4589
Sök

Turbo Camaro-71

Gör en projekt tråd om byggnationen av nya turbo motorn efter raset på Orsa Speedweekend2013

17 075 Visningar
Uppdaterades senast 24 juni 2013
262 Inlägg
23 maj 2013
#21
Edward1 skrev:
Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.

Visste väl att jag skulle kunna få lite tips här, har gått i valet och kvalet om manuell eller automat. Det du skriver är väldigt tänkvärt och fick mig att tänka till. Jag ska ju oxå bygga en bil som man ska kunna köra vettigt i vardagstrafik och vi vet ju alla hur det brukar se ut på cruising. Så du fick mig att definitivt att välja automat till mitt bygge, med eller utan turbo så lär det behövas en rejäl koppling till en strokad 454:a. En trögtrampad sinterkoppling vill inte mitt dåliga vänsterben veta av. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

1 049 Inlägg
24 maj 2013
#22
Edward1 skrev:
zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.

Utifrån din beräkning, vad varvar motor på respektive växel, utväxling bakaxel?
Senast redigerat av tommyhjortasen (24 maj 2013)

32 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#23
tommyhjortasen skrev:
Edward1 skrev:
zemet skrev:
Älska 60-70 tals amerikanska bilar med v8a och turbo:)

Vad har du för effektmål med denna motorn?

Funderat på att stoppa in manuell låda istället?smile

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.

Utifrån din beräkning, vad varvar motor på respektive växel, utväxling bakaxel?

3,08 bakaxel 255/50 17tum
6700 på 1an 2,48 utv ger exakt 113km/h
6700 på 2an 1,48 utv ger 190km/h
6500 3an  1 :1utv ger exakt 273 km/h
4 an 0,75:1 blir vid 6300 353km/h men ingen aning om den orkar dit eller om man kommer våga....
Max effekten hoppas jag skall ligga runt 6200-6300.

Gamla motorn gick o dra till 7000 men men vald växlingspunkt låg runt 5000 när man laddade på högre laddtryck.
Tyckte synd om gamla maskinen..... Nya motorn matchad med kam o toppar mot högre varvtal samt underdelen borde tåla mer varv. Gamla turbon gick mot chokning på högre varv. Temp efter kompressor stack mm.
Eventuellt blir det gamla turbon som jag börjar åka med för allt runt den är klart. För att komma ut snabbare....


1 049 Inlägg
24 maj 2013
#24
Edward1 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Edward1 skrev:

Effekt? Tja vem vet?big_smile körbarhet rankas högst. Skulle målet vara toppeffekt skulle jag nog behöva sänka kompet. Jag planerar att ladda på tills jag är nere i 10grader tändning. Vilket borde vara drygt 1bar laddtryck. 1bar borde ungefär dubblera sugmotor effekten. Sugmotor matchningen borde ligga runt 450 hk. Detta är bara överslag. Det blir att bromsa den efter mappning.

Manuell? Nej det blir svårt att hitta någon som håller och körbarheten blir sämre med manuell. En koppling som pallar en bra bit över 1000nm blir förmodligen hyfsat tungtrampad. Kör man sinterlamell kommer den förmodligen få ett huggande dragläge.
Jag använder bilen till vardags till o från jobbet med en massa härligt köande i Stockholmstrafiken o hämtar på dagis mm. Sen blir det förstås en del åkande på kvällarna utöver det.
Lådan nu är byggd för minimum 1200 hk/1700nm. Att endast ha 4vxl är i sig ingen begränsning med så mycket moment direkt från lågvarv.
Ungefärlig Max fart per vxl:
1an 115
2an 190
3an 270
4an 350
Detta borde stämma om jag räknat rätt på utväxling o omkrets på bakhjulen.......
Att den orkar varva ur 4an samt att man vågar vet jag väl inte:/

Draget på hög växlarna från låg varv ihop med 2500rpm convertern blir ganska bra.

Utifrån din beräkning, vad varvar motor på respektive växel, utväxling bakaxel?

3,08 bakaxel 255/50 17tum
6700 på 1an 2,48 utv ger exakt 113km/h
6700 på 2an 1,48 utv ger 190km/h
6500 3an  1 :1utv ger exakt 273 km/h
4 an 0,75:1 blir vid 6300 353km/h men ingen aning om den orkar dit eller om man kommer våga....
Max effekten hoppas jag skall ligga runt 6200-6300.

