Renoverings projekt av en BMW E21 323I från 79. Bilen hade varit avställd och undan parkerad sedan 1999-08-13 fram till jag köpte den 2013-03-15. Plockade ner bilen totalt, samtliga delar har renoverats eller byts till nya. Bilen... Visa mer
Jag hade använt E21 startmotor för att kuggarna i E34 startmotor var för stora och passade ej. Sen väger E21ans dubbel så mycket som E34ans och drar även mer ström. Så jag lämnade in E34ans startmotor så den fick total renoveras samt fick på ny drev och kugg som passar mina behov.
Inte svårt att se vilken som är E21ans den övre!
Här är bild på den nyrenoverade startmotorn från E34 med drev & kugg som passar E21 lådan.
Bavaria tog hem fjäderdämpning runt om både till nedre & övre. Bak är monterat och klar väntar på att få hem stötdämparna fram så kommer jag montera det sista innan framvagnsinställning. Bensinpumpen är provad och funkade kanon, tyst och fint.
Det dök upp ett problem med huvudkopplingscylinder så jag fick byta ut den. Passade samtidigt på att byta ut huvudbromscylindern också när jag ändå var tvungen att monter ner den för att komma åt den andra. Delarna var tok dyra i Sverige så jag beställde från Tyskland där av tog det 10 dagar att levereras.
M50B25 kommer bli problem att få igenom så satsa på M50B20 från början så slipper du allt bekymmer. Det är inte så mycket skillnad på HK så det är inte värt det. Jag har besiktad bilen MEN inte med M50 motorn! Om ca en vecka sitter det M50 motor i den igen så jag kommer vara ute och sladda runt. Lycka till och hoppas att vi ses på vägarna
ludd3budd3 skrev:
Hur går det för bilen nu? Har du reggat med motorn eller slapp du förbi besiktningen? Har själv en e12 med m50b25 så denna är lite inspiration;)
M50B25 kommer bli problem att få igenom så satsa på M50B20 från början så slipper du allt bekymmer. Det är inte så mycket skillnad på HK så det är inte värt det. Jag har besiktad bilen MEN inte med M50 motorn! Om ca en vecka sitter det M50 motor i den igen så jag kommer vara ute och sladda runt. Lycka till och hoppas att vi ses på vägarna
ludd3budd3 skrev:
Hur går det för bilen nu? Har du reggat med motorn eller slapp du förbi besiktningen? Har själv en e12 med m50b25 så denna är lite inspiration;)
Riktigt roligt! Måste hursomhelst regga om som ombyggt fordon med m50b20 satt det var därför jag skaffade en m50b25. Även så är dem ju trimmvänliga:) Tanken är att skaffa e28 eller e34 bakaxel typ 535 med m5 bromsar och därefter regga. Din var väl en 323 innan och det sitter väl lamelldiff på dem original? Videos vill jag se på sladdandet:)
Bilen är besiktigad men inte med M50 motorn utan med en E30 motor. Nu är M50 motorn i monterad igen. Äntligen får den sträcka på sig igen och rulla på vägarna sedan 1999-08-13. Har lackbehandlat bilen. Har beställd sportkatalysator som tar mycket mindre plats under bilen så bilen kan sänkas lagom. Längtar tills den kommer. Som alla andra projekt finns det alltid små fix att göra men jag är väldigt nöjd med bilen och vad den levererar. Väldigt kul bil att köra.
Grattis. Ingen mening att säja åt dej att ut och slita på däcken. Den har du tydligen redan gjort :p Se nu till att ta han om bilen ordentligt. Och fixa några mil på mätaren
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Det skramlade från dämparna bak och felet berodde på att ena brickan inte var original, jag passade på och bytte övre lagringen också när Bavaria hade delarna hemma.
Fick hem rostfritt Sportkatalysator också. Det är 3" rör in och ut med 200 cell för bättre andning och plats för lambdasond. kommer monteras på om någon vecka.
Slänger upp några nya bilder. Jag har inte monterat på sport katalysatorn ännu det kommer utföras i slutet av nästa vecka men eftersom jag är höjdrädd sänkte jag bak med 3cm tillsvidare. Kommer sänkas 1cm till när sportkatten är på även fram kommer sänkas.
Riktigt snyggt. Förstår att det är jobbigt att vara höjdrädd Syns att den behöver lite sänkning fram. Bak tycker iaf jag att det ser bra ut. Men är ju din bil Så länge du inte fastnar när du ska över något farthinder
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Nu är avgassystemet klart. Sport katalysator samt en rund och avlång dämpare är påmonterad påminner mycket om den original dämparen som normalt sitter på E21:or. Katalysatorn är 2,5" med 200cell. Allt är i rostfritt och monterat av Uppsala Avgasteknik.
Storskillnad mellan E34 original och den nya sportkatalysatorn
Bild från sidan som visar att Katalysatorn hamnat mycket längre upp så jag får mer frigång och kan sänka fronten på bilen.
E21 bensinpump är på 6,5 bar tryck medans E34 ska ha en på 3,5 bar. så jag skaffade en som ska matcha E34:ans pump.
Bytte även Kamaxelgivaren då jag började bli osäkert på funktionen på den gamla.
Motorn gick lite oroligt så jag bytte Kamaxelgivaren utan resultat sen bytte jag Vevaxelgivaren som hade lite skarv på kabelstammen men fortfarande var det nåt som inte stämde så jag bytte Temperaturgivaren till styrboxen. Trotts detta gick motorn knasigt så felsökningen fortsätter
Vevaxelgivaren
Temperaturgivaren till styrboxen. Det är den som sitter längst fram på toppen och ska vara blå, troligen har den gamla missfärgats för den är definitivt inte blå