3384
Sök

Orkeslös volvo v50 t5

102 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej
Min v50 t5 blev helt skitslö plötsligt, fick tipset att byta magnetventil och jag gjorde det, utan någon förändring, åkte och nollade felkoder (tänkte om bilen hamnat i limp mode), men utan förbättring sad

Var ska man fortsätta felsöka tro? bilen går jämt och fint, bara det att den är slö och gör typ 0-100 på 25sek och toppar 110 (sambon nöjd som fan tongue )

har tidigare haft fel på LMM och bytt det, haft fel på MAP sensor och bytt den, så dessa är nog uteslutna, nu även Magnetventil bytt... bilfan alltså.

felkoder som finns och återkommer direkt efter man raderar är:

DTC 1300 -okänd
532D -hastighetssignal -signal för hög -permanent
4000 -okänd
6410 -okänd
6400 -okänd
6000 -okänd
6800 -okänd

just nu känns Volvon sjukt billig sad

*hjälp*
Med vänlig hälsning marko

vägra 6*9'or

3 860 Inlägg
19 juni 2013
#2
Med vad har du läst ur koderna??

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

102 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#3
var hos en bilverkstad, tänkte inte på modell men grunkan var en bosch iaf med "autocom" program ..känns som jag får åka till volvo med fanskapet, eller autotech (lite lång till Trollhättan bara)

vägra 6*9'or

3 860 Inlägg
19 juni 2013
#4
Ja, iom att det verkar som det dyker upp felkoder som dom inte kan speca så kanske man får ta den till volvo ist.. hmm ?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 juni 2013
#5
är autocom den är sökt med


tror att felkoderna står för

DTC 1300=ECM-1300 Luftmassmätare

532D -hastighetssignal -signal för hög -permanent
4000=ECM-4000 EVAP-ventil
6410=ECM-6410 Omställningsventil kamaxel, avgas
6400=ECM-6400 Omställningsventil, felaktig signal
6000=ECM-6000 A/C-relä
6800=ECM-6800 VNT-regulator


alla dessa felkoder är återkommande efter återställning direkt när bilen startas.

lär inte vara alla dessa fel på bilen men något knasar ordenkligt

nu är inte felkoderna 100% men det är sällan samma nummer betyder olika saker i olika system!
Senast redigerat av Growe (23 juni 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

3 860 Inlägg
23 juni 2013
#6
Har du kollat så inte din nya LMM har gått sönder den också?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 juni 2013
#7
spokenratt skrev:
Har du kollat så inte din nya LMM har gått sönder den också?

är jhu faktist inte omöjligt luftburken sitter rätt löst såg dock inte riktigt vart lmm satt men hela luftburken skakade ganska ordenkligt
fast tycker inte felkoderna på omställningsventilen till kammen skulle vart där om det enbart är det som är felet


var med när felsökningen gjordes då det är polarens bilverkstad
och alla felkoder var återkommande kollade papprena idag
så alla koder dök upp direkt efter nollning

Kör fort så hinner inget hända...

102 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#8
Möjligt att lmm är kass, men trots trasig lmm borde man får upp laddtryck, det finns inget laddtryck över huvud taget, när jag åkte runt med trasig lmm så gick bilen dåligt på låglast men bra vid fullgas.

Nu går bilen jämt och fint men laddtryck uteblir.
Ska kolla lmm igen, och se över ic med slangar + rör.

vägra 6*9'or

102 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#9
Blir ett lyft på denna tråden, men nu är bilen fixad (igen) och då kan det ju vara bra att återkoppla vad felet var (i fall andra har samma problem i framtiden).

Felet var.... Kamremmen hade rappat över 2 kugg + en kabelhärva med kortslutningar.

Nu är kamrem, rullar och vattenpump + kabelhärvan bytt och bilen går som den skall smile ...till en nätt kostnad på 6997kr.

kamremmen hade ca 3500 mil kvar till byte, så lite otippat var detta.

vägra 6*9'or

Filosof
99 Inlägg
102 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#11
HASSELITO skrev:
fyfan

ja det tänkte jag med när jag fick domen, flyt att inget hände med toppen smile

vägra 6*9'or

31 Inlägg
14 februari 2014
#12
Lånar tråden lite,  vart sitter magnetventil på s40/v50?  Och är den lätt att byta?


102 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#13
MV sitter mellan motor och torpedvägg, bredvid turbon, du når den lättast underifrån bilen så lyft är att rekommendera, du behöver typ en platt skruvmejsel och en smidig tång.

vägra 6*9'or

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök