3718
Sök

Köpråd, Saab, bmw eller audi?

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#61
Evildan skrev:
gps18 skrev:
trippelturbo skrev:

Fortfarande den med 200hk! den med 170hk är lättryckare = inte samma tryck som i dne med 200hk smile

chippar du till steg1 du får samma effekt ca 235-245hk oavsett om den är ltt eller ftt
även med steg1 på en 2,0t/150hk får du ut 225hk, dvs lika mkt som aeron!
skå kolla helst att den är välvårdad, än antalet hk.
hk kan man öka enormt även i efterhand

Du menar förenklat att det är bättre att köpa en fin bil som inte är trimmad än en som redan är trimmad?
Hmm, låter bekant detta påstående cool

jag menar att kolla bilens situation (välvårdad, servicar mm)
Att öka hk hos 9000 är lätt som plätt! big_smile big_smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#62
Sarge skrev:
gps18 skrev:
steifan skrev:

Det är ju snarare tvärtom och därmed därför man bygger lite potentare bilar med bakhjulsdrift wink (eller fyrhjulsdrift)

Absolut inte det som du påstår!
du styr framhjul o vagnen följer!
på bakhjulsdrift bakhjul puttar vagnen dit som bakhjul har placering!
Därför många företag byter till framhjul som tex volvo!

Rimligtvis blir det ju stabilare om framhjulen får ägna sig åt att styra och bakhjulen driver. Annars blir det en jäkla massa jobb för framhjulen, om som vi alla vet blir det sällan bättre av att göra flera saker samtidigt. Nu var det här ju oerhört ovetenskapligt, men som steifan säger så finns det ju en anledning till att majoriteten av alla sportbilar byggs med bakhjulsdrift, och den är nog inte att det är ostabilt.

majoritet av bilar är framhjulsdrivna!
kan inte bilmekaniker bygga framhjulsdrivna bilar för att det är för mycket att driva & styra å samma gång, då är dem verkligen efterblivna!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Trucker
2 710 Inlägg
16 juli 2013
#63
Majoriteten av bilarna är idag framhjulsdrivna, det betyder dock inte att det är lättare att hantera en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven. Känner folk har BMW-bilar o dom har inte känt nån skillnad gentemot framhjulsdrivning.

Kan jämföras lite med dubbdäck/dubbfritt på vinterväglag. Har länge kör med dubbar och många har sagt att det stor skillnad i själva greppet, o media propagerar varje vinter om just dubbdäcken.

Personlig erfarenhet:

Jag känner absolut ingen skillnad, det är tom skönare med friktion då man slipper höra dubbljudet när våren tittar fram smile

Fart missbrukare

71 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#64
IceEyes skrev:
För 20 000 kr kan du hitta en 9000 Aero i acceptabelt skick, och där har du ett erkänt kraftpaket med en sjuhelvetes  accelerationsförmåga. Motorerna är i regel skottsäkra och väghållningen betydligt vassare än hos 9-3.

Se dock upp med rosten som enkelt brukar få fästa kring skärmkanter och dörrarnas nederdel.

http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … 5.htm?aw=1 han säger att det finns 2 små fläckar av rost vid vänster bak och höger fram skärm, annars är det inga fel på den.

Yolo

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#65
trippelturbo skrev:
Majoriteten av bilarna är idag framhjulsdrivna, det betyder dock inte att det är lättare att hantera en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven. Känner folk har BMW-bilar o dom har inte känt nån skillnad gentemot framhjulsdrivning.

Kan jämföras lite med dubbdäck/dubbfritt på vinterväglag. Har länge kör med dubbar och många har sagt att det stor skillnad i själva greppet, o media propagerar varje vinter om just dubbdäcken.

