4244
Sök

Turbo Camaro-71

Gör en projekt tråd om byggnationen av nya turbo motorn efter raset på Orsa Speedweekend2013

17 073 Visningar
Uppdaterades senast 24 juni 2013
32 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#1
Gör en tråd av nya motor bygget efter raset på Orsa Speedweekend.


1 049 Inlägg
18 maj 2013
#2
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

569 Inlägg
18 maj 2013
#3
Lägger en prem - turbo-V8 kan man ju inte se för mycket av!

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253

32 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#4
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-74bf5666c23367a257ed6ef9e29dfa40.jpg

Gamla skjutna motorn fortfarande hängande i bilen. Plockade vid återkomsten från Orsa av ena toppen och konstaterade faktumet med separerade kolven och spräckta blocket.

Dags o lyfta ur den och flytta över vattenpump o generator till nya puffran!


32 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#5
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-b1dcd6285257560a99cb88ece0c93a98.jpg

Ny målat block i härlig cheva orange. River maskning. Rullvipporna kom till slut till nytta efter att legat flera år på hyllan. Utväxling 1:1,5. Jag köpte dom med planen att montera dom på gamla motorn men beslutade mig för att inte pilla med nått som funkar:) Den hängde som sagt med i 17år varav 4år med turbo....

Även blocket för nya bygget har legat länge i gömmorna och kom till slut till användning.

Ska bli sjukt kul o se hur den nya kommer fungera. Målet är att förbättra hållbarheten och lyfta prestandan ett snäpp högre.


32 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#6
misbehave skrev:
Lägger en prem - turbo-V8 kan man ju inte se för mycket av!

Efter 4år med turbo V8 finns det inget annat.


32 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#7
tommyhjortasen skrev:
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

Tja

Jag har haft den i 17år. 70,5 är inte fel.

Vad hade du för maskin??


647 Inlägg
19 maj 2013
#8
Kommer lätt följas! smile


32 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#9
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-96b411a733d48efb5406d97d9caa34b4.jpg

Blev lite gjort idag i alla fall. Vattenpump, generator och styrservo pump samt höger grenrör demonterat på rasmotorn.....


32 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#10
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-fd64ce114cc1ee834e3e349072bff378.jpg

Alu vattenpumpen tvättad. Lagring känns ok. Den lägger vi i återvinningshögen till nya......


647 Inlägg
20 maj 2013
#11
Härligt att det går framåt smile


1 049 Inlägg
21 maj 2013
#12
Edward1 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

Tja

Jag har haft den i 17år. 70,5 är inte fel.

Vad hade du för maskin??

LT1 350 borrad 0.30. (Motor byggd av Avalon racing, Camaro cup motor)
4 petad M22.
Bak 12 bultat med 4.10.
Senast redigerat av tommyhjortasen (21 maj 2013)

262 Inlägg
21 maj 2013
#13
Det här ska följas, är ljusår från att börja riva med min motor men här kan man säkert få lite tips tills det är dags. Har oxå gått och grunnat på turboladdning men inte bestämt mig ännu vilken väg jag ska ta. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

32 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#14
tommyhjortasen skrev:
Edward1 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Kommer att följas. Har själv ägt en 70,5 camaro.

Tja

Jag har haft den i 17år. 70,5 är inte fel.

Vad hade du för maskin??

LT1 350 borrad 0.30. (Motor byggd av Avalon racing, Camaro cup motor)
4 petad M22.
Bak 12 bultat med 4.10.

Låter inte fel. Manuell låda o rapp smallblock. I corvetten åker jag nått liknande men inte lika vass motor. Ljudet med manuell är jäkligt ballt.


32 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#15
Lycan skrev:
Det här ska följas, är ljusår från att börja riva med min motor men här kan man säkert få lite tips tills det är dags. Har oxå gått och grunnat på turboladdning men inte bestämt mig ännu vilken väg jag ska ta. smile

Turbo öppnar nya dörrar framförallt om man åker med insprutning. Första åren åkte jag med mera ljud dämpning och många trodde att jag åkte standard TPI. Polarna klagade på att däck skriket överröstade avgasljudet. Med japs dämparna har det blivit mera V8 ljud.
Ska bli kul o höra hur nya puffran kommer låta smile


32 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#16
DieLuftWaffe skrev:
Kommer lätt följas! smile

Kul med fler intresserade!


4 146 Inlägg
22 maj 2013
#17
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile


32 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#18
zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.


4 146 Inlägg
23 maj 2013
#19
Edward1 skrev:
zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.

Haha det kan inte vara många som har en bruksbil med över 400 hk, och ännu färre som har en 40+ år gammal bil som bruksbil:)


Ja då förstår jag att du inte vill ha manuell:)


fläskpannkaka
856 Inlägg
23 maj 2013
#20
Grym bil! :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas


Sök