3242
Sök

Jösses så ni stavar (inte alla) ungdomar!

FreddeK
7 november 2006
Trådstartare
kl0mp3n skrev:
Det finns ju tyvärr dom som aldrig kunnat lära sig läsa och skriva pga dyslexi, men det kanske ingen har tänkt på?
Läste att man bildar ett första intryck efter stavning? Känns som att man kanske inte ska döma en person efter hur han/hon stavar?

Ha det kalas smile
Ohoj

Läs första inlägget!!!!

2 014 Inlägg
7 november 2006
kl0mp3n skrev:
Det finns ju tyvärr dom som aldrig kunnat lära sig läsa och skriva pga dyslexi, men det kanske ingen har tänkt på?
Läste att man bildar ett första intryck efter stavning? Känns som att man kanske inte ska döma en person efter hur han/hon stavar?

Har egentligen lagt ned mitt deltagande i denna tråd eftersom jag har fått fram det jag ville ha sagt, men dessa två frågor är enkla att svara på, bara att klippa och klistra...

Första frågan:

Alecci skrev:
Jag kan fullständigt förstå att de som lider av dyslexi tycker att korrekt skrivning är jobbigt, men i dagens stressade samhälle så tror jag att många skyller sin lathet, brist på tålamod eller brist på tid på just dyslexi.

Andra frågan:

Alecci skrev:
I verkliga livet bedömmer man människor utifrån hur de ser ut, hur de rör sig och hur de talar. På Internet i allmänhet och forum som det här i synnerhet har man enbart andras skrivna ord att bedömma dem efter. Slutsatsen blir alltså att om man skriver som en idiot så får man stå ut med att många kanske anser/tror att man är en idiot.

Håll till godo! big_smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

FreddeK
7 november 2006
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Lägg ner denna tråden, är ju grymt löjlig!

Om ni har klagomål rikta er till den person som du stör dig på, istället för att starta en tråd för detta ändamålet!

hehe tycker tråden är klockren och du verkar ju gilla den också med tanke på att du säkert har tio inlägg i den!

Om du inte gillar den så kan du ju sluta läsa i den. Man gör sina egna val i livet.

3 627 Inlägg
7 november 2006
Jag tycker den är rolig då jag gillar att diskutera saker tongue Dessutom är det fräckt med massa inlägg^^

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

FreddeK
7 november 2006
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Lägg ner denna tråden, är ju grymt löjlig!

Om ni har klagomål rikta er till den person som du stör dig på, istället för att starta en tråd för detta ändamålet!

Jasså hur ska du ha det nu? Du gillar tråden men den är grymt löjlig och borde läggas ner?

lundwall
8 november 2006
Trådstartare
Styggan skrev:
hmm jag tycker folk får skriva precis som dom själva vill..
Det är inte mkt att göra åt! alla avänder förkortningar och slang! precis som förr, fast annorlunda!

Klart folk får skriva som de vill. Men då får de stå ut med att bli idiotförklarade av alla med en IQ på över 60 med.

1 Inlägg
8 november 2006
Håller med Freddeponken och lundwall...

Man undrar vart samhället är på väg när hälften av alla ungdomar inte lärt sig skriva. Man får väl anpassa sig till annorlunda service i framtiden, eller?

Bilmekanikern:
Kvito: oljjan och tendstifft byta - 200 0kr

Husmäklaren:
Stor jus 2:a på 59 kvaddrat i hörnlege. balkon (inglassad) med mjölighet till möbleringg. Monashyrra; 25 85 SEK. Pris: Endast 1 milgon.

Läkaren:
Pattientten schukskrivs tvo vekkor fr.O.M. 12/19/06. tableter tas 2 grg pär dag. Oterbesök på förrekommen anleding.

Tack för en mycket intressant, och framförallt relevant, tråd.

533 Inlägg
8 november 2006
Jag har sedan tidigare insett att både lundwall och Freddeponken är inne på samma linje som mig! Noterat med ett garv hur underbara en del jämförelser är, åt bägge håll så att säga!

Vill även gratulera Pepposi till ett mycket bra första-inlägg här på forumet.

En kanontråd att skratta till samtidigt som man blir lite mörkrädd för hur framtiden skall gestalta sig för en del.

Fick ett tips en gång av en vis man; Lyssna, läs och lär. Jag tror för övrigt att samma man (kines) sa att gifta män inte lever längre än ogifta?! Det bara känns så....

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

7 Inlägg
9 november 2006
pUs skrev:
Styggan skrev:
Det är inte mkt att göra åt! alla avänder förkortningar och slang! precis som förr, fast annorlunda!

Ingen i hela tråden har väl heller sagt att folk inte ska "få" skriva som dom själva vill.

Det tycks tydligen inte bara vara på skrivfronten som det brister..

Haha okej...! Här fick man visst inte yttra sig! haha

Audi Coupé -91 <-- Feting!
Volvo 244 GL -88 <-- Ful vinterbil med pusselbitar.
Volvo 340 DL -86 <-- Mosad hos PANKO.
Mazda 626 GLX -84 <-- Feting! --> SÅLD!

10 287 Inlägg
9 november 2006
Som moderator tycker jag helt klart att man inte alls får "skriva som man vill".
Språket skall vara vårdat och läsbart.

Dyslexi är givetvis en ursäkt men bara för att vissa lider av detta så får inte andra hänvisa till det bara för man är slapp eller tycker det är "ball" med slarvig svenska.

Tips: Stavar ni dåligt eller har svårt med stor bokstav eller whatever. Gör copy paste av texten till ett ordbehandlingsprogram och titta på vad som är fel.

Kunskap är Mackt!

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 Inlägg
9 november 2006
lundwall skrev:
Styggan skrev:

Klart folk får skriva som de vill. Men då får de stå ut med att bli idiotförklarade av alla med en IQ på över 60 med.

hmmm är man idiot om man skriver och använder förkortningar?! Spara på den dyrbara tid man kanske har, gentemot andra som inte har något bättre för sig och skriver "i sånna fall" ist för isf osv osv... 

Det jag skrev i första inlägget här är inte illa menat, min åsikt bara..

Ha det bra alla!

/Thomas.

Audi Coupé -91 <-- Feting!
Volvo 244 GL -88 <-- Ful vinterbil med pusselbitar.
Volvo 340 DL -86 <-- Mosad hos PANKO.
Mazda 626 GLX -84 <-- Feting! --> SÅLD!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
9 november 2006
Helt klart relevant tråd. Detta med stavsvårigheter är baksidan av datoriseringen. Ordbehandingsprogram som autokorrigerar felstavade ord t ex... Jag tror även att allt mindre läsande av (oftast) korrekt skrivna texter, t ex böcker, kan vara en orsak till den bristfälliga språkkunskapen.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

SSS -12
3 217 Inlägg
9 november 2006
Sharky skrev:
Som moderator tycker jag helt klart att man inte alls får "skriva som man vill".
Språket skall vara vårdat och läsbart.

Dyslexi är givetvis en ursäkt men bara för att vissa lider av detta så får inte andra hänvisa till det bara för man är slapp eller tycker det är "ball" med slarvig svenska.

Tips: Stavar ni dåligt eller har svårt med stor bokstav eller whatever. Gör copy paste av texten till ett ordbehandlingsprogram och titta på vad som är fel.

Kunskap är Mackt!

Göran

Kunskap är Mackt! tongue

Ska det inte vara kunskap är makt? Eller var du bara ironisk?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

533 Inlägg
9 november 2006
En mycket klassisk medveten freudiansk "felsägning".

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
9 november 2006
Styggan skrev:
pUs skrev:
Styggan skrev:

Ingen i hela tråden har väl heller sagt att folk inte ska "få" skriva som dom själva vill.

Det tycks tydligen inte bara vara på skrivfronten som det brister..

Haha okej...! Här fick man visst inte yttra sig! haha

Jodå, det fick man. Precis det skrev jag ju. Blev det besvärligt med två negationer i samma mening? wink

FreddeK
9 november 2006
Trådstartare
Styggan skrev:
lundwall skrev:
Styggan skrev:

hmmm är man idiot om man skriver och använder förkortningar?! Spara på den dyrbara tid man kanske har, gentemot andra som inte har något bättre för sig och skriver "i sånna fall" ist för isf osv osv... 

Det jag skrev i första inlägget här är inte illa menat, min åsikt bara..

Ha det bra alla!

/Thomas.

Om din tid är så dyrbar så tycker jag inte du ska skriva alls, för du vet ju inte hur dyrbar tiden är för den som skall läsa eller hur? Kul att behöva läsa om en mening flera gånger och tejpa och klistra för att få ihop den.

Hur snabbt tar det egentligen att försöka skriva så folk förstår? Kanske kan lägga till några sekunder max.

Som sagt så är det inte en enstaka förkortning eller stavfel som är det primära utan dessa äckliga meningar.

Mvh Fredrik

874 Inlägg
10 november 2006
Alla kan inte skriva perfekt (däribland jag) mina svenska betyg var bara medelmåttiga. Grammatik har jag alltid varit kass på.
Tyvärr så kan jag inte stava till alla ord som finns heller (hu och ve).

Och jag har inte lust att efter allt jag har skrivit gå in på något rättstavnings program och rätta. Orka! Någon måtta får det vara.
Inte är det väl så jobbigt att ev. (eventuellt) få läsa om lite text nån enstaka gång?

Men, hallå! Om vissa här sitter och läser om en text vad den nu må handla om flera gånger,  t.om sitter och klipper och klistrar för att förstå, då vill man ju verkligen veta vad personen skrivit. Kanske man har problem med läsförståelse själv?
Jag skulle aldrig lägga ner så mycket tid om någon skrivit så illa. Men i och för sig så har det inte hänt mig ännu att jag stött på ett SÅNT skräckexempel.

Men om det nu är så viktigt så kan väl våra kära moderators lägga in nån form av rättstavnings program i textrutorna på sidan, eller helt sonika slänga ut dem som folk har så svårt att förstå. Det finns ju redan ett "angivar" system det kan vi la(väl) använda till att jaga dessa också? Så att det blir lite ordning här. Och folk får en sak mindre att skälla/klaga på...

Fast då åker väl jag också ut sad

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

533 Inlägg
10 november 2006
brillmongo skrev:
Alla kan inte skriva perfekt (däribland jag) mina svenska betyg var bara medelmåttiga. Grammatik har jag alltid varit kass på.
Tyvärr så kan jag inte stava till alla ord som finns heller (hu och ve).

Och jag har inte lust att efter allt jag har skrivit gå in på något rättstavnings program och rätta. Orka! Någon måtta får det vara.
Inte är det väl så jobbigt att ev. (eventuellt) få läsa om lite text nån enstaka gång?

Men, hallå! Om vissa här sitter och läser om en text vad den nu må handla om flera gånger,  t.om sitter och klipper och klistrar för att förstå, då vill man ju verkligen veta vad personen skrivit. Kanske man har problem med läsförståelse själv?
Jag skulle aldrig lägga ner så mycket tid om någon skrivit så illa. Men i och för sig så har det inte hänt mig ännu att jag stött på ett SÅNT skräckexempel.

Men om det nu är så viktigt så kan väl våra kära moderators lägga in nån form av rättstavnings program i textrutorna på sidan, eller helt sonika slänga ut dem som folk har så svårt att förstå. Det finns ju redan ett "angivar" system det kan vi la(väl) använda till att jaga dessa också? Så att det blir lite ordning här. Och folk får en sak mindre att skälla/klaga på...

Fast då åker väl jag också ut sad

Fortsätter du skriva sådär blir du nog kvar!

Man behöver inte klippa och klistra!! Det räcker med att köra webläsaren Firefox 2.x där det ingår (ett litet add-on) stavningskontroll. Den markerar felstavade ord direkt när du skriver dom!
Jag, och många med mig, rekommenderar alla att prova denna riktigt trevliga webläsare.

533 Inlägg
10 november 2006
brillmongo skrev:
Var hittar man den då?

Firefox laddar man hem på >> http://www.mozilla.com/products/downloa … lang=sv-SE

Läser mer om Firefox gör man på >> http://www.mozilla.com/en-US/firefox/

FreddeK
11 november 2006
Trådstartare
lyfter tråden lite här=)

Sök