I verkliga livet bedömmer man människor utifrån hur de ser ut, hur de rör sig och hur de talar. På Internet i allmänhet och forum som det här i synnerhet har man enbart andras skrivna ord att bedömma dem efter. Slutsatsen blir alltså att om man skriver som en idiot så får man stå ut med att många kanske anser/tror att man är en idiot.
Ett inlägg man skriver ska förhoppningsvis påkalla andras uppmärksamhet för att få ta del av deras hjälp, tips och åsikter eller liknande. Eftersom man i det läget egentligen ber andra människor om en tjänst (att lämna åsikter, hjälp, etc) så tycker jag personligen att man kan visa sitt inläggs läsare tillbörlig respekt genom att lägga lite tid på att formulera sig vettigt.
Om du exempelvis har händerna fulla med tunga saker och ska gå in genom en låst dörr och det precis kommer ut en äldre herre så har man nog större chans att få hjälp om man vänligt säger "Ursäkta, skulle du vilja vara snäll och hålla upp dörren" istället för att gasta "Kom igen nu gubbe, du kan la va schysst å hålla dörrjäveln så jag slipper slänga all skit på backen".
Tror/hoppas att folk förstår vad man menar...
Typiskt moderna förkortningar som "sj", "lr" och dylikt har ju uppstått när man försöker klämma in mycket text på ett begränsat område, exepelvis SMS och MSN, ICQ och liknande. Jag anser också att det är där de hör hemma, och även om jag själv använder sådana förkortningar ibland så gör jag det där de hör hemma.
Har man obegränsat med utrymme bör man enligt mitt tycke endast använda sig av vedertagna förkortningar.
Försök tänka som så att om du vill att folk ska ägna sin dyrbara tid åt att ge dig ett vettigt svar, så bör du i din tur ägna lite av din tid att ställa dem en vettig fråga.
För att förekomma evntuella sarkastiska kommentarer vill jag upplysa om att jag inte är vare sig en stofil eller skolad i början/mitten av det föregående århundradet. Håller ni inte med, så låt det stanna vid det.
Senast redigerat av Alecci (5 november 2006)
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex