3165
Sök

Jösses så ni stavar (inte alla) ungdomar!

538 Inlägg
4 november 2006
vilket jävla gnäll, låt folk skirva som de vill, förstår inte ni vad de skriver fråga!!!!

2 123 Inlägg
4 november 2006
Jag håller helt och hållet med trådskaparen. Vissa trådar här på garaget går inte ens att läsa. Förstår till fullo vad du menar, läste precis en tråd innan denna men det gick inte.
Men alla stavar fel ibland och alla gör misstag.
Men om alla försöker stava och böjer orden rätt så skulle det bli mycket lättare för andra att hjälpa till.

lundwall
4 november 2006
Trådstartare
Albertoo skrev:
vilket jävla gnäll, låt folk skirva som de vill, förstår inte ni vad de skriver fråga!!!!

Nej. Det är faktiskt inte ett helt orimligt krav, att en vuxen människa ska kunna sätta samman en mening, veta hur ord stavas etc. Det krävs garanterat av dig om du vill komma någonstans i livet.

Och innan alla återigen kommer och whinar om dyslexi, shut it. Det är några få procent av befolkningen som har dyslexi, diagnostiserad eller ej. Resten är helt enkelt för lata, ointresserade eller korkade för att lära sig.

FreddeK
4 november 2006
Trådstartare
HardcoreHunny skrev:
Boktips; Världens sämsta språk av Fredrik Lindström......
Har iaf för mig att boken heter så å att författaren heter så.....*funderar*....men e det fel så rätta mig gärna!!!smile Tror nog allt ni kan lista ut vilken bok jag menar iaf! Den e riktigt kul läsning!

Ha det gött!

Jo han heter så=)

Herr
1 722 Inlägg
4 november 2006
volvo_glenne skrev:
hm.. själv tycker jag inte de är så jobbigt med stav fel och så, jag tycker att för det mesta klarar man av och läsa det dom flesta skriver, men sen kan de ju hända att man "snubblar" äver tangenterna på tangentbordet ibland... sen som mig själv till exempel, som har varit skol less sen 7an, så är det inte så lätt och jobba i skolan när man är det, men jag tycker jag har klarat min stavning rätt skapligt för och inte varit så motiverad i skolan sen 7an hehe big_smile och nu är jag lixom 18 roll  men som sagt så kan det vara jobbigt ibland faktiskt

och jag kan säga att jag är inte nån "stav mästare" själv men endå big_smile
men ni fattar vad jag skriver eller hur? tongue wink

Hehehe, www.skrivihop.se :>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 123 Inlägg
4 november 2006
LocKtar skrev:
volvo_glenne skrev:
hm.. själv tycker jag inte de är så jobbigt med stav fel och så, jag tycker att för det mesta klarar man av och läsa det dom flesta skriver, men sen kan de ju hända att man "snubblar" äver tangenterna på tangentbordet ibland... sen som mig själv till exempel, som har varit skol less sen 7an, så är det inte så lätt och jobba i skolan när man är det, men jag tycker jag har klarat min stavning rätt skapligt för och inte varit så motiverad i skolan sen 7an hehe big_smile och nu är jag lixom 18 roll  men som sagt så kan det vara jobbigt ibland faktiskt

Tyvärr Glenne så fattade inte jag det i en tråd du skrev, var helt bedrövligt hur illa skrivet det var.

FreddeK
4 november 2006
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
LocKtar skrev:
volvo_glenne skrev:

Tyvärr Glenne så fattade inte jag det i en tråd du skrev, var helt bedrövligt hur illa skrivet det var.

Häng inte ut folk, det var inte meningen med tråden jag skapa.

2 123 Inlägg
4 november 2006
Freddeponken skrev:
LocKtar skrev:

Han frågade om vi förstog vad han skrev och då svarade jag.

FreddeK
4 november 2006
Trådstartare
Freddeponken skrev:

Han frågade om vi förstog vad han skrev och då svarade jag.

Hehe jo såg det nu! ja vad säger man, drar en kudde över mig och somnar in sakta!

Utanlem
895 Inlägg
5 november 2006
Ni måste tänka på oss kebaber med bmw.. visst jag e helsvensk men man har ändå ett rykte att leva upp till! Så någon rättstavning kommer ni inte se från mej!

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
5 november 2006
Burken skrev:
Ni måste tänka på oss kebaber med bmw.. visst jag e helsvensk men man har ändå ett rykte att leva upp till! Så någon rättstavning kommer ni inte se från mej!

Men du skriver ju iaf så man fattar vad det står!!!
Å det var ju det denna tråden handlade om ifrån början, inte en perfekt rättstavning utan att åtminstånde stava såpass rätt att andra kan förstå det men skrivit!!
Att helt enkelt kunna göra kommentarer å inlägg på forumet som inte ser ut som om de e gjorda på fyllan å därav totalt obegripliga för de som läser det hela!! smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

FreddeK
5 november 2006
Trådstartare
HardcoreHunny skrev:
Burken skrev:

Men du skriver ju iaf så man fattar vad det står!!!
Å det var ju det denna tråden handlade om ifrån början, inte en perfekt rättstavning utan att åtminstånde stava såpass rätt att andra kan förstå det men skrivit!!
Att helt enkelt kunna göra kommentarer å inlägg på forumet som inte ser ut som om de e gjorda på fyllan å därav totalt obegripliga för de som läser det hela!! smile

Helt riktigt! Finns en del riktigt visa människor!

Jag har också Bmw men jag försöker att stava rätt ändå..haha

Sen tänkte jag en sak till, hur ser folks cv och jobbansökningar ut? Hoppas inte dom ser ut som vissa forumsinlägg för då tror jag chansen att inte få jobb är överhängande!

2 014 Inlägg
5 november 2006
I verkliga livet bedömmer man människor utifrån hur de ser ut, hur de rör sig och hur de talar. På Internet i allmänhet och forum som det här i synnerhet har man enbart andras skrivna ord att bedömma dem efter. Slutsatsen blir alltså att om man skriver som en idiot så får man stå ut med att många kanske anser/tror att man är en idiot.

Ett inlägg man skriver ska förhoppningsvis påkalla andras uppmärksamhet för att få ta del av deras hjälp, tips och åsikter eller liknande. Eftersom man i det läget egentligen ber andra människor om en tjänst (att lämna åsikter, hjälp, etc) så tycker jag personligen att man kan visa sitt inläggs läsare tillbörlig respekt genom att lägga lite tid på att formulera sig vettigt.

Om du exempelvis har händerna fulla med tunga saker och ska gå in genom en låst dörr och det precis kommer ut en äldre herre så har man nog större chans att få hjälp om man vänligt säger "Ursäkta, skulle du vilja vara snäll och hålla upp dörren" istället för att gasta "Kom igen nu gubbe, du kan la va schysst å hålla dörrjäveln så jag slipper slänga all skit på backen".

Tror/hoppas att folk förstår vad man menar...

Typiskt moderna förkortningar som "sj", "lr" och dylikt har ju uppstått när man försöker klämma in mycket text på ett begränsat område, exepelvis SMS och MSN, ICQ och liknande. Jag anser också att det är där de hör hemma, och även om jag själv använder sådana förkortningar ibland så gör jag det där de hör hemma.

Har man obegränsat med utrymme bör man enligt mitt tycke endast använda sig av vedertagna förkortningar.

Försök tänka som så att om du vill att folk ska ägna sin dyrbara tid åt att ge dig ett vettigt svar, så bör du i din tur ägna lite av din tid att ställa dem en vettig fråga.