Gamla motorn gick o dra till 7000 men men vald växlingspunkt låg runt 5000 när man laddade på högre laddtryck.
Tyckte synd om gamla maskinen..... Nya motorn matchad med kam o toppar mot högre varvtal samt underdelen borde tåla mer varv. Gamla turbon gick mot chokning på högre varv. Temp efter kompressor stack mm.
Eventuellt blir det gamla turbon som jag börjar åka med för allt runt den är klart. För att komma ut snabbare....

Tack för info. En sak som jag erfor med min racemotor var att man inte gärna låg många sekunder på toppvarv (7800), särskilt inte med fasta motorfästen. Balansering och viktning är noga, även med svänghjul och koppling monterade på veven (avalon betonade detta).

32 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#25
Lowmotion skrev:
Grym bil! :-)

Kul att du gillar den. big_smile


32 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#26
tommyhjortasen skrev:
Edward1 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Utifrån din beräkning, vad varvar motor på respektive växel, utväxling bakaxel?

3,08 bakaxel 255/50 17tum
6700 på 1an 2,48 utv ger exakt 113km/h
6700 på 2an 1,48 utv ger 190km/h
6500 3an  1 :1utv ger exakt 273 km/h
4 an 0,75:1 blir vid 6300 353km/h men ingen aning om den orkar dit eller om man kommer våga....
Max effekten hoppas jag skall ligga runt 6200-6300.

Gamla motorn gick o dra till 7000 men men vald växlingspunkt låg runt 5000 när man laddade på högre laddtryck.
Tyckte synd om gamla maskinen..... Nya motorn matchad med kam o toppar mot högre varvtal samt underdelen borde tåla mer varv. Gamla turbon gick mot chokning på högre varv. Temp efter kompressor stack mm.
Eventuellt blir det gamla turbon som jag börjar åka med för allt runt den är klart. För att komma ut snabbare....

Tack för info. En sak som jag erfor med min racemotor var att man inte gärna låg många sekunder på toppvarv (7800), särskilt inte med fasta motorfästen. Balansering och viktning är noga, även med svänghjul och koppling monterade på veven (avalon betonade detta).

Det låter rimligt. Vid såpass höga varvtal så borde balanseringen hela vevpartiet och allt man hänger på som koppling  bli grymt känsligt.
Avalon jobbade inte han ett tag på Toppteknik på Lidingö??
Senast redigerat av Edward1 (2013-05-25 08:59)


32 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#27
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-887131b21ccf3e180000ccde2fe3038f.jpg

Äntligen lite gjort. Ras motorn urlyft....

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-61cb8801fb6dae51d79c5e6e5a8fbc66.jpg

Hela motorfästet på förar sidan har ramlat isär.... Laddtryck o gamla originalmotor fästen verkar inte ha varit någon bra ide.

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-a1451b53f7e9a910b2a765ffc684cb00.jpg
Hoppas polyuretan fästena håller bättre.


38 Inlägg
30 maj 2013
#28
Fint med turbo smile hoppas du får till allt...

560 Inlägg
30 maj 2013
#29
Jag har  polyuretan  fäste o bussningar överallt på den blåe camaron.. har hållt jätte bra nu i 4 år snart.. (den har inte rullat en meter)  hehe   nä men det blir nog skit bra med polly grejor smile ser bra ut


32 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#30
Fr0zenFr0g skrev:
Fint med turbo smile hoppas du får till allt...

Är ruggigt taggad på att få ihop prylarna.....


32 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#31
The__Saint skrev:
Jag har  polyuretan  fäste o bussningar överallt på den blåe camaron.. har hållt jätte bra nu i 4 år snart.. (den har inte rullat en meter)  hehe   nä men det blir nog skit bra med polly grejor smile ser bra ut

Haha! Inge gasa inge rasa.....

Ena polarn åker polyuretan bussningar på motorfästena i sin rappa Corvette. Det lever om lite mer kan ju säga. lol


560 Inlägg
31 maj 2013
#32
Edward1 skrev:
The__Saint skrev:
Jag har  polyuretan  fäste o bussningar överallt på den blåe camaron.. har hållt jätte bra nu i 4 år snart.. (den har inte rullat en meter)  hehe   nä men det blir nog skit bra med polly grejor smile ser bra ut

Haha! Inge gasa inge rasa.....

