2871
Sök

Huvudenhet med MTP för att kunna koppla in Android-telefon

4 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Hej

Finns det någon huvudenhet som stödjer MTP för att kunna koppla in min Android-telefon till USB-uttaget? Alla jag hittar stödjer bara USB Mass Storage, vilket ju inte funkar på nya Android-telefoner sad

Vill inte köra med Bluetooth a2dp och vill kunna byta låt via knapparna på huvudenheten. Letar efter 1-din-enhet.

//Tobbe

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
18 juni 2013
våran gammla hedenhös pioneer med bt kan man iaf byta låt utan minsta problem både när man spelar mp3 och spelar låtar på spotify från alla android telfoner jag testat

fast det kanske handlar mer om att du inte vill använda det alls?!

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Ja, precis. Det är egentligen två olika önskemål.

1. Vill inte använda a2dp (för jag har läst att ljudkvalitén är kass)
2. Vill kunna byta låt via huvudenheten. Alltså går AUX bort.

Finns det någon spelare som kan styra telefonen via BT, men skicka ljudet via AUX så är dock helt plötsligt både BT och AUX intressant smile

Voodoo
1 444 Inlägg
18 juni 2013
tlundberg skrev:

Finns det någon spelare som kan styra telefonen via BT, men skicka ljudet via AUX så är dock helt plötsligt både BT och AUX intressant smile

Bt bättre ljud kvalla än Aux

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 juni 2013
Stripz skrev:
tlundberg skrev:

1: Kvalla är inte ord.
2: Nej, det är det verkligen inte, läs på lite om SBC och komprimeringen som utförs när du överför ljud med blåtand.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Voodoo
1 444 Inlägg
18 juni 2013
discokapten skrev:
Stripz skrev:
tlundberg skrev:

1: Kvalla är inte ord.
2: Nej, det är det verkligen inte, läs på lite om SBC och komprimeringen som utförs när du överför ljud med blåtand.

jasså jag upplever då bättre ljud med blå tand än aux.

vad jag förstått så  skickas ljudet  lr signalerna  direckt från mobilen till  enheten som där då processerar signalen till ljud medans  aux så  går de från  signal i mobilen till mobilens förstärkar del som då är oftast skit vidare till stereon som sedan bara förstäker skiten

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

84 Inlägg
18 juni 2013
Använder en Samsung S3 och en Clarion CZ702E i bilen.
Funkar kanon med BT mellan dem. Klagar inte mycket på ljudet (har ganska vältränade öron) och det går bra att byta spår direkt på CD-spelaren.

Vad är det för telefon du har?

Mokke @ Team1

4 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
Har läst på lite om ljudöverföring via bluetooth.
Verkar finns tre sätt att få över ljudet, ett som ger dålig kvalité och som är det vanligaste alternativet och två som låter bra.

1. SBC-komprimering. Vanligast. Dålig kvalité.
2. Skicka över mp3-filen som den är till stereon och låta stereon avkoda den.
3. apt-x som är en ny codec som komprimerar ljudet utan att förstöra det.

Samsung S3 är en av de första telefonerna som stödjer apt-x. Kan det vara så att det är därför du tycker det låter bra via bluetooth Mokke?

Jag har en Asus PadFone. Stödjer bluetooth 4.0, men inte apt-x

Stölle
199 Inlägg
19 juni 2013
Fliker in här, att det stämmer som du säger med apt-x.
Bytte till en S3 för ca ett år sen, nån månad efter ja köpte mig stereo med BT. Första månaden med stereon o gamla luren, en HTC Legend, så upplevde ja ljudet "bra" men inte superduper. AUX o BT låt ca lika.
Sen när ja bytte till S3an så hörde jag direkt att ljudet blev bättre. Trodde först de berodde på störra processor och mer minne, men sen av en slump läste ja om apt-x o SBC-skillnaden.

Jag anar ugglor som får kläder.

4 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Nej, det verkar faktiskt inte vara aptX som gör att det låter bra.
Utvecklarna bakom aptX, CSR, har en lista på sin hemsida med alla produkter som stödjer aptX, och det finns inga bilstereohuvudenheter med i den listan sad http://www.csr.com/technology-solutions … y-csr-aptx

Sök