2563
Sök

Piffa upp T4

97 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#21
Tack för alla svaren!! smile
Men bör jag ta bort mellandämparen eller bakdämparn?
Må hända att jag är snål, men då gör jag allt helvetes noga big_smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
9 augusti 2013
#22
Spara den sista dämparen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 679 Inlägg
9 augusti 2013
#23
röstar också för att spara den sista dämparen smile


4 693 Inlägg
9 augusti 2013
#24
Ta bort den bakre. Tar du bort den främre så gör det knappt någon skillnad alls, bara slöseri med tid

Booyakasha!

773 Inlägg
9 augusti 2013
#25
ska se om jag kan filma ett klipp på hur min låter med den sista dämparen borttagen

Mellersta som alla säger göra nada för ljudet, flödar dock lite bättre men vill du ha bra ljud ta bort kat och sista dämparen. Blir både dovt och lite mer brum på högre varv:)

Men du väljer själv, testa dig fram:smile


97 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
#26
lyssnade på en kompis morsas bil varelse han elr hans morsa visste riktigt vad det va. Jag tog en snabb titt under bilen såg ut som att endast mittendämparn var borta... Vet ej om det var nånting mer förutom sportluftfilter såklart. lätt gött smile men vad säger dom på besiktningen?


773 Inlägg
10 augusti 2013
#27
Pekkan1 skrev:
lyssnade på en kompis morsas bil varelse han elr hans morsa visste riktigt vad det va. Jag tog en snabb titt under bilen såg ut som att endast mittendämparn var borta... Vet ej om det var nånting mer förutom sportluftfilter såklart. lätt gött smile men vad säger dom på besiktningen?

därav man tar sista dämparen du behöver inte ens hissa bilen såvida du inte sänkt den för att ta av sista dämparen,
Därav de flesta gör så att dem tar sista.

Luftfiltert har inget med avgasljudet o göra:)


97 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
#28
Att luftfiltret inte har något med avasljudet att göra vet jag. Men det har med ljudet som kommer från bilen att göra! insugsljud för att vara lite mer precis smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
10 augusti 2013
#29
Insugsljud är mycket coolare än ett brölande avgas.

Vad är syftet med manövern? Att bilen ska låta mycket eller att den ska tjäna något på det hela? Ta bort mellandämparen om du ska göra något.
Senast redigerat av caromania (10 augusti 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

97 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#30
det mesta jag är ute efter är ju fint ljud! men lite extra efekt/motor som mår bättre gör ju inget smile man kanske skulle testa lägga raka rör från katalycatorn?


135 Inlägg
12 augusti 2013
#31
Skulle nog ha dragit 2,5" raka från katten till nån 3" dämpare längst bak, tycker det låter gött+ att du nog får lite bättre flöde smile men allt är ju en smaksak. Kolla på youtube efter bilar som din, finns tonvis med olika uppsättningar avgassystem!

4 693 Inlägg
12 augusti 2013
#32
Hade det vart jag hade jag dragit på fullflödes katt och en japsdämpare längst bak bara för att få det där dova goa ljudet. Bättre flöde och goare ljud

Booyakasha!

243 Inlägg
12 augusti 2013
#33
Pekkan1 skrev:
det mesta jag är ute efter är ju fint ljud! men lite extra efekt/motor som mår bättre gör ju inget smile man kanske skulle testa lägga raka rör från katalycatorn?

Kommer låta som en 740 turbo roll

Enda sättet att få relativt trevligt ljud ur en turbofyra är väl 3" Downpipe och 2.5"/ 3"Bak med 1-2 dämpare.
Låter dock fortfarande inte så trevligt så länge man inte har lite effekt som skjuter på.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
12 augusti 2013
#34
Pekkan1 skrev:
Funderade på om typ julas eller biltemas (känns som ett känsligt ämne) sportluftfilter skulle kunna funka, och sedan gummirör någonstans ifrån och lite plast ev metall att bygga avskiljare av.

bilen kommer endast gå sämre, du förlorar oftast effekt när du byter mot ett sportluftfilter... absolut bäst är ett nytt orginal ! sen är det inte det minsta fränt med ett sportluftfilter tongue


4 693 Inlägg
13 augusti 2013
#35
CHEEVA skrev:
Pekkan1 skrev:
Funderade på om typ julas eller biltemas (känns som ett känsligt ämne) sportluftfilter skulle kunna funka, och sedan gummirör någonstans ifrån och lite plast ev metall att bygga avskiljare av.

bilen kommer endast gå sämre, du förlorar oftast effekt när du byter mot ett sportluftfilter... absolut bäst är ett nytt orginal ! sen är det inte det minsta fränt med ett sportluftfilter tongue

Har du någon källa som styrker att du förlorar kraft med sportluftfilter?

