zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)
Vad har du för effektmål med denna motorn?
Funderat på att stoppa in manuell låda istället?
Effekt? Tja vem vet?
körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.
Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/
Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.