4711
Sök

Snabbt svar ang ombes!

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#1
Tja.

Någon som vet hur det blir om när jag ombesiktar och har monterat coils och camber, vad säger dom om det? jag fick ju ingen 2a på det från början. Har ju visserligen aldrig varit problem för mig att besa med coils.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

5 131 Inlägg
16 juli 2013
#2
Det är nog upp till den enskilda besiktningsmannen att bedömma men brukar dock aldrig vad jag vet vara problem med coils. Iaf inte så länge bilen inte är helbilsgodkänd.
Så länge cambern är ordentligt ditbyggd så bör inte den ställa till det häller tycker jag.
Lycka till mvh pucken
Senast redigerat av mb_pucken (16 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

KHRacing
16 juli 2013
#3
du får lagligen ha coilovers så länge som de inte inverkar på bilens ursprungliga köregenskaper.

camber är det ju bara lossa bultarna & "räta" upp hjulen,,, ha inte för galen camber på besiktningen är mitt tips

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
16 juli 2013
#4
BunnA skrev:
Tja.

Någon som vet hur det blir om när jag ombesiktar och har monterat coils och camber, vad säger dom om det? jag fick ju ingen 2a på det från början. Har ju visserligen aldrig varit problem för mig att besa med coils.

Hade du eller hade du inte detta monterat vid första besiktningen? Det framgår inte med så värst stor tydlighet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 746 Inlägg
16 juli 2013
#5
har besiktat min golf 3 variant me coils på 3år i rad inga problem

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

Brake for nobody
85 Inlägg
16 juli 2013
#6
BunnA skrev:
Tja.

Någon som vet hur det blir om när jag ombesiktar och har monterat coils och camber, vad säger dom om det? jag fick ju ingen 2a på det från början. Har ju visserligen aldrig varit problem för mig att besa med coils.

Du har alltså besiktat den och fått några 2or att åtgärda, samt att du monterat coils i efterhand? och nu ska du visa upp den för att få den godkänd?

Get in, shut up and hold on
Sluta vela, ladda mera

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#7
Inga coils, camber fram/bak vid första besiktningen, dom kan ju inte göra en ny besiktning när det är ombeiktning?!

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Evildan
16 juli 2013
#8
BunnA skrev:
Inga coils, camber fram/bak vid första besiktningen, dom kan ju inte göra en ny besiktning när det är ombeiktning?!

Jodå, besiktningsteknikern har rätt att anmärka på andra felaktiga saker som inte har med efterkontrollen att göra.
Så du kan alltså få anmärkning på precis vad som helst denne upptäcker.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2013
#9
Evildan skrev:
BunnA skrev:
Inga coils, camber fram/bak vid första besiktningen, dom kan ju inte göra en ny besiktning när det är ombeiktning?!

Jodå, besiktningsteknikern har rätt att anmärka på andra felaktiga saker som inte har med efterkontrollen att göra.
Så du kan alltså få anmärkning på precis vad som helst denne upptäcker.

och där har vi RÄTT svar, det är så det ÄR.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

JFfoto
16 juli 2013
#10
Beror ju på vad du har fått för tvåa? T.e.x avgasvärden så åker man ju bara dit för att kolla avgasvärderna, alltså kollar dom inte under bilen, lika om dom ska kolla bromsvärderna, men om det är t.e.x bromsslang, styrled och så kan dom ju se coilsen.

Evildan
16 juli 2013
#11
Kalltkaffe skrev:
Beror ju på vad du har fått för tvåa? T.e.x avgasvärden så åker man ju bara dit för att kolla avgasvärderna, alltså kollar dom inte under bilen, lika om dom ska kolla bromsvärderna, men om det är t.e.x bromsslang, styrled och så kan dom ju se coilsen.

Ser teknikern tex att bakhjulen står åt helvete med extrem camber, så jo då kan denne om denne så önskar ta in bilen och kontrollera varför.

Nedanför en länk för att ni som tvivlar på vad jag skriver kan läsa det direkt från bilprovningen wink

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20033B693

JFfoto
16 juli 2013
#12
Evildan skrev:
Kalltkaffe skrev:
Beror ju på vad du har fått för tvåa? T.e.x avgasvärden så åker man ju bara dit för att kolla avgasvärderna, alltså kollar dom inte under bilen, lika om dom ska kolla bromsvärderna, men om det är t.e.x bromsslang, styrled och så kan dom ju se coilsen.

Ser teknikern tex att bakhjulen står åt helvete med extrem camber, så jo då kan denne om denne så önskar ta in bilen och kontrollera varför.

Nedanför en länk för att ni som tvivlar på vad jag skriver kan läsa det direkt från bilprovningen wink

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20033B693

Just ja, tänkte inte på vinkeln, var bara inne på coilsen, men visst kan dom det. :p

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#13
fan så korkad jag är, varför läste jag inte där direkt tongue haha aja tack ändå dudes

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

JFfoto
16 juli 2013
#14
BunnA skrev:
fan så korkad jag är, varför läste jag inte där direkt tongue haha aja tack ändå dudes

Bara in och ombesikta, förmodligen kommer dom inte säga något alls, dom kollar bara så du åtgärdar de felen som fanns.