Personlig erfarenhet:

Jag känner absolut ingen skillnad, det är tom skönare med friktion då man slipper höra dubbljudet när våren tittar fram smile

sant att många bmw-ägare säger det dock de kör i diket när vintern kommer
med bakhjulsdrift bör du ta det betydligt mer försiktikt på is/snö finns på vägen o köra i lägre hastigheter. Men vrf chansa när man bor i Norden?
plus att saab finns i otroligt bra priser
smile wink
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

huh?
10 427 Inlägg
16 juli 2013
#66
gps18 skrev:
Sarge skrev:
gps18 skrev:

Absolut inte det som du påstår!
du styr framhjul o vagnen följer!
på bakhjulsdrift bakhjul puttar vagnen dit som bakhjul har placering!
Därför många företag byter till framhjul som tex volvo!

Rimligtvis blir det ju stabilare om framhjulen får ägna sig åt att styra och bakhjulen driver. Annars blir det en jäkla massa jobb för framhjulen, om som vi alla vet blir det sällan bättre av att göra flera saker samtidigt. Nu var det här ju oerhört ovetenskapligt, men som steifan säger så finns det ju en anledning till att majoriteten av alla sportbilar byggs med bakhjulsdrift, och den är nog inte att det är ostabilt.

majoritet av bilar är framhjulsdrivna!
kan inte bilmekaniker bygga framhjulsdrivna bilar för att det är för mycket att driva & styra å samma gång, då är dem verkligen efterblivna!

Ja precis, det är billigare/enklare att bygga bilar framhjulsdrivna, särskilt med modultänket som hos tex VW Group. Lika som att det är billigare att bygga delar i plast istället för metall osv osv. 

Och det är först på senare år som man börjat med mer avancerade framvagnar på framhjuldsdrivna bilar, tex Fords RevoKnuckle i Focus RS eller GMs HiPer Strut (om bla monterades på "sista" Saab 9-5, eller åtminstone vissa modeller).
Lite mer läsning:
http://www.caranddriver.com/features/fo … -tech-dept

Kan visserligen gå med på att framhjulsdrivna bilar kanske går mer rakt fram på vintern om underlaget
är väldigt dåligt, men annars ser jag inga direkta fördelar för mig som förare förutom att bilen kanske var billigare att bygga från början och därför kanske billigare att köpa än om den vore bakhjulsdriven.


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 juli 2013
#67
steifan skrev:
gps18 skrev:
Sarge skrev:

Rimligtvis blir det ju stabilare om framhjulen får ägna sig åt att styra och bakhjulen driver. Annars blir det en jäkla massa jobb för framhjulen, om som vi alla vet blir det sällan bättre av att göra flera saker samtidigt. Nu var det här ju oerhört ovetenskapligt, men som steifan säger så finns det ju en anledning till att majoriteten av alla sportbilar byggs med bakhjulsdrift, och den är nog inte att det är ostabilt.

majoritet av bilar är framhjulsdrivna!
kan inte bilmekaniker bygga framhjulsdrivna bilar för att det är för mycket att driva & styra å samma gång, då är dem verkligen efterblivna!

Ja precis, det är billigare/enklare att bygga bilar framhjulsdrivna, särskilt med modultänket som hos tex VW Group. Lika som att det är billigare att bygga delar i plast istället för metall osv osv. 

Och det är först på senare år som man börjat med mer avancerade framvagnar på framhjuldsdrivna bilar, tex Fords RevoKnuckle i Focus RS eller GMs HiPer Strut (om bla monterades på "sista" Saab 9-5, eller åtminstone vissa modeller).
Lite mer läsning:
http://www.caranddriver.com/features/fo … -tech-dept

Kan visserligen gå med på att framhjulsdrivna bilar kanske går mer rakt fram på vintern om underlaget
är väldigt dåligt, men annars ser jag inga direkta fördelar för mig som förare förutom att bilen kanske var billigare att bygga från början och därför kanske billigare att köpa än om den vore bakhjulsdriven.

att ev blir det billigare att bygga fwd kan hålla med. Men att vara värre än rwd är en annan fråga.
Det är principiel fråga inom fysik. Car and drivers skribent kan ha sina åsikter å likaväl finns gått om artiklar som påstår motsatsen.
Jag kan respektera att nån tycker om mer rwd, men inte att det är säkrare!
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Of World
3 370 Inlägg
16 juli 2013
#68
gps18 skrev:
steifan skrev:
gps18 skrev:

majoritet av bilar är framhjulsdrivna!
kan inte bilmekaniker bygga framhjulsdrivna bilar för att det är för mycket att driva & styra å samma gång, då är dem verkligen efterblivna!

