tommyhjortasen skrev:
Edward1 skrev:
zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)
Vad har du för effektmål med denna motorn?
Funderat på att stoppa in manuell låda istället?
Effekt? Tja vem vet?
körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.
Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/
Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.
Utifrån din beräkning, vad varvar motor på respektive växel, utväxling bakaxel?
3,08 bakaxel 255/50 17tum
6700 på 1an 2,48 utv ger exakt 113km/h
6700 på 2an 1,48 utv ger 190km/h
6500 3an 1 :1utv ger exakt 273 km/h
4 an 0,75:1 blir vid 6300 353km/h men ingen aning om den orkar dit eller om man kommer våga....
Max effekten hoppas jag skall ligga runt 6200-6300.
Gamla motorn gick o dra till 7000 men men vald växlingspunkt låg runt 5000 när man laddade på högre laddtryck.
Tyckte synd om gamla maskinen..... Nya motorn matchad med kam o toppar mot högre varvtal samt underdelen borde tåla mer varv. Gamla turbon gick mot chokning på högre varv. Temp efter kompressor stack mm.
Eventuellt blir det gamla turbon som jag börjar åka med för allt runt den är klart. För att komma ut snabbare....