3919
Sök

BMW (E23) startar ej, bara hostar till. tänder på vissa tändhattar och vissa inte. Fördelarlocket?

242 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Har ett jäkla strul med BMW:en min. tändningen strular fortfarande. Jag har bytt tändspolen och tändmodulen och då fungerade den utmärkt. men nu efter att den stått orörd en vecka ville den inte starta. den halvstartar om man säger så, den hostar till några gånger och lägger av direkt. problemet är att den tänder bara på vissa utav tändhattarna och vissa inte. jag har kollat alla sladdar och de fungerar utmärkt. jag öppnade fördelarlocket och gjorde rent. (såg fint ut innan också) Vad kan det vara? Kan det vara rotorn eller fördelarlocket?

MVH Petter


19 Inlägg
6 juni 2013
#2
Tjena

satans otur du har :-(

Har du gnista på alla stiften?
Jag hade liknade på mitt as då var det tanken som var rostig inifrån + rör, så förgasarna sög i sig massa flagor den gick as illa......
mvh
Anders


242 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#3
crashing-bore skrev:
Tjena

satans otur du har :-(

Har du gnista på alla stiften?
Jag hade liknade på mitt as då var det tanken som var rostig inifrån + rör, så förgasarna sög i sig massa flagor den gick as illa......
mvh
Anders

Jag testar gnistan genom att bara ta bort tändhatten och sätter den mot metall, och då visade det sig att den bara tänder på 2 st, på de andra är de helt död...
Jag har insprutning på min bil så jag har ingen förgasare som suger i sig flagor om det nu skulle vara så


19 Inlägg
7 juni 2013
#4
Jo men det kan ju bli samma elände, men i och med att du inte har gnista på 2 så är det förmodligen inte det, har du testat med andra tändkablar?


242 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#5
crashing-bore skrev:
Jo men det kan ju bli samma elände, men i och med att du inte har gnista på 2 så är det förmodligen inte det, har du testat med andra tändkablar?

Hehe jadu märklig bil detta, testade idag och drog ur alla tändstift, javisst alla tände galant, men nu såg jag i och med det, att bara 2 st tändstift var blöta... antingen är det för dåligt tryck till spridarna, så antingen är bränslepumpen eller bränsletrycksregulatorn trötta, eller Spridarstrul.


242 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#6
Scaniac skrev:
crashing-bore skrev:
Jo men det kan ju bli samma elände, men i och med att du inte har gnista på 2 så är det förmodligen inte det, har du testat med andra tändkablar?

Hehe jadu märklig bil detta, testade idag och drog ur alla tändstift, javisst alla tände galant, men nu såg jag i och med det, att bara 2 st tändstift var blöta... antingen är det för dåligt tryck till spridarna, så antingen är bränslepumpen eller bränsletrycksregulatorn trötta, eller Spridarstrul.

Eller så är det som du säger, men soppan är ren så det borde inte vara så.


19 Inlägg
7 juni 2013
#7
fan va drygt blir väl o testa del för del som har med soppan att göra, jag hade en e12a som trilskades på liknade särr för länge sen då var spridarna igensatta


242 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#8
crashing-bore skrev:
fan va drygt blir väl o testa del för del som har med soppan att göra, jag hade en e12a som trilskades på liknade särr för länge sen då var spridarna igensatta

ok. hur ser man om de är igensatta? skruvar man bara bort dem och så ser man då? kan man göra rent dem eller måste man köpa nya?

MVH Petter


19 Inlägg
8 juni 2013
#9
ta bort dem o testa med tryckluft


242 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#10
crashing-bore skrev:
ta bort dem o testa med tryckluft

kan man göra rent dem eller måste man köpa nya?


2 174 Inlägg
8 juni 2013
#11
kolla alla tändstift, prova dom på olika plats m.m eller köp alla nya för säkerhetsskull ( går inte se på det om det är trasigt alltid)

Spidarna är jag skeptisk till att rengöra med tryckluft. Dom 2 cylindrar som han får soppa på, ta dom spridar kontakterna eller byt plats på spridarna och kolla om det slutar bli blött,  för då har du databox problem.