Ja precis, det är billigare/enklare att bygga bilar framhjulsdrivna, särskilt med modultänket som hos tex VW Group. Lika som att det är billigare att bygga delar i plast istället för metall osv osv. 

Och det är först på senare år som man börjat med mer avancerade framvagnar på framhjuldsdrivna bilar, tex Fords RevoKnuckle i Focus RS eller GMs HiPer Strut (om bla monterades på "sista" Saab 9-5, eller åtminstone vissa modeller).
Lite mer läsning:
http://www.caranddriver.com/features/fo … -tech-dept

Kan visserligen gå med på att framhjulsdrivna bilar kanske går mer rakt fram på vintern om underlaget
är väldigt dåligt, men annars ser jag inga direkta fördelar för mig som förare förutom att bilen kanske var billigare att bygga från början och därför kanske billigare att köpa än om den vore bakhjulsdriven.

att ev blir det billigare att bygga fwd kan hålla med. Men att vara värre än rwd är en annan fråga.
Det är principiel fråga inom fysik. Car and drivers skribent kan ha sina åsikter å likaväl finns gått om artiklar som påstår motsatsen.
Jag kan respektera att nån tycker om mer rwd, men inte att det är säkrare!
mvh

Flikar in med att jag både haft fram och bakhjulsdrivna bilar (flest fram) och nu går jag inte till framhjulsdrift så enkelt igen, insåg tillåmed att jag måste skaffa enda moderna opeln med bakhjulsdrift för det var så mycket skönare på något sätt, bättre i svängar känns bättre vid hårdarekörning och allt.. men finns framhjulsdrift är väl helt ok till vardags.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

120 Inlägg
16 juli 2013
#69
gps18 skrev:
är det acceleration, snabbhet mm då 9000 är svaret!
billiga att fixa, enkla att trimma mm

framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift. Bakshjulsdrift är "bättre" om du ska dra husvagn (även om det går bra med 9000, läs kommentarer  även från bmwfantast http://www.garaget.org/?car=325843&image=3073404 )mm eller om du vill "leka" på snö.

9-5
nästan alla påstår att 9-5 (98-01) hade problem med oilsladge, men bevisligen finns flera åsikter om det.
9-5 är bra,modernare men 9000 är bättre på grövre trimning & billigare.

vill du "piska" kolla lite http://www.garaget.org/?car=111197&image=1317991 & http://www.garaget.org/?car=27343&image=237021 UTAN att det ska kosta skjortan.

RÅD:
I vilket fall som helst det är VIKTIGT att först kör en svagare bil, att lära dig hantera kraften o sen komma till snabbare bilar!!

Länka gärna där "alla" påstår att det bara är 98-01. Jag har faktiskt aldrig hört nån påstå det.
Här står allt man kan vilja veta om det i alla fall. http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

" För årsmodell 2004 verkar Saab ha bestämt sig för att åtgärda problemet helt. Många ändringar införs, tyvärr ändringar som inte är rimliga att göra på redan tillverkade motorer.

En ny dubbel oljefälla införs. Den ena oljefällshalvan motsvarar den tidigare oljefällan och evakuerar vevhusgaser från ventilkåpan via slang A genom oljefällan och sedan vidare till turbons sugsida med slang C Fångad olja leds ner till soljesumpen genom en oljeretur. Den andra oljefällshalvan evakuerar vevhusgaser direkt från vevhuset via anslutning B i motorblocket till spjällhuset med slang D. Fångad olja rinner tillbaks in i vevhuset via anslutning B. Slang D är grövre än motsvarande slang i tidigare motorer och har en kraftigare backventil.

