Totalrenoverar/ custombygger min vw bubbla! Den ska bland annat sänkas, breddas och lackas. Originalfälgarna ska breddas. Jag ska bygga eget avgassystem,egen inredning, montera ljud. Det blir en hel del olika saker. Målet är att... Visa mer
Tjena! Jag har byggt på en Vw 1302 (bubbla) -72 ett tag- Jag har nu bestämt mig för att göra en tråd om det jag gjort, och självklart det som är kvar att göras!
Jag var 16 år när jag köpte bilen och det är alltså mitt första projekt som jag påbörjar, utan något som helst kunnande inom bilbyggande (förutom att kunna svetsa). Det hela började iallafall med att jag blev inspirerad av bilder jag såg av bubblor, de verkade lätta att jobba med och även finnas mycket möjligheter att göra den personlig. Jag kollade runt lite på blocket och visste egentligen inte vad jag letade efter. Sedan tipsade en kompis mig om en som stod i närheten. Jag och min far åkte och tittade och den såg okej ut tyckte vi så jag köpte den för 2500kr. Den såg då ut såhär och hade stått ute i ca 10 år.
Alltså en alldeles för ny bubbla för att vara en av de (fina). Men det insåg jag ju inte då. Det blev istället en större utmaning att göra en 72a fin än vad det skulle vara med en äldre bil. När jag börjat plocka bort skärmar och slipa rost insåg jag också att det var mycket mer jobb än att bara köpa nya fälgar och sänka den som jag hade tänkt.
Jag insåg alltså ganska fort att det var mer jobb än vad jag hade räknat med. Det blev också en hel del mer än vad jag hade tänkt att göra. I både renovering och ombyggnad. Men det kommer längre ner! Jag kan avslöja att bilen bland annat kommer få ny (ganska annorlunda) färg, även lite ljud kommer att byggas
Ny och fin plåt istället! Fick även svetsa dit några nya muttrar som skärmarna senare ska fästas i
Här var hela höger hjulhus färdigsvetsat och målat med rostskydd. Den nya fronten blev med ditsvetsad som ni ser, blev lite spackling med då jag inte riktigt fick rätt lutning där skärmen ska ligga emot
Även vänstersidan klar här, blev lite av ett lapptäcke då jag inte hade några speciella verktyg att göra passande bitar med. Men nu är det iallafall svetsat!
Ja, där har du lite att laga och fixa;) Själv tog jag av karossen från plattan när jag höll på att renovera min för snart 20 år sedan, för att underlätta att komma åt de ställena som var dåliga.
Ja, där har du lite att laga och fixa;) Själv tog jag av karossen från plattan när jag höll på att renovera min för snart 20 år sedan, för att underlätta att komma åt de ställena som var dåliga.
Ja det förstår jag, har märkt nu efteråt att det skulle vara mycket lättare om jag hade gjort det Tack, det är bra att veta tills nästa gång!
Paketet som kom innehåll bland annat breddade framskärmar. Provade med plastskärmar och är nöjd med det valet Monterade en breddad ihop med originalet för att se skillnaden
Även två breddade bakskärmar kom med posten Knappast någon riktig montering än, men provade lite!
Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!