För att förekomma evntuella sarkastiska kommentarer vill jag upplysa om att jag inte är vare sig en stofil eller skolad i början/mitten av det föregående århundradet. Håller ni inte med, så låt det stanna vid det.
Senast redigerat av Alecci (5 november 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

115 Inlägg
6 november 2006
Amen.

Administratör
11 899 Inlägg
6 november 2006
Instämmer med han där uppe.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

874 Inlägg
6 november 2006
Jag vill inte verka sarkastiskt eller dra igång någon storm här men.
Jag använder mig av förkortningar ibland. Tycker inte det är nåt fel med det, Och visst man försöker ju förbättra sig. Men det är svårt lära gammel hund sitta big_smile

Men inte är det hela världen och definitivt inte ohyfsat att använda sig av nån förkortning då och då. Sålänge folk förstår vad man vill ha sagt, och man väljer att förkorta i rätt sammanhang (så att säga).
T.ex Fråga ; "Hej hur är dt?" Svar ; "Jo tack dt e bara bra tack"

Om man tycker det är så hemskt så gör man verkligen en höna av en fjäder.
Anser åtmintonde jag.  //mvh//

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

533 Inlägg
6 november 2006
Alla som skriver som krattor hänvisar ofta till ' bara folk förstår'. Hur vet man att folk förstår när man använder ett språk som inte alla kan??

Använd de förkortningar som är vedertagna och skriv som folk så förstår folk!
Att skriva dt istället för det är ytterligare ett bevis för hur otroligt lata och dumma många är!

Sättet att formulera sig på är ofta, jo OFTA, ett sätt att mäta hur det ligger till med bl a allmänbildningen.

Bevara och vårda vårt svenska språk.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
6 november 2006
LocKtar skrev:
volvo_glenne skrev:

ja men ibland när man har bråttom och skriva eller liknande så kan de bli rätt så fel... men de går å skriva så folk förstår bara man vill!!! men sen är de juh inte lika jobbigt å använda förkortningar ibland osv..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

874 Inlägg
6 november 2006
psittacus skrev:
Alla som skriver som krattor hänvisar ofta till ' bara folk förstår'. Hur vet man att folk förstår när man använder ett språk som inte alla kan??

Använd de förkortningar som är vedertagna och skriv som folk så förstår folk!
Att skriva dt istället för det är ytterligare ett bevis för hur otroligt lata och dumma många är!

Sättet att formulera sig på är ofta, jo OFTA, ett sätt att mäta hur det ligger till med bl a allmänbildningen.

Bevara och vårda vårt svenska språk.

Vilka förkortningar är vedertagna? Om man får lov att fråga? är det t.ex t.ex?

För övrigt är det otroligt ohyfsat att kalla någon dum och lat för att man använder sig av förkortningar. Man skall inte vara så snabb med att dömma folk framförallt inte på nätet.
Jo jag vet folk gör det ändå ,men isåfall kan man ju hålla sådana kommentarer för sig själv.

Något som defintivt inte borde vara tillåtet det är påhopp och nedvärdering av andra. För övrigt så använder man ju sig av förkortningar i vissa sammanhang. Inte alltid (t.ex när man vill ha hjälp med något ).

Jag skriver inte som en kratta men jag använder mig av förkortningar nån gång ibland ändå. Så det så

--------------------------------------------------------------------------------

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

34 Inlägg
6 november 2006
För ett par veckor sedan lade jag in en annons på blocket, tänkte köpa en billig vinterbil. Då fick jag detta svaret!    Svårt att hitta ett enda ord som är rättstavat.!   

jag har en bil som vill sälja den i brå skick klolla länken
mcket fina vintärdäck föler med bilen är bsiktat och skattad i aprill och den gick utan anmärkningar besiktingen bilen är avställd pgs tt jag hsr köpt ny bil  den är en ford fiesta 1992 du kan kola på böocket kategorin bilar ,lund kommun års modell 1992 ford diesta priset på den är 8000 med du får den för snabb affär 6000
jag måste bli av med den inann helgen
Mh:Ocean
ring för mer info

Fulländad

Sök