242 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#12
hangman skrev:
kolla alla tändstift, prova dom på olika plats m.m eller köp alla nya för säkerhetsskull ( går inte se på det om det är trasigt alltid)

Spidarna är jag skeptisk till att rengöra med tryckluft. Dom 2 cylindrar som han får soppa på, ta dom spridar kontakterna eller byt plats på spridarna och kolla om det slutar bli blött,  för då har du databox problem.

Ok, Bara att ut o testa, tackar!


41 Inlägg
9 juni 2013
#13
Trist när det strular.börja med det enklaste och prova om den går på startgas.
Tycker det låter på symptomen att pumpen sjunger på sista versen.


242 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#14
trucker1 skrev:
Trist när det strular.börja med det enklaste och prova om den går på startgas.
Tycker det låter på symptomen att pumpen sjunger på sista versen.

Jag provade med startgas och då gick det! kollade också trycket i pumpen o det gav mig en liten dusch, så den ska nog fungera som den ska!! funderar om det kan vara styrenheten till spridarna som inte ger några impulser till de fyra cylindrarna som inte fungerar?


1 277 Inlägg
9 juni 2013
#15
Hade en 728 -81. Hade liknande fel som beskrivs ovan. Fick aldrig ordning på den. Sålde den för 800kr....tror det var luftmassamätaren...


2 174 Inlägg
9 juni 2013
#16
Scaniac skrev:
trucker1 skrev:
Trist när det strular.börja med det enklaste och prova om den går på startgas.
Tycker det låter på symptomen att pumpen sjunger på sista versen.

Jag provade med startgas och då gick det! kollade också trycket i pumpen o det gav mig en liten dusch, så den ska nog fungera som den ska!! funderar om det kan vara styrenheten till spridarna som inte ger några impulser till de fyra cylindrarna som inte fungerar?

Jo det är ju det jag sagt hela tiden....gör som jag rådde sist och byt plats på spridar kontakter först, sen tillbaka sen spridarna då vet du exakt vad som strular


242 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#17
hangman skrev:
Scaniac skrev:
trucker1 skrev:
Trist när det strular.börja med det enklaste och prova om den går på startgas.
Tycker det låter på symptomen att pumpen sjunger på sista versen.

Jag provade med startgas och då gick det! kollade också trycket i pumpen o det gav mig en liten dusch, så den ska nog fungera som den ska!! funderar om det kan vara styrenheten till spridarna som inte ger några impulser till de fyra cylindrarna som inte fungerar?

Jo det är ju det jag sagt hela tiden....gör som jag rådde sist och byt plats på spridar kontakter först, sen tillbaka sen spridarna då vet du exakt vad som strular

Såg det. har inte testat än, ska testa när jag har tid!

MVH Petter


242 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#18
BMW635_Robban skrev:
Hade en 728 -81. Hade liknande fel som beskrivs ovan. Fick aldrig ordning på den. Sålde den för 800kr....tror det var luftmassamätaren...

Ajdå, Hoppas jag får ordning på det här jäkla strulet:/


2 174 Inlägg
9 juni 2013
#19
Scaniac skrev:
BMW635_Robban skrev:
Hade en 728 -81. Hade liknande fel som beskrivs ovan. Fick aldrig ordning på den. Sålde den för 800kr....tror det var luftmassamätaren...

Ajdå, Hoppas jag får ordning på det här jäkla strulet:/

Försök när du har tid, skiter det sig totalt får du bygga om och sätta förgasare ( funkar precis lika bra )


41 Inlägg
9 juni 2013
#20
Jag har flera kartonger med boxar o dyl,vissa nya.Om det är så att du behöver nåt o prova med.
Har för mig att det går bra att byta komponenter även i dessa äldre boxar.
Har meckat en hel del med att byta prylar i nyare boxar (typ slutsteg o dyl)

Kolla var du har för signal på spridarna som funkar



Sök