det själv och prova,

tänkte köra på Meguiars grejer och undrar då vad jag ska köra med ?
det finns ytterst små tvättrepor i lacken nu, och som sagt var vattnet rinner ej av så bra.
jag har deras vax för svarta bilar hemma, någon som testat det ?
Annars tips och råd på vad jag ska ha för produkter ifrån dom !

Sen ska jag även köpa en maskin och hålla på med, jag ska bara greja hemma så tänker inte lägga ut flera tusen på en värsting maskin, utan hellre en billig som jag får lägga ner mer tid på än en svin dyr smile
Då är frågan ska de va enkel trissa lr dubbel trissa ?

tacksam för hjälp ! !

Gå tillbaka o reklamera jobbet så får du bilen gratis fixad!

Vad som än har gjorts så ska det banne mig hålla längre än någon månad...


Bike
3 juli 2013
#36
Får hoppas dom inte anklagar dig för att ha använt starkare medel eller diskmedel
då alla garantier åker ut genom fönstret.

243 Inlägg
4 juli 2013
#37
Kalltkaffe skrev:
Bike skrev:
Dom flex modellerna som är oscillerande måste smörjas rätt som det är men roterande ska vara mer underhållsfria.

Skriker den även när du spinner den fritt i luften. Som något lager är på väg ett ge upp ?
Eller kör du bara så hårt menar höra varv ?

Näe maskinen är helt friskt, det är mot ytan den skriker, att det blir för varmt och torrt.

Både på lågt varv och högt varv skriker den, det är inte själva maskinen som låter. Blir torrt och så bränner den in polermedlet i lacken som nästintill är omöjligt att få bort..  Men ska testa andra trissor nu på semestern, om dom är för hårda..

Det är inte så att lacken du försöker polera behöver leras ?

Entreprenör
1 286 Inlägg
4 juli 2013
#38
Hampusforsberg skrev:
Hallå !

tänkte ge mig på att polera upp min svarta audi, jag lämnade den till Ditec i början av året, men tycker inte vattnet rinner av bra längre och tycker ja tappat glansen redan :S
så tänkte ge mig på det själv och prova,

tänkte köra på Meguiars grejer och undrar då vad jag ska köra med ?
det finns ytterst små tvättrepor i lacken nu, och som sagt var vattnet rinner ej av så bra.
jag har deras vax för svarta bilar hemma, någon som testat det ?
Annars tips och råd på vad jag ska ha för produkter ifrån dom !

Sen ska jag även köpa en maskin och hålla på med, jag ska bara greja hemma så tänker inte lägga ut flera tusen på en värsting maskin, utan hellre en billig som jag får lägga ner mer tid på än en svin dyr smile
Då är frågan ska de va enkel trissa lr dubbel trissa ?

tacksam för hjälp ! !

Så här fin kan din bil bli om du följer råden i denna tråd och köper en enkeltrissig maskin....
http://www.forumbilder.se/CES2F/20130702-192957.jpg

Och så här fin blir den nog nästan iaf om du köper en enkel dubbeltrissig maskin:
http://www.forumbilder.se/CES2F/20130703-154406.jpg
Senast redigerat av NiKeMaN (4 juli 2013)

// Niklas Johansson

Bike
4 juli 2013
#39
Detta är en diskussion som kan hålla på i evigheter

ex köper man en biltema/jula dubbeltrissad har dom sällan orken att ta bort tvättrepor
men dom döljer det fint.

Sure det kan bli sådana hologram om man använder för grovt medel eller om lacken är känslig
Men det går aldrig och ge ett ärligt svar då.

Går du på en dubbel blir du kanske missnöjd för att den inte tar bort repor
går du på en singel  blir du kanske missnöjd för att det blir hologram

Men ta detta rådet då
köp ett fäste som passar i en borrmaskin  220v

http://www.streetpower-rekond.se/316-59 … eltapp.jpg

Så har du kraften för att ta bort repor
men sedan kan du köpa en dubbel trissad biltema så kan du gå säkert över resten av bilen
o dubbeltrissor tar även bort hologram som ena bilden visar om man nu skulle råka göra det med borrmaskins adaptern.

71 Inlägg
4 juli 2013
#40
den undre bilden, är det ett bevis på oförmågan att hantera orangepeel pga för klen maskin eller är det bara okunskap ifrån den som gjort jobbet?



Sök