KHRacing
17 juli 2013
#15
Kalltkaffe skrev:
BunnA skrev:
fan så korkad jag är, varför läste jag inte där direkt tongue haha aja tack ändå dudes

Bara in och ombesikta, förmodligen kommer dom inte säga något alls, dom kollar bara så du åtgärdar de felen som fanns.

men snälla du, du har blitt tillrättavisad flera gånger i tråden redan - varje besiktning är en enskild besiktning.

Vill besiktningsteknikern göra en helt ny totalbesiktning så gör han det. men till ombesiktningspriset såklart.

mvh Kristian

JFfoto
17 juli 2013
#16
KHRacing skrev:
Kalltkaffe skrev:
BunnA skrev:
fan så korkad jag är, varför läste jag inte där direkt tongue haha aja tack ändå dudes

Bara in och ombesikta, förmodligen kommer dom inte säga något alls, dom kollar bara så du åtgärdar de felen som fanns.

men snälla du, du har blitt tillrättavisad flera gånger i tråden redan - varje besiktning är en enskild besiktning.

Vill besiktningsteknikern göra en helt ny totalbesiktning så gör han det. men till ombesiktningspriset såklart.

mvh Kristian

Men snälla du, jag skrev FÖRMODLIGEN, det händer inte ofta dom hittar nya fel. Jag har inte blivit rättad någon gång, skrev tidigare i tråden att dom kollar nog inte coilsen om man bara har t.e.x en tvåa på avgasvärderna, då man parkerar utanför och bara mäter avgaserna, tror knappast dom lägger sig och glor under bilen. MEN JAG GLÖMDE, att trådskaparen har justerat cambern så det kan dom ju se även då. Har aldrig sagt, att det inte är en fullständig kontrollbesiktning.  Skrev dock tvärtom, att javisst, dom kan ta in bilen och kolla noggrannare på cambern och coilsen. Så vart blev jag rättad? wink

Ta och läs om allt igen du innan du ska vara spydig.
Senast redigerat av Kalltkaffe (17 juli 2013)

KHRacing
17 juli 2013
#17
Har inte varit spydig nånstans. o jag missade ditt "förmodligen" ord.

Tekniker
221 Inlägg
17 juli 2013
#18
Enskild besiktning? Rätta mig om jag har fel nu. Men Om man får en 2a på till exempel för hög CO halt eller kass bärarm eller egentligen vad som helst så bara om man kommer in inom 2 månader så blir det ju bara ombesikting på just dom 2orna man fått? Skulle dock besiktinigsmannen va grinig och hittar något annat fel som den förre missade sist så måste du boka ny tid för ombesiktning igen. Eller är det en "ny"? För på en ombesiktning så gör dom ju ingen fullständig koll. (det märkte jag sist) Dom missade en B23A som fått ett Jetronik sprut vid ombesiktningen hehe


5 198 Inlägg
17 juli 2013
#19
_XenoX_ skrev:
Enskild besiktning? Rätta mig om jag har fel nu. Men Om man får en 2a på till exempel för hög CO halt eller kass bärarm eller egentligen vad som helst så bara om man kommer in inom 2 månader så blir det ju bara ombesikting på just dom 2orna man fått? Skulle dock besiktinigsmannen va grinig och hittar något annat fel som den förre missade sist så måste du boka ny tid för ombesiktning igen. Eller är det en "ny"? För på en ombesiktning så gör dom ju ingen fullständig koll. (det märkte jag sist) Dom missade en B23A som fått ett Jetronik sprut vid ombesiktningen hehe

Ganska lättläst det som står i länken lite ovan. :

Efterkontroll – ny besiktning
Vid efterkontroll begränsas kontrollen främst till tidigare anmärkningar. Upptäcker besiktningsteknikern nya allvarliga fel eller följdfel från reparationen underkänns fordonet på nytt. Enklare fel som upptäcks meddelas muntligt. Sker efterkontrollen inom angiven tid är priset lägre, i annat fall utförs en ny fullständig besiktning till ordinarie pris.

Tekniker
221 Inlägg
17 juli 2013
#20
gamlingen skrev:
_XenoX_ skrev:
Enskild besiktning? Rätta mig om jag har fel nu. Men Om man får en 2a på till exempel för hög CO halt eller kass bärarm eller egentligen vad som helst så bara om man kommer in inom 2 månader så blir det ju bara ombesikting på just dom 2orna man fått? Skulle dock besiktinigsmannen va grinig och hittar något annat fel som den förre missade sist så måste du boka ny tid för ombesiktning igen. Eller är det en "ny"? För på en ombesiktning så gör dom ju ingen fullständig koll. (det märkte jag sist) Dom missade en B23A som fått ett Jetronik sprut vid ombesiktningen hehe

Ganska lättläst det som står i länken lite ovan. :

Efterkontroll – ny besiktning
Vid efterkontroll begränsas kontrollen främst till tidigare anmärkningar. Upptäcker besiktningsteknikern nya allvarliga fel eller följdfel från reparationen underkänns fordonet på nytt. Enklare fel som upptäcks meddelas muntligt. Sker efterkontrollen inom angiven tid är priset lägre, i annat fall utförs en ny fullständig besiktning till ordinarie pris.

Nu gjorde inte jag det. Va bra. Då e de ju bekräftat.



Sök