3884
Sök

Köpt ny bil , märkesverkstad häller i fel bränsle. Kompensation?

106 Inlägg
8 juni 2013
#21
torpis skrev:
v70tdi skrev:
torpis skrev:

Självklart kan det hända saker, men det innebär inte per automatik katastrof med stora bokstäver.

Du tycker bilden ovanför inte vittnar om vad som kan ske då eller?

Du tycker inte polarens misstag utan något som hände vittnar om att det inte behöver flyga i småbitar?

Nej det behöver inte, men hur sugen är du på att ta risken?


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2013
#22
v70tdi skrev:
torpis skrev:
v70tdi skrev:

Du tycker bilden ovanför inte vittnar om vad som kan ske då eller?

Du tycker inte polarens misstag utan något som hände vittnar om att det inte behöver flyga i småbitar?

Nej det behöver inte, men hur sugen är du på att ta risken?

Det säger jag inte heller. Det är ju ingen risk man tar direkt heller utan någonting som uppstår via misstag. (Om vi bortser från E85-pellarna som med flit tankar fel bränsle i sina bilar, kranar på soppatryck och skyller på etanolen när pump, slangar och packnignar går sönder.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
8 juni 2013
#23
Malheus skrev:
v70tdi skrev:
torpis skrev:

Kompisen tankade upp sin V70 TDI med bensin. Tog fel dunk i Garaget helt enkelt. 25L bensin i dieselbilen...  märktes ingen skillnad alls!

Så katastrof vet i tusan.

Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

Kan tända tidigare än så då bensin har lägre tändpunkt.

Resultat av feltankad Mitsubishi Outlander.
http://imageshack.us/a/img545/5956/dsc01276s.jpg
http://imageshack.us/a/img543/5789/dsc01275ax.jpg

Vad är det för del på bilderna?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 632 Inlägg
8 juni 2013
#24
Vettemannen skrev:
Malheus skrev:
v70tdi skrev:
Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

Kan tända tidigare än så då bensin har lägre tändpunkt.

Resultat av feltankad Mitsubishi Outlander.
http://imageshack.us/a/img545/5956/dsc01276s.jpg
http://imageshack.us/a/img543/5789/dsc01275ax.jpg

Vad är det för del på bilderna?

/Benny

Högtryckspumpen, ska bygga upp ett tryck på ~1200 bar så det blir rätt varmt där!

Men! Kan även ha hänt pga bensinen inte har samma smörförmåga som diesel..Mest troligt.
Senast redigerat av Malheus (8 juni 2013)

De/Dem

509 Inlägg
8 juni 2013
#25
Vi har fått in ett 30-tal bilar som tankat Bensin istället för Diesel.(vissa mer än en gång,till och med en stor Ford Transit och Vw Crafter)
Några har varit körbara , vissa har lagt av.Efter byte till rätt bränsle har alla startat och gått som vanligt utan att byta en enda del.Bara tur eller skicklighet,vad vet jag.Jag brukar suga igenom hela systemet tills jag får fram ren diesel.
Diesel i en bensinare brukar vara lite jobbigare (göra rent stift) att få i gång och avgasvärderna kan vara skyhöga i flera timmar även efter att bytt till rätt bränsle.
Har hört att vissa firmor alltid byter pump,filter mm och plockar bort tanken och sköljer ur den och hela systemet till en kostnad runt 30-50k.Till vilken nytta?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
8 juni 2013
#26
Nico-the-kid skrev:
Vi har fått in ett 30-tal bilar som tankat Bensin istället för Diesel.(vissa mer än en gång,till och med en stor Ford Transit och Vw Crafter)
Några har varit körbara , vissa har lagt av.Efter byte till rätt bränsle har alla startat och gått som vanligt utan att byta en enda del.Bara tur eller skicklighet,vad vet jag.Jag brukar suga igenom hela systemet tills jag får fram ren diesel.
Diesel i en bensinare brukar vara lite jobbigare (göra rent stift) att få i gång och avgasvärderna kan vara skyhöga i flera timmar även efter att bytt till rätt bränsle.
Har hört att vissa firmor alltid byter pump,filter mm och plockar bort tanken och sköljer ur den och hela systemet till en kostnad runt 30-50k.Till vilken nytta?

det är inte firman i sig som bestämmer vad som skall bytas utan biltillverkaren vid feltankning

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

509 Inlägg
8 juni 2013
#27
Var kan man hitta de uppgifterna?Ta som exempel Toyota Yaris -10
valle22 skrev:
Nico-the-kid skrev:
Vi har fått in ett 30-tal bilar som tankat Bensin istället för Diesel.(vissa mer än en gång,till och med en stor Ford Transit och Vw Crafter)
Några har varit körbara , vissa har lagt av.Efter byte till rätt bränsle har alla startat och gått som vanligt utan att byta en enda del.Bara tur eller skicklighet,vad vet jag.Jag brukar suga igenom hela systemet tills jag får fram ren diesel.
Diesel i en bensinare brukar vara lite jobbigare (göra rent stift) att få i gång och avgasvärderna kan vara skyhöga i flera timmar även efter att bytt till rätt bränsle.
Har hört att vissa firmor alltid byter pump,filter mm och plockar bort tanken och sköljer ur den och hela systemet till en kostnad runt 30-50k.Till vilken nytta?

det är inte firman i sig som bestämmer vad som skall bytas utan biltillverkaren vid feltankning

KHRacing
8 juni 2013
#28
en tanke är kanske att be att få detta inskrivet i serviceboken för framtida ev: problem ?

5 119 Inlägg
8 juni 2013
#29
fick en kia diesel på jobbet förut som var tankad med bensin.. de blev dyrt för försäkringsbolaget. skuren dieselpump och spån i hela bränslesystemet... 105200kr tror ja notan slutade på. kia ville att pumpen, bränslerör och spridare och deras rör osv skulle bytas. spola tank och bränslerör osv. har bytt en del pumpar osv pga bensin. men oftast räcker det att skölja systemet med diesel och byta bränslefilter smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Rallyförare
1 075 Inlägg
8 juni 2013
#30
Misstänkte i ett tidigt skede att oljebolagen hade ett stort finger med i spelet om det E85 rykte du skriver om nedan.
Vi är ett gäng som gjort otaliga tester med E85 kontra BF95.

Spriten är J Ä V L I G T mycket skonsammare mot packningar gummin och slangar än bensin...
1 vecka i bensin motsvarar 5år i etanol...

Däremot som du skriver så är kanske inte en BTR på returen nån bra lösning, rätt puckat, programvara brukar räcka, har kört 15000mil nu på E85 efter konvertering...

Problemet är dom som kör en tank E85, sen en tank BF95 osv osv, dom förstör motorerna, vill man att motorn ska gå för alltid så är E85 eller Diesel som gäller, bensin är riktigt jävla skit som fräter sönder slangar, packningar & gummin, tyvärr... Dessutom kostar skiten 14-15spänn litern och stödjer ekonomin hos världens onskefullaste organisationer big_smile

torpis skrev:
v70tdi skrev:
torpis skrev:

Du tycker inte polarens misstag utan något som hände vittnar om att det inte behöver flyga i småbitar?

Nej det behöver inte, men hur sugen är du på att ta risken?

Det säger jag inte heller. Det är ju ingen risk man tar direkt heller utan någonting som uppstår via misstag. (Om vi bortser från E85-pellarna som med flit tankar fel bränsle i sina bilar, kranar på soppatryck och skyller på etanolen när pump, slangar och packnignar går sönder.)


11 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#31
Vad verkstaden gjorde var att tömma tanken, provkörde och kollade felkoder. Sen lät man bilen stå och kallna ett tag och provakörde och kollade felkoder igen. Är detta OK så att säga? inga delar är utbytta.

KHRacing
9 juni 2013
#32
Kräv filter & Pumpbyte iaf. Bilen är ändå splitt ny liksom !

6 632 Inlägg
9 juni 2013
#33
KHRacing skrev:
Kräv filter & Pumpbyte iaf. Bilen är ändå splitt ny liksom !

Alla bensinbilar har inte bränslefilter, möjligen en sil i tanken.
Hade de velat att pumpen ska bytas skulle de tänkt på det innan, många bilar måste tanken plockas ner på för att byta den, tveksamt att verkstaden skulle tömma den igen för att kunden är nojig över att pumpen skulle paja.

Skriftligt bevis på att bilen har feltankats ska finnas på en arbetsorder, kräv en kopia av det och använd som argument OM pumpen skulle paja.

De/Dem

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2013
#34
Malheus skrev:
Alla bensinbilar har inte bränslefilter, möjligen en sil i tanken.

Jag påstår att du har fel. Om vi nu bortser från veteranbilar. Har du några exempel?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 532 Inlägg
9 juni 2013
#35
Tankade diesel i en gammal B20 den stod o glödtände en stund sen dog skiten men efter lite frisk bensin så gick den igen tongue


6 632 Inlägg
9 juni 2013
#36
torpis skrev:
Malheus skrev:
Alla bensinbilar har inte bränslefilter, möjligen en sil i tanken.

Jag påstår att du har fel. Om vi nu bortser från veteranbilar. Har du några exempel?

Alfa 147, 156, Gt och 166 exl dieselmotorer. Nya ford ka, mondeo från 2007, focus II, s-max ovs. Så gott som alla nya fordar utom dieslarna.

De/Dem

134 Inlägg
9 juni 2013
#37
Malheus skrev:
torpis skrev:
Malheus skrev:
Alla bensinbilar har inte bränslefilter, möjligen en sil i tanken.

Jag påstår att du har fel. Om vi nu bortser från veteranbilar. Har du några exempel?

Alfa 147, 156, Gt och 166 exl dieselmotorer. Nya ford ka, mondeo från 2007, focus II, s-max ovs. Så gott som alla nya fordar utom dieslarna.

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)


11 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#38
M-Levin skrev:
Malheus skrev:
torpis skrev:

Jag påstår att du har fel. Om vi nu bortser från veteranbilar. Har du några exempel?

Alfa 147, 156, Gt och 166 exl dieselmotorer. Nya ford ka, mondeo från 2007, focus II, s-max ovs. Så gott som alla nya fordar utom dieslarna.

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

En bra kund för bilfirman är en som bara nickar och säger "OK". Varför ska man inte klaga på en firma som har personal som skall vara proffs när dom häller i fel bränsle i en splitter ny bil? Självklart ska man klaga när man bara kan köra 300 meter med en ny bil och sen när man hämtar ut dom har dom lyckats repa den.

450 Inlägg
9 juni 2013
#39
Oskarsson123 skrev:
M-Levin skrev:
Malheus skrev:

Alfa 147, 156, Gt och 166 exl dieselmotorer. Nya ford ka, mondeo från 2007, focus II, s-max ovs. Så gott som alla nya fordar utom dieslarna.

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

En bra kund för bilfirman är en som bara nickar och säger "OK". Varför ska man inte klaga på en firma som har personal som skall vara proffs när dom häller i fel bränsle i en splitter ny bil? Självklart ska man klaga när man bara kan köra 300 meter med en ny bil och sen när man hämtar ut dom har dom lyckats repa den.

Ta diskutionen med handlaren istället för attbeklaga dig här. Ett stenskott är ju ingen "repa dem gjort avsiktligt" hade ju ändå blivit ! Vad är de å gnälla om samt så har dem ju fixat allt åt dig, gnällspik !

535 Inlägg
9 juni 2013
#40
M-Levin skrev:
Malheus skrev:
torpis skrev:
Jag påstår att du har fel. Om vi nu bortser från veteranbilar. Har du några exempel?

Alfa 147, 156, Gt och 166 exl dieselmotorer. Nya ford ka, mondeo från 2007, focus II, s-max ovs. Så gott som alla nya fordar utom dieslarna.

Vissa subaru har också skippat bränslefilter om jag inte missminner mig, där är det endast en sil i tanken.

För övrigt, varför hålla på att klaga på saker som fungerar, och försöka få ut så mycket som möjligt av denna bilhandlare? Så trött på alla snikna personer som ska gnälla till sig saker "bara för att". Misstag gör alla och det är väl bara att låta dom rätta till sitt misstag. Bete dig som "en bra kund" så ska du se att det lönar sig i slutändan, kanske får rabatt på en service eller nått.

En kund hade kört nästan 10 mil på i princip ren bensin i en diesel (peugeot), den gick knackigt men den gick iaf, sög ur tanken, bytte filter, sög fram diesel till filtret och tanka diesel : Gick som en klocka igen. Hur pass nyttigt detta är ska jag låta vara osagt:)

Att man inte skall klaga va fan bland det dumaste jag hört här på garaget. Jag hade fan sagt att dom skall byta allt med filter slangar pump mm eller så hade jag gjort allt för  att häva köpet, gör dom fel skall det fan kosta för dom också. Ja jag vet det är mänskligt att fela. Man jag hade ändå inte accepterat det. Om  de är en helt ny bil jag hade köpt. Och skiten stannar efter 300m
Senast redigerat av DKn (9 juni 2013)



Sök