Booyakasha!

Hhehehehhest
375 Inlägg
13 augusti 2013
#36
Softis skrev:
CHEEVA skrev:
Pekkan1 skrev:
Funderade på om typ julas eller biltemas (känns som ett känsligt ämne) sportluftfilter skulle kunna funka, och sedan gummirör någonstans ifrån och lite plast ev metall att bygga avskiljare av.

bilen kommer endast gå sämre, du förlorar oftast effekt när du byter mot ett sportluftfilter... absolut bäst är ett nytt orginal ! sen är det inte det minsta fränt med ett sportluftfilter tongue

Har du någon källa som styrker att du förlorar kraft med sportluftfilter?

Källa har jag inte men finns några stycken som har provat på olika bilar och nej man får inte 10-15hk för ett "sportluftfilter" som så många sidor skriver oftast blir det sämre på en original bil då den är avstämd efter originalburk och luftfilter.

Min personliga åsikt angående TS. Japsdämpare ser ut som skräp på en Volvo.
Ska du bygga avgassystem så räcker 2.5" med 1-2 ljuddämpare så kanske du slipper störa dom flesta och du kan ligga dina 120km/h på motorvägen utan att få psykbryt.

Ska man ha ett schysst ljud i bilen lär man trimma den. En original bil som låter och dumpar mycket är hemskt då man hör hur trötta dem flesta är.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
13 augusti 2013
#37
Softis skrev:
CHEEVA skrev:
Pekkan1 skrev:
Funderade på om typ julas eller biltemas (känns som ett känsligt ämne) sportluftfilter skulle kunna funka, och sedan gummirör någonstans ifrån och lite plast ev metall att bygga avskiljare av.

bilen kommer endast gå sämre, du förlorar oftast effekt när du byter mot ett sportluftfilter... absolut bäst är ett nytt orginal ! sen är det inte det minsta fränt med ett sportluftfilter tongue

Har du någon källa som styrker att du förlorar kraft med sportluftfilter?

finns ett fler tal tester som har bevisat detta, orkar inte leta upp de nu smile har du tid över så hittar nog google de åt dig ! Vet bla några från australien som har gjort en mycket bra test


243 Inlägg
13 augusti 2013
#38
Sportluftfilter och öppet filter är inte samma sak.

Att öppet luftfilter försämrar effekten säger sig självt.
Det är varmt som fan under huven, speciellt när det ska gasas på ordenligt,
Varm luft = Dåligt
Kall luft = Bra

Luften under huven blir inte kallare bara för du har en avskiljare roll
En avskiljare håller inte varmluften borta heller.. Luft behöver bara ett 0,01mm hål för att ta sig in typ? Hur tät är en avskiljare ?:p

Original luftburk skall ej underskattas! wink

Är väl inte direkt filtret man ska sikta in sig på om man vill ha in mer luft i motorn, snarare diametern på intaget ?


edit; kan inte ett skit om effektökning, skriver det jag tycker verkar logiskt. Så rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerat av marcus0510 (13 augusti 2013)

4 693 Inlägg
15 augusti 2013
#39
Jag vet att det inte alls är samma motor, men så här låter min med sista burken borta.
Antar att ni vet hur dom låter original.


Booyakasha!

773 Inlägg
15 augusti 2013
#40
Softis skrev:
Jag vet att det inte alls är samma motor, men så här låter min med sista burken borta.
Antar att ni vet hur dom låter original.


Lät redet gött synd bara att du har en cylinder mer och 1 till tubo:smile

Ska spela inte ett klipp ikväll på samma bil med 2 1/2 tum sport blås sista buken borta och lägga upp



Sök