4319
Sök

Varför är inte alla skruvar helgängade?

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
En del träskruvar brukar ju sakna gängor närmast huvudet. Vad är det bra för?

12 086 Inlägg
6 augusti 2013
Jag gissar att man väljer dessa skruvar för att det ska dra ordentligt. Det blir ju högre presskraft om det inte finns gängor i det yttre materialet man fäster.

Dito i metall är dels dyrare att tillverka och så blir de svagare.

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Germax skrev:
Jag gissar att man väljer dessa skruvar för att det ska dra ordentligt. Det blir ju högre presskraft om det inte finns gängor i det yttre materialet man fäster.

Det blir ju mer presskraft om skruvarna är helgängade då det är mer gängor som drar?

Vad är dito?

12 086 Inlägg
6 augusti 2013
Dito betyder att du ska gå färdigt grundskolan och googla nästa gång du har en random fråga.

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Germax skrev:
Dito betyder att du ska gå färdigt grundskolan och googla nästa gång du har en random fråga.

Var fan hittar jag svaret på min fråga? Ja, den har i alla fall inte ställts på svenska förut i alla fall.

Hoppas du krockar imorgon.

3 354 Inlägg
6 augusti 2013
Diskolaro skrev:
Germax skrev:

Det blir ju mer presskraft om skruvarna är helgängade då det är mer gängor som drar?

Vad är dito?

dito

el. d:o detsamma, likaledes, likaså, sammaledes, sammalunda, item; likadan, av samma slag, dylik

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 412 Inlägg
6 augusti 2013
Diskolaro skrev:
Germax skrev:

Vad är dito?

Hur kan du inte förstå vad Germax skrev?

Det var ju en väldigt tydlig och enkel förklaring.......

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Diskolaro skrev:
Germax skrev:

Vad är dito?

Jag förstår inte varför det skulle bli mer press om man inte har gängor närmast huvudet. Du gör inte direkt någon nytta genom att skriva ett så arrogant svar.

1 412 Inlägg
6 augusti 2013
Diskolaro skrev:
OpelP1 skrev:
Diskolaro skrev:

Vad är dito?

Jag förstår inte varför det skulle bli mer press om man inte har gängor närmast huvudet. Du gör inte direkt någon nytta genom att skriva ett så arrogant svar.

Suck, du verkar vara en person som behöver bilder för att förstå.......

http://www.renovation-headquarters.com/images4/proper%20use%20of%20wood%20screws%201%20cr.jpg

Titta på bilden, förstår du fortfarande inte att det drar ihop dom 2 materialen bättre när skruven saknar gängor högst upp?

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Diskolaro skrev:
OpelP1 skrev:

http://www.renovation-headquarters.com/ … 1%20cr.jpg

Titta på bilden, förstår du fortfarande inte att det drar ihop dom 2 materialen bättre när skruven saknar gängor högst upp?

En bild säger mer än tusen ord, slyna.

236 Inlägg
6 augusti 2013
Diskolaro skrev:
OpelP1 skrev:

Umm? menade du tack?

Power is measured in dB

1 412 Inlägg
6 augusti 2013
Diskolaro skrev:
OpelP1 skrev:
Diskolaro skrev:

Be din grundskolelärare om en bildbok så kommer det att gå bättre för dig i skolan också.

21 761 Inlägg
6 augusti 2013
Diskolaro skrev:

Ja, när det gäller den del som ska "hålla fast" det man skruvar dit. Om det är gängor i den del man skruvar dit så blir det motsatt verkan, delen "trycks upp" av gängorna samtidigt som skruven försöker pressa ner delen. smile

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Diskolaro skrev:

Ja, när det gäller den del som ska "hålla fast" det man skruvar dit. Om det är gängor i den del man skruvar dit så blir det motsatt verkan, delen "trycks upp" av gängorna samtidigt som skruven försöker pressa ner delen. smile

Ja, det stämmer mycket bra när jag tänker efter. smile

12 086 Inlägg
6 augusti 2013
"Hoppas du krockar" och "slyna" är ändå rätt magstarka utlåtande från en nybörjare. Bara för att jag antyder att du är minderårig och korkad betyder det inte att du kan kalla folk för glåpord och önska folk olycka, det är åtminstone ingenting du kommer komma långt med här.

Jag måste ändå ge dig cred för din skrupelfria meningsuppbyggnad! smile Det finns hopp!

245 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Germax skrev:
"Hoppas du krockar" och "slyna" är ändå rätt magstarka utlåtande från en nybörjare. Bara för att jag antyder att du är minderårig och korkad betyder det inte att du kan kalla folk för glåpord och önska folk olycka, det är åtminstone ingenting du kommer komma långt med här.

Jag måste ändå ge dig cred för din skrupelfria meningsuppbyggnad! smile Det finns hopp!

Bara för att jag inte förstod vad du menade så behöver du inte påstå att jag är efterbliven. Alla är inte vana med att använda skruvmaskin och det är inte helt jävla självklart att en helgängad skruv drar sämre än en "halvgängad".

Jag är inte insatt i skruvar och byggrelaterade fenomen så sådana saker är inte självklara för mig. Ställ din fråga till din mor också, hon lär vara lika osäker som mig inom detta ämne, just för att hon inte är intresserad av skruvar.

Du är en slyna då du är otrevlig och kallar mig nedsättande saker bara för att jag inte har koll på detta område. Jag är ingen datornörd men du kanske inte borde använda datorn så mycket när du inte vet vad cache-minnet har för busshastighet.

8 883 Inlägg
7 augusti 2013
Trådskaparen måste ju vara samma jeppe som har problem med sin radioantenn, attityden och språket stämmer för bra för att det ska vara en slump:rolleyes:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275287

Sånt här dravell har vi ju klarat oss utan så varför börja nu.....
Senast redigerat av Hamilton (7 augusti 2013)

Fotograf på tierpidag.se

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
7 augusti 2013
Troll...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

245 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Roligt att läsa resten av hans trådar, bara troll över det hela med dem mest onödiga frågorna lol

Jadu, den enda tråden som jag "trollat" i är "Tändkassett?". När jag skapade tråden så hade jag ingen avsikt för att trolla men efter ett tag löste jag problemet själv och jag kände mig så jävla dum eftersom det var ett såpass enkelt fel så jag valde att skriva en helt knasig mening för att döda tråden.

Resten av mina trådar och inlägg är helt seriösa och jag förstår verkligen inte hur du kan tro att de är troll. Det är liksom vanliga vardagliga frågor som ploppar upp i mitt huvud som jag vill ha svar på.

Din grammatik är troll.

Evildan
8 augusti 2013
Arga gossar med otrevligt språk i denna tråd.

Tips:
Om nu någon anser att en fråga är trivial så strunta i att svara istället för att ta till ett otrevligt språk.
Får TS ett svar som inte förstås så ställ om frågan/svaret på ett annat vis för att öka förståelsen hos läsaren.

Alla kan inte "allt" om skruvförband/antenner/motorer och andra tekniska ting och därmed måste man få ställa frågan om man nu inte hittar på google eller andra ställen.

Sök