2893
Sök

SAAB 93 -03 Startar inte när man kopplar ur stereo

7 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
Tjena Pontus heter jag och detta är mitt/min första inlägg/tråd hära.
Jag köpte min första bil i vintras och är sugen på att byta ut stereon mot en pekskärm. Jag har pillat lös stereon från mittpanelen och när jag drar ut ISO kabeln så startar inte bilen, Men den startar igen så fort jag tryckt i kabeln igen. Min fråga är att OM jag nu köper en sådan här pekskärm och kopplar i den med en ISOKablage kommer samma sak att hända. Känns lite tråkigt att köpa en dyr skärm om man inte vet om det kommer funka eller inte. Särskilt när man är studerande.
Tack på förhand!

Säg gärna om jag lagt tråden på fel ställe

• Bilmodell
Saab 9-3 Vector SportSedan
2.0t

• Årsmodell
2003

• Miltal
17900-17999

• Modifikationer på bilen 

• Hur yttrar sig felet? 
Jag håller på att byta stereo till en pekskärm istället men när jag kopplar ur stereon från sin ISO kabel så kan man inte starta den längre. När man vrider på nyckeln så lyser alla varningslampor.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
När jag drar ut kabeln uppstår problemet.

166 Inlägg
11 juli 2013
Stereon är invävd i ett stort fibersystem som är sammankopplat med en rad olika vitala styrboxar och datorer. När du plockar ur stereon bryter du denna "loop" och fel som dessa uppstår. Det ska dock finnas en lite makapär som loopar den signalen och på sätt lurar bilen att allt är i sin ordning. Finns säkert någon annan här som kan fylla i med vettiga info kring den. Annars får du googla lite själv. wink

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

7 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
Tack så himla mycket för svaret smile, Pappa pratade om någonting liknande, ska kolla på det lite närmare smile
Motch_swe skrev:
Stereon är invävd i ett stort fibersystem som är sammankopplat med en rad olika vitala styrboxar och datorer. När du plockar ur stereon bryter du denna "loop" och fel som dessa uppstår. Det ska dock finnas en lite makapär som loopar den signalen och på sätt lurar bilen att allt är i sin ordning. Finns säkert någon annan här som kan fylla i med vettiga info kring den. Annars får du googla lite själv. wink

Sök