3111
Sök

Polera en svart bil

259 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#1
Hallå !

tänkte ge mig på att polera upp min svarta audi, jag lämnade den till Ditec i början av året, men tycker inte vattnet rinner av bra längre och tycker ja tappat glansen redan :S
så tänkte ge mig på det själv och prova,

tänkte köra på Meguiars grejer och undrar då vad jag ska köra med ?
det finns ytterst små tvättrepor i lacken nu, och som sagt var vattnet rinner ej av så bra.
jag har deras vax för svarta bilar hemma, någon som testat det ?
Annars tips och råd på vad jag ska ha för produkter ifrån dom !

Sen ska jag även köpa en maskin och hålla på med, jag ska bara greja hemma så tänker inte lägga ut flera tusen på en värsting maskin, utan hellre en billig som jag får lägga ner mer tid på än en svin dyr smile
Då är frågan ska de va enkel trissa lr dubbel trissa ?

tacksam för hjälp ! !

NoFuckNoRide

Avstängd
10 388 Inlägg
14 maj 2013
#2
Hampusforsberg skrev:
Hallå !

tänkte ge mig på att polera upp min svarta audi, jag lämnade den till Ditec i början av året, men tycker inte vattnet rinner av bra längre och tycker ja tappat glansen redan :S
så tänkte ge mig på det själv och prova,

tänkte köra på Meguiars grejer och undrar då vad jag ska köra med ?
det finns ytterst små tvättrepor i lacken nu, och som sagt var vattnet rinner ej av så bra.
jag har deras vax för svarta bilar hemma, någon som testat det ?
Annars tips och råd på vad jag ska ha för produkter ifrån dom !

Sen ska jag även köpa en maskin och hålla på med, jag ska bara greja hemma så tänker inte lägga ut flera tusen på en värsting maskin, utan hellre en billig som jag får lägga ner mer tid på än en svin dyr smile
Då är frågan ska de va enkel trissa lr dubbel trissa ?

tacksam för hjälp ! !

Biltemas MussePigg är väl "de flesta" väldigt nöjda med

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
14 maj 2013
#3
Det är ju rätt svårt i sig att polera upp en svart bil, då repor och sånt syns så pass väl. Men det går säkert bra med waxet för svarta bilar. Det enda är ju att du kommer fylla reporna med det svarta pigmentet. Sen när det försvinner efter x-antal tvättar syns ju reporna igen. Det bästa är nog att lätt våtslipa klarlacken och sen steg för steg polera upp den igen. Men vem orkar det wink

Ang, polermaskin skulle jag satsat på dubbeltrissig. Dom brukar vara lättare att använda, sen är dom oftast oscillerande och det är då inte lika lätt att "bränna" lacken.

Vad vore en bil utan turbo?

Rekondare
236 Inlägg
27 juni 2013
#4
Du skriver att vattnet inte rinner av som det ska.. Du kan ju alltid klaga där du har fått jobbet utfört. Men oavsätt så ska man ju inte köra bilen i en maskintvätt eftersom man då "sliter" av lackförseglingen efter ett tag. Eller så har du fått nedfall i lacken som gör att du inte får din pärlefeckt. Känn med handen på huv å tak om den känns knottrig. Då har du problemet där.
Är inte alls svårt att polera upp en svart bil, allt du behöver är bra polermedel och rätt maskiner. En dubbeltrissig maskin uppnår aldrig den rätta tempraturen för att smälta ihopa repor.
Kör först med en maskin med enkeltrissa å sen med dubbeltrissa för att uppnå ett perfekt resultat.

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 juni 2013
#5
Rubbster skrev:
Du skriver att vattnet inte rinner av som det ska.. Du kan ju alltid klaga där du har fått jobbet utfört. Men oavsätt så ska man ju inte köra bilen i en maskintvätt eftersom man då "sliter" av lackförseglingen efter ett tag. Eller så har du fått nedfall i lacken som gör att du inte får din pärlefeckt. Känn med handen på huv å tak om den känns knottrig. Då har du problemet där.
Är inte alls svårt att polera upp en svart bil, allt du behöver är bra polermedel och rätt maskiner. En dubbeltrissig maskin uppnår aldrig den rätta tempraturen för att smälta ihopa repor.
Kör först med en maskin med enkeltrissa å sen med dubbeltrissa för att uppnå ett perfekt resultat.

Riktigt elaka råd att ge till en nybörjare.
Köp ALDRIG en vanlig enkeltrissa-maskin till en början. Du kommer garanterat att skada bilen - mer eller mindre.

Köp istället en dubbeltrissig oscillerande maskin typ Biltema eller Clas Ohlsson. Du kan nå mycket fina resultat med en sådan, och risken är absolut minimal att man skadar sin bil.

// Niklas Johansson

Snickarjävel
554 Inlägg
27 juni 2013
#6
Jag rekommenderar bilvårdsforum.se.

Där finns all hjälp du behöver.

Mvh

Bike
27 juni 2013
#7
Har polera bilar i många år professionellt
och man kan polera svarta bilar med roterande
men det gäller ju att ha lite kunskap och självklart bra produkter
i början hade jag först för milda medel och repor och div märken satt kvar
sedan köpte jag för grovt och det blev hologram.

Men en mussepigg maskin som man kallar dom samma som dubbeltrissad
fungerar utmärkt för lätt polering.

Men planerar man att polera för några år framåt
så sikta på en oscillerande maskin
dom är effektiva men säkra en vän för livet kan jag garantera.

typ sådan här
http://www.prorecond.se/webshop/images/uploads/shinemateero600.jpg
Senast redigerat av Bike (27 juni 2013)

71 Inlägg
27 juni 2013
#8
om du är intresserad av riktig detailing så kika på det här forumet: www.detailingworld.co.uk
bra guider och mycket bra folk som hänger där. inga wannabe vaxpåläggar rekommendationer där.


Bike
27 juni 2013
#9
Rubank skrev:
om du är intresserad av riktig detailing så kika på det här forumet: www.detailingworld.co.uk
bra guider och mycket bra folk som hänger där. inga wannabe vaxpåläggar rekommendationer där.

Man kan ju köpa dyra maskiner om man vill och dom är ju bra men beror på hur seriös man är
har testa dom flesta där ute så har rätt bra koll på läget.

71 Inlägg
27 juni 2013
#10
du behöver inte ta åt dig om du vet vad du pratar om. no offense!


Muttley
28 juni 2013
#11
NiKeMaN skrev:
Rubbster skrev:
Du skriver att vattnet inte rinner av som det ska.. Du kan ju alltid klaga där du har fått jobbet utfört. Men oavsätt så ska man ju inte köra bilen i en maskintvätt eftersom man då "sliter" av lackförseglingen efter ett tag. Eller så har du fått nedfall i lacken som gör att du inte får din pärlefeckt. Känn med handen på huv å tak om den känns knottrig. Då har du problemet där.
Är inte alls svårt att polera upp en svart bil, allt du behöver är bra polermedel och rätt maskiner. En dubbeltrissig maskin uppnår aldrig den rätta tempraturen för att smälta ihopa repor.
Kör först med en maskin med enkeltrissa å sen med dubbeltrissa för att uppnå ett perfekt resultat.

Riktigt elaka råd att ge till en nybörjare.
Köp ALDRIG en vanlig enkeltrissa-maskin till en början. Du kommer garanterat att skada bilen - mer eller mindre.

Köp istället en dubbeltrissig oscillerande maskin typ Biltema eller Clas Ohlsson. Du kan nå mycket fina resultat med en sådan, och risken är absolut minimal att man skadar sin bil.

jag tycker de är ganska sjyssta råd.

Var ska man annars börja?  Om man aldrig kör med enkel.   Man får läsa sig till och använda suft förnuft.
Har man tummen mitt i handen så är de ju bara att köra in till ditec igen...

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 juni 2013
#12
tkd_rille skrev:
NiKeMaN skrev:
Rubbster skrev:
Du skriver att vattnet inte rinner av som det ska.. Du kan ju alltid klaga där du har fått jobbet utfört. Men oavsätt så ska man ju inte köra bilen i en maskintvätt eftersom man då "sliter" av lackförseglingen efter ett tag. Eller så har du fått nedfall i lacken som gör att du inte får din pärlefeckt. Känn med handen på huv å tak om den känns knottrig. Då har du problemet där.
Är inte alls svårt att polera upp en svart bil, allt du behöver är bra polermedel och rätt maskiner. En dubbeltrissig maskin uppnår aldrig den rätta tempraturen för att smälta ihopa repor.
Kör först med en maskin med enkeltrissa å sen med dubbeltrissa för att uppnå ett perfekt resultat.

Riktigt elaka råd att ge till en nybörjare.
Köp ALDRIG en vanlig enkeltrissa-maskin till en början. Du kommer garanterat att skada bilen - mer eller mindre.

Köp istället en dubbeltrissig oscillerande maskin typ Biltema eller Clas Ohlsson. Du kan nå mycket fina resultat med en sådan, och risken är absolut minimal att man skadar sin bil.

jag tycker de är ganska sjyssta råd.

Var ska man annars börja?  Om man aldrig kör med enkel.   Man får läsa sig till och använda suft förnuft.
Har man tummen mitt i handen så är de ju bara att köra in till ditec igen...

Du kan inte läsa dig till hur du använder en roterande enkeltrisse maskin.  Varför ska man gå den svåra vägen när det finns en enklare och billigare väg?
"Gå inte över ån efter vatten" är ett välkänt uttryck.

// Niklas Johansson

3 Inlägg
29 juni 2013
#13
Lämnade in min svarta  golf till ditec .dom rekomenderade
En ny typ av behanling med nanoteknik. Ceramic pro 9H
Ja vart supernöjd !!!!!!!!!!!!!

Muttley
29 juni 2013
#14
NiKeMaN skrev:
tkd_rille skrev:
NiKeMaN skrev:

Riktigt elaka råd att ge till en nybörjare.
Köp ALDRIG en vanlig enkeltrissa-maskin till en början. Du kommer garanterat att skada bilen - mer eller mindre.

Köp istället en dubbeltrissig oscillerande maskin typ Biltema eller Clas Ohlsson. Du kan nå mycket fina resultat med en sådan, och risken är absolut minimal att man skadar sin bil.

jag tycker de är ganska sjyssta råd.

Var ska man annars börja?  Om man aldrig kör med enkel.   Man får läsa sig till och använda suft förnuft.
Har man tummen mitt i handen så är de ju bara att köra in till ditec igen...

Du kan inte läsa dig till hur du använder en roterande enkeltrisse maskin.  Varför ska man gå den svåra vägen när det finns en enklare och billigare väg?
"Gå inte över ån efter vatten" är ett välkänt uttryck.

De är inte raketforskning att polera upp en bil.  Om man inte är händig kan man fråga någon om de vill hjälpa till.
Jag går på rubbsters linje att enkeltriss är att föredra vid en repig bil.  Och sedan gå över till dubbel för finlir.
Så varför hålla sig tillbakadragen och inte lära sig.  Är man osäker kan man börja på en sleden 740 eller något mindre värt wink

Bike
29 juni 2013
#15
Ska inte framstå som dryg eller något nu men varför är ni som skriver så emot singel oscillerande maskin ?

En riktig som är låst med växellåda är bra säker men väldigt effektiv dock ligger dom på 3500 och upp
sedan finns det frispinnande som roterar pga en vikt inne i maskinen men rotationen stannar då man trycker för hårt och bara vibrerar.
känd modell från usa heter porter cable

Sådan modell skulle jag starkt rekommendera för alla som vill polera sin bil
utan att vara rädd för att bränna lacken.
Plus singel trissa är smidigare.

JFfoto
29 juni 2013
#16
Det är ju vad man vill uppnå vad som bestämmer, om man vill få bort reporna är en roterande att föredra ja, den från biltema kan aldrig få bort reporna helt. Så då är ju valet självklart.

Men om man inte är så kräsen och bara vill ha upp glansen lite samt skydda lacken så är biltemas att föredra.

Jag köpte biltemas till att börja med, handlar inte om mycket pengar, och bra maskin att börja med, kostar som samt inget direkt.

Om man gillar vad man håller på med och vill fortsätta köper man en annan, tycker jag. För i början kan det låta lätt att polera en bil, men när man väl står där och ska maskera lister och har kört halva huven, inser man hur mycket jobb det är..

Så blev det för mig, men jag gillade det och har nu en fin roterande Flex maskin, den maskinen är svår, har provat först på andra bilar, och den bränner lacken väldigt enkelt.

Bike
29 juni 2013
#17
Har en makita själv men blir en flex nästa då denna tar slut
och som du säger roterande är det bästa man kan ha om man vet vad man gör.

Men kalltkaffe om du är ny inom polering och det blir fel ofta kan jag ge dig lite tips

JFfoto
29 juni 2013
#18
Bike skrev:
Har en makita själv men blir en flex nästa då denna tar slut
och som du säger roterande är det bästa man kan ha om man vet vad man gör.

Men kalltkaffe om du är ny inom polering och det blir fel ofta kan jag ge dig lite tips

Har hållt på ett tag nu, de var mest i början jag syfta på, men jag är ingen expert :p

Det jag har problem med nu är att med den roterande skriker det så fort man ska polera, så håller
på att mixtra med trissor, medel och varvtal, det låter som den går torrt, skriker och bränner in medlet i lacken, so man måste torka bort med en microduk. Har provat spraya vatten men funkar inte direkt.

Bike
29 juni 2013
#19
Dom flex modellerna som är oscillerande måste smörjas rätt som det är men roterande ska vara mer underhållsfria.

Skriker den även när du spinner den fritt i luften. Som något lager är på väg ett ge upp ?
Eller kör du bara så hårt menar höra varv ?

JFfoto
29 juni 2013
#20
Bike skrev:
Dom flex modellerna som är oscillerande måste smörjas rätt som det är men roterande ska vara mer underhållsfria.

Skriker den även när du spinner den fritt i luften. Som något lager är på väg ett ge upp ?
Eller kör du bara så hårt menar höra varv ?

Näe maskinen är helt friskt, det är mot ytan den skriker, att det blir för varmt och torrt.

Både på lågt varv och högt varv skriker den, det är inte själva maskinen som låter. Blir torrt och så bränner den in polermedlet i lacken som nästintill är omöjligt att få bort..  Men ska testa andra trissor nu på semestern, om dom är för hårda..


Sök