Ena polarn åker polyuretan bussningar på motorfästena i sin rappa Corvette. Det lever om lite mer kan ju säga. lol

hehe ja nog är det så ! smile

jaa det ska ju hålla fint det där..
du får gärna (om du vill) lägga upp lite bilder på hur du har gjort med oljereturer och sådant intressant för en annan som ska bygga turbospis smile  ha d gott!


32 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#33
The__Saint skrev:
Edward1 skrev:
The__Saint skrev:
Jag har  polyuretan  fäste o bussningar överallt på den blåe camaron.. har hållt jätte bra nu i 4 år snart.. (den har inte rullat en meter)  hehe   nä men det blir nog skit bra med polly grejor smile ser bra ut

Haha! Inge gasa inge rasa.....

Ena polarn åker polyuretan bussningar på motorfästena i sin rappa Corvette. Det lever om lite mer kan ju säga. lol

hehe ja nog är det så ! smile

jaa det ska ju hålla fint det där..
du får gärna (om du vill) lägga upp lite bilder på hur du har gjort med oljereturer och sådant intressant för en annan som ska bygga turbospis smile  ha d gott!

Jag kör tillbaka oljan till kamkåpan i nederkant. Jag lägger upp bild när jag är i garaget härnäst.
Senast redigerat av Edward1 (2 juni 2013)


1 711 Inlägg
31 maj 2013
#34
Edward1 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-b1dcd6285257560a99cb88ece0c93a98.jpg

Ny målat block i härlig cheva orange. River maskning. Rullvipporna kom till slut till nytta efter att legat flera år på hyllan. Utväxling 1:1,5. Jag köpte dom med planen att montera dom på gamla motorn men beslutade mig för att inte pilla med nått som funkar:) Den hängde som sagt med i 17år varav 4år med turbo....

Även blocket för nya bygget har legat länge i gömmorna och kom till slut till användning.

Ska bli sjukt kul o se hur den nya kommer fungera. Målet är att förbättra hållbarheten och lyfta prestandan ett snäpp högre.

Cooolt! detta ska följas! Tummen upp!


32 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#35
The__Saint skrev:
Edward1 skrev:
The__Saint skrev:
Jag har  polyuretan  fäste o bussningar överallt på den blåe camaron.. har hållt jätte bra nu i 4 år snart.. (den har inte rullat en meter)  hehe   nä men det blir nog skit bra med polly grejor smile ser bra ut

Haha! Inge gasa inge rasa.....

Ena polarn åker polyuretan bussningar på motorfästena i sin rappa Corvette. Det lever om lite mer kan ju säga. lol

hehe ja nog är det så ! smile

jaa det ska ju hålla fint det där..
du får gärna (om du vill) lägga upp lite bilder på hur du har gjort med oljereturer och sådant intressant för en annan som ska bygga turbospis smile  ha d gott!

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-dca80e734fb91cf12eab1fd56a3b930b.jpg
Oljan leder jag som sagt tillbaka i nederkant av kam kåpan. Oljan skall tillbaka med fall på röret hela vägen samt återledas ovan oljenivån i tråget. Jag valde kamkåpan för att den var lättare o jobba med samt att längden på återledaren gick att minimera från turbon.


32 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#36
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-5a4c8afd5f7efffa48543052abd7693b.jpg

Dags för slutmontering av nya tråget....


32 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#37
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-72fa00003155bca68366185097e0f29a.jpg

Insuget nedre del med runners återmonterat. Samt tajmad crank triggern och noll märket för vevaxeln. Crank triggern sýncad mot 55grader före ÖD, samma som jag tidigare åkt mot.


32 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#38
[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97954/97954-74392092432398cd0f6d6782160afe64.jpg

Provmontering av plenumet......


1 049 Inlägg
11 juni 2013
#39
Skulle motorfästena krångla har jag ett set solida som passar din bil och motor rakt av. Ej så farligt med vibrationer plus att starten förbättras.

560 Inlägg
11 juni 2013
#40
fan vad strålande !! och det ser riktigt bra ut smile  vad tror du det kostar att köpa ett sprut ? hitta ett på summit men 25,000 är för möed



Sök