Ändringarna medför nytt motorblock, ny ventilkåpa, nytt spjällhus, ny oljefälla, ny backventil och nya slangar.
"


71 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#70

Yolo

Evildan
22 juli 2013
#71
Tänk även på att skatten kommer i augusti, 1930kr.

Kolla rosten.
Kolla även tumbalken, sitter bak, parallellt.

71 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#72
Evildan skrev:
Tänk även på att skatten kommer i augusti, 1930kr.

Kolla rosten.
Kolla även tumbalken, sitter bak, parallellt.

Om bilen är avställd, det menas att den inte är skattad eller? Vad kostar det att ställa på den igen? Syftar på denna : http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=2
Senast redigerat av dLinkz (22 juli 2013)

Yolo

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
22 juli 2013
#73
frostyman skrev:
gps18 skrev:
är det acceleration, snabbhet mm då 9000 är svaret!
billiga att fixa, enkla att trimma mm

framhjulsdrift är stabilare än bakhjulsdrift. Bakshjulsdrift är "bättre" om du ska dra husvagn (även om det går bra med 9000, läs kommentarer  även från bmwfantast http://www.garaget.org/?car=325843&image=3073404 )mm eller om du vill "leka" på snö.

9-5
nästan alla påstår att 9-5 (98-01) hade problem med oilsladge, men bevisligen finns flera åsikter om det.
9-5 är bra,modernare men 9000 är bättre på grövre trimning & billigare.

vill du "piska" kolla lite http://www.garaget.org/?car=111197&image=1317991 & http://www.garaget.org/?car=27343&image=237021 UTAN att det ska kosta skjortan.

RÅD:
I vilket fall som helst det är VIKTIGT att först kör en svagare bil, att lära dig hantera kraften o sen komma till snabbare bilar!!

Länka gärna där "alla" påstår att det bara är 98-01. Jag har faktiskt aldrig hört nån påstå det.
Här står allt man kan vilja veta om det i alla fall. http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

" För årsmodell 2004 verkar Saab ha bestämt sig för att åtgärda problemet helt. Många ändringar införs, tyvärr ändringar som inte är rimliga att göra på redan tillverkade motorer.

En ny dubbel oljefälla införs. Den ena oljefällshalvan motsvarar den tidigare oljefällan och evakuerar vevhusgaser från ventilkåpan via slang A genom oljefällan och sedan vidare till turbons sugsida med slang C Fångad olja leds ner till soljesumpen genom en oljeretur. Den andra oljefällshalvan evakuerar vevhusgaser direkt från vevhuset via anslutning B i motorblocket till spjällhuset med slang D. Fångad olja rinner tillbaks in i vevhuset via anslutning B. Slang D är grövre än motsvarande slang i tidigare motorer och har en kraftigare backventil.

Ändringarna medför nytt motorblock, ny ventilkåpa, nytt spjällhus, ny oljefälla, ny backventil och nya slangar.
"

desvärre samtliga mina-saab kompisar sitter inte framför dator för att skriva kommentarer om sina bilar, samt jag har inte kontakte BARA i Sverige, men kan du franska kan jag hänvisa dig till ett par. Jag har haft 9-5 (2004 eller 05) som tjänstebil o det fanns inga som helst problem.
Själv åker i 9000

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Evildan
22 juli 2013
#74
dLinkz skrev:
Evildan skrev:
Tänk även på att skatten kommer i augusti, 1930kr.

Kolla rosten.
Kolla även tumbalken, sitter bak, parallellt.

Om bilen är avställd, det menas att den inte är skattad eller? Vad kostar det att ställa på den igen? Syftar på denna : http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=2

Stämmer, då är bilen oskattad, avställd.

Då får du betala skatten fram till uppbördsmånaden.
Vad årsskatten är på en SAABfleratusen vet jag inte, gissningsvis runt 2000kr.
Du kan slå på regnumret här för att få fram en del fakta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

71 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#75
Evildan skrev:
dLinkz skrev:
Evildan skrev:
Tänk även på att skatten kommer i augusti, 1930kr.

Kolla rosten.
Kolla även tumbalken, sitter bak, parallellt.

Om bilen är avställd, det menas att den inte är skattad eller? Vad kostar det att ställa på den igen? Syftar på denna : http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=2

Stämmer, då är bilen oskattad, avställd.

Då får du betala skatten fram till uppbördsmånaden.
Vad årsskatten är på en SAABfleratusen vet jag inte, gissningsvis runt 2000kr.
Du kan slå på regnumret här för att få fram en del fakta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Vad menas med uppbördsmånaden? smile

Yolo

Evildan
22 juli 2013
#76
dLinkz skrev:
Evildan skrev:
dLinkz skrev:

Om bilen är avställd, det menas att den inte är skattad eller? Vad kostar det att ställa på den igen? Syftar på denna : http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=2

Stämmer, då är bilen oskattad, avställd.

Då får du betala skatten fram till uppbördsmånaden.
Vad årsskatten är på en SAABfleratusen vet jag inte, gissningsvis runt 2000kr.
Du kan slå på regnumret här för att få fram en del fakta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Vad menas med uppbördsmånaden? smile

http://www.google.se/search?sourceid=na … 32FAu87Zgo

71 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#77
Evildan skrev:
dLinkz skrev:
Evildan skrev:

Stämmer, då är bilen oskattad, avställd.

Då får du betala skatten fram till uppbördsmånaden.
Vad årsskatten är på en SAABfleratusen vet jag inte, gissningsvis runt 2000kr.
Du kan slå på regnumret här för att få fram en del fakta:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Vad menas med uppbördsmånaden? smile

http://www.google.se/search?sourceid=na … 32FAu87Zgo

Så jag måste ställa på bilen igen innan mars? Får jag betala skatten igen då i mars eller?

Yolo

Evildan
22 juli 2013
#78
dLinkz skrev:
Evildan skrev:
dLinkz skrev:

Vad menas med uppbördsmånaden? smile

http://www.google.se/search?sourceid=na … 32FAu87Zgo

Så jag måste ställa på bilen igen innan mars? Får jag betala skatten igen då i mars eller?

Vill du bruka bilen måste du ställa på den, du kommer då att få betala vägtrafikskatten fram till mars (uppbördsmånaden i detta fall).

Är du ägare till den påställda bilen vid månadsskiftet februari/mars nästföljande är det du som registrerad ägare skyldig att betala vägtrafikskatten för ett år framåt.

71 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#79
Evildan skrev:
dLinkz skrev:

Så jag måste ställa på bilen igen innan mars? Får jag betala skatten igen då i mars eller?

Vill du bruka bilen måste du ställa på den, du kommer då att få betala vägtrafikskatten fram till mars (uppbördsmånaden i detta fall).

Är du ägare till den påställda bilen vid månadsskiftet februari/mars nästföljande är det du som registrerad ägare skyldig att betala vägtrafikskatten för ett år framåt.

Ja det känns ju bra att betala det dubbla...

Yolo

120 Inlägg
22 juli 2013
#80
gps18 skrev:
desvärre samtliga mina-saab kompisar sitter inte framför dator för att skriva kommentarer om sina bilar, samt jag har inte kontakte BARA i Sverige, men kan du franska kan jag hänvisa dig till ett par. Jag har haft 9-5 (2004 eller 05) som tjänstebil o det fanns inga som helst problem.
Själv åker i 9000

Ja det är ju det jag säger. Från årsmodell 2004 hävdar Saab själva att problemet är löst. Det var ju därför de utökade motorgarantin till 8 år för 9-5or t.o.m MY2003.

Varför ta det på franska när allt kommunicerades från Trollhättan.
Här är pressmeddelandet.
http://www.mitt-eget.com/saab/saab_pres … 050127.txt



Sök