jag hade satsat på originalpackningar, kanske kostar några kronor mer men då vet man att det håller iaf och man slipper göra om jobbet om det inte skulle hålla
ja... du ska kunna vrida lite lite grann sen ska det ta emot när kamaxlarna ska öppna och stänga ventilerna... du ska dock inte kunna vrida ett helt varv på kam dreven utan motstånd.... och kolla så att kam dreven verkligen sitter på exakt samma ställe som dom satt på innan du tog bort dom så du inte får ventilsallad när du startar motorn.
har du lossat kamdreven så finns där markering efter vart skruvarna på kamaxlarna satt förut... sätt dom exakt där markeringarna är och dra åt... sen sätter du dit kamremmen och nollar allt.... sen för säkerhetens skull tar du en hyllsa som passar på veven och ett spärr skafft och drar runt motorn något\några varv o kollar så det går runt som den ska sen startar du den....
skruva bort den hydrauliska spännaren, tryck ihop den i typ ett skruvstäd å stoppa i en liten borr som låser den, ska inte vara några problem att hänga på remmen när den är borta, lite tight bara.
där har du grymt fel (Rokosa) det kan vara både mekanisk och Automatisk... mest troligen är det automatisk spännare... för jag har en V70R awd 98 och min är automatisk...
och du (froberg) du ska verkligen tänka på att du ska sätta spännaren i ett skruvstäd och sakta pressa in pinnen för gör du det för fort så går den åt helvete och du får köpa en ny.... du ska använda skruvstädet till att pressa in spänn pinnen sakta så den nästan går in av sig själv när den sitter där... för du har massa tryck i den och olja som pressas runt.... så har iaf ja fått lära mig av olika bilmekaniker när man praktiserat på bilverkstäder...
för att få på kamremmen på alla ställen ska du först trycka in spänn pinnen i spännaren sen sätter du ett tunnt borr i håler i den så du spärrar den men du ska kunna dra ut det när du satt på kamremmen sen... för spännaren trycker på de hjulet som sitter en skruv i som går o röra på... och du kan gärna vänta ett tag efteråt du dragit ut borret lr sprinten ur spännaren så den får gå ut till max spänning innan du drar runt motorn o sen startar den...
både i min bil som är en 98 sitter det hydralisk... polarens R 98 med och mammas 855Glt 96 sitter det med hydralisk och på polarens 850T5 97 med... men kan ju vara olika
både i min bil som är en 98 sitter det hydralisk... polarens R 98 med och mammas 855Glt 96 sitter det med hydralisk och på polarens 850T5 97 med... men kan ju vara olika
Lustigt..
Har skruvat med ett par hundra stycken i alla fall och har aldrig vart med om det he he. Men folk byter ju motorer hit och dit med nu på senare år, kan ju bero på det med. Skit samma, ska inte kludda ner tråden med det.
Den är en hudralisk som sitter på min bil! Tack för informationen. Men ska ja sätta remmen före ja sätter tillbaka spännaren? Spänrullen ska ja ta bort den med? Jag använder mig lite av hynes men det är riktigt dålig i det här läget..