3103
Sök

Piffa upp T4

97 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Tjena!

Ny på forumet.
Köppte min fars gamla bil, en Volvo V40 T4 -98. Givetvis måste lite modifieringar ske. Först och främst självklart lite fix med plast och ytrost mm. men jag ska sätta på sportluftfilter. då drar jag några dm rör och bygger någon avskilningsvägg så man inte får in värme. Men vilket luftfilter rekomenderas? Går skola så jag har väldigt snav budget. och sen tänkte jag vilka avgas/ljudämpar modifieringar man kan göra? Övriga tipps vad som kan göras på en sådan smile

Tack på förhand!

3 860 Inlägg
22 juli 2013
Här har du ett hyffsat luftfilterkitt med avskärmning... http://sv.bsr.se/products/4907040/ gäller att vara riktigt försiktig när man oljar in dessa filter, ytterst ytterst lite olja!

Avgas, ja.. satsa på att byta mer än bara ljuddämparen. Blir bäst ljud och snyggast look. ex.
http://atechmotor.com/volvo/v40/t4/avgassystem/

Sök bland andra bilar här och se ungefär hur dom har gjort, T4 är en ganska vanlig bil och väldigt många har moddat sina!
http://www.garaget.org/search.php?q=T4& … 03&p=1

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2013
Original luftburk funkar absolut bäst!  Avskärmningarna är ett skämt, det hjälper ingenting(!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

97 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Det sitter väl katalysator och sedan en ljuddämpare och ett ändrör. Borde det inte gå att skaffa ett löst ändrör typ japsdämpare ev liknande, och en annan mittendämpare bara istället för att byta ut hela skiten? Jag har ju svets och tid.

Funderade på om typ julas eller biltemas (känns som ett känsligt ämne) sportluftfilter skulle kunna funka, och sedan gummirör någonstans ifrån och lite plast ev metall att bygga avskiljare av.

3 860 Inlägg
23 juli 2013
Ja, visst kan man göra så med rören, men då kan du lika gärna byta upp dig i dimension på själva rören också om du tänker byta mitt dämparen.
Personligen säger jag, skippa japs dämpare på volvo bilar! Låter illa, ser illa ut...

Vet inte hur bra/dåliga biltemas filter är. Men vist funkar det så som du säger, bara du ser till att inte LMM skramlar runder...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2013
Pekkan1 skrev:
Funderade på om typ julas eller biltemas (känns som ett känsligt ämne) sportluftfilter skulle kunna funka, och sedan gummirör någonstans ifrån och lite plast ev metall att bygga avskiljare av.

Du har ju fått ett tydligt nej på att byta luftfiltret. Jag antar att du frågar för att få hjälp. Är du inte intresserad av hjälpen så slipper du få flera svar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 679 Inlägg
23 juli 2013
Jag röstar för ett AEM filter då det är oljefritt och lämpar sig bäst för bil med LMM smile
Dock mest effekt på din så tror jag orginal burken, men det blir ju roligare ljud med öppet smile

97 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
det är ju mest nästan ljudet man vill åt. Tror även luftfiltret behövs bytas så känns som lika att slänga i något fränare!

97 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
men kan man inte pyssla ihop ett grövre avgasrör och ha kvar orginaldämparna?

1 679 Inlägg
23 juli 2013
Pekkan1 skrev:

Kan du göra smile
Men det blir inte nå större ljudskillnad smile

97 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Pekkan1 skrev:

Kan du göra smile
Men det blir inte nå större ljudskillnad smile

ok får fundera vidare, tippsa på!

4 693 Inlägg
23 juli 2013
En polare hade öppet filter och japsdämpare på sin T4, jäkligt dovt ljud i avgasröret, men den pös inte mycket inte.
Öppet filter gör att det pyser mer, men inte så värst mycket mer på den bilen i alla fall.

Inte världens bästa film, men du hör lite
http://www.garaget.org/video/3001

Booyakasha!

97 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
vad tror ni om raka rör från katalysatorn å en japs, liknande i slutet

Forummoderator
26 339 Inlägg
4 augusti 2013
Pekkan1 skrev:
vad tror ni om raka rör från katalysatorn å en japs, liknande i slutet

En japs skulle bara förstöra tycker jag men..det är min högst personliga åsikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

354 Inlägg
4 augusti 2013
ta ur ljuddämpningen i luftburken det är enklast å billigast!

875 Inlägg
4 augusti 2013
Fälgar, sänkning, ögonlock och toning, sen har du en tummen-upp-t4;)

773 Inlägg
4 augusti 2013
ta bort en ljuddämpare och bli frälst gjorde det på min låter dovt som attans och högt samtidigt som du kan köra 12 mil om dagen och inte få huvudvärk/tinitus:)

Dock har jag Volvo original sportavgasrör 2"5 tums

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2013
Gör inte för många skräp-lösningar nu när du inte har råd. Vänta lite, och gör det du gör nu, läs på och fråga.
Jag rekommenderar alltid ett bra panelfilter i original luftburk. Oljar man in rätt så bör man ju klara sig. Jag har aldrig haft problem på 15 år med KN och JR. KN kan du köpa på Ebay England för fickpengar.

Avgas, jag skulle tro (utan att kunna volvo) att det du ska satsa på en bättre "downpipe" alltså röret direkt från turbon. Turbobilar vill ha så stort det bara går enkelt uttryckt. Samtidigt kan det vara en ganska dyr manöver. Återigen okunnig på Volvo.

Mitt råd är att du städar ur bilen sjukligt pedant, riv ur stolar, dammsug och tvätta. Sedan gör du samma med utsidan. Polera, putsa, vaxa. 10-15timmars jobb kommer ge dig en ny bil. För inga pengar alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

243 Inlägg
4 augusti 2013
Pekkan1 skrev:
Tjena!

Ny på forumet.
Köppte min fars gamla bil, en Volvo V40 T4 -98. Givetvis måste lite modifieringar ske. Först och främst självklart lite fix med plast och ytrost mm. men jag ska sätta på sportluftfilter. då drar jag några dm rör och bygger någon avskilningsvägg så man inte får in värme. Men vilket luftfilter rekomenderas? Går skola så jag har väldigt snav budget. och sen tänkte jag vilka avgas/ljudämpar modifieringar man kan göra? Övriga tipps vad som kan göras på en sådan smile

Tack på förhand!

Sänka 60/40
Fälgar
Strålkastare
Grill
Lackera listerna
Tona rutor

573 Inlägg
6 augusti 2013
så länge du ser till att det öppna filtret får mkt kalluft funkar det bra, dt bästa är att sätta nån form av ventilationsslang typ 2,5"-3" som fångar luft i fronten smile Och biltemas nya filter e faktiskt helt ok! Och som sagt räcker d att ta bort bakersta dämparen o ersätta med ett rör för ett gött sound smile

MSCR

Sök