3228
Sök

Volvo v70R 1998 Dog helt plötsligt startar inte HJÄLP!! Konstigt komp

113 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#41
Ja det stämmer att den gått riktigt varm tydligen

1 196 Inlägg
13 augusti 2013
#42
Det är väl Volvos egna rosa packnings lim som är bäst

113 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#43
Okej tack! Men vad tror ni om skruvats packningar?

341 Inlägg
13 augusti 2013
#44
jag hade satsat på originalpackningar, kanske kostar några kronor mer men då vet man att det håller iaf och man slipper göra om jobbet om det inte skulle hålla

374 Inlägg
13 augusti 2013
#45
japp det är ett speciellt lim som finns på Volvo. Det ska vara ett tunt lager som lättast stryks ut med en liten roller.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

113 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#46
Nu har ja börjat montera ihop allt! Jag har en fråga när man skruvat fast ventilkåpan ska man kunna snurra på kamdreven för hand?

860 Inlägg
17 augusti 2013
#47
ja... du ska kunna vrida lite lite grann sen ska det ta emot när kamaxlarna ska öppna och stänga ventilerna... du ska dock inte kunna vrida ett helt varv på kam dreven utan motstånd.... och kolla så att kam dreven verkligen sitter på exakt samma ställe som dom satt på innan du tog bort dom så du inte får ventilsallad när du startar motorn.


113 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#48
Motorn var nollad när ja rev allt så den ska vara nollad när ja är klar! Men kamen är stum åt båda håll.. Det går ju inte att sätta dom fel..

341 Inlägg
17 augusti 2013
#49
dom brukar bara gå att vrida jättelite åt båda hållen, prova sätta nått mellan skruvarna på kamdrevet så du får lite hävstång å vrid runt med

860 Inlägg
17 augusti 2013
#50
har du lossat kamdreven så finns där markering efter vart skruvarna på kamaxlarna satt förut... sätt dom exakt där markeringarna är och dra åt... sen sätter du dit kamremmen och nollar allt.... sen för säkerhetens skull tar du en hyllsa som passar på veven och ett spärr skafft och drar runt motorn något\några varv o kollar så det går runt som den ska sen startar du den....


113 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#51
Vad måste man lossa för att få på kamremen? Måste fläktskivan bort? Hur fungerar spännaren måste den sitta på något speciellt sätt

341 Inlägg
20 augusti 2013
#52
skruva bort den hydrauliska spännaren, tryck ihop den i typ ett skruvstäd å stoppa i en liten borr som låser den, ska inte vara några problem att hänga på remmen när den är borta, lite tight bara.

104 Inlägg
21 augusti 2013
#53
Eftersom det är en 98:a så lär det vara en mekanisk spännare wink

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

860 Inlägg
21 augusti 2013
#54
där har du grymt fel (Rokosa) det kan vara både mekanisk och Automatisk... mest troligen är det automatisk spännare... för jag har en V70R awd 98 och min är automatisk...


och du (froberg) du ska verkligen tänka på att du ska sätta spännaren i ett skruvstäd och  sakta pressa in pinnen för gör du det för fort så går den åt helvete och du får köpa en ny.... du ska använda skruvstädet till att pressa in spänn pinnen sakta så den nästan går in av sig själv när den sitter där... för du har massa tryck i den och olja som pressas runt....  så har iaf ja fått lära mig av olika bilmekaniker när man praktiserat på bilverkstäder...

för att få på kamremmen på alla ställen ska du först trycka in spänn pinnen i spännaren sen sätter du ett tunnt borr i håler i den så du spärrar den men du ska kunna dra ut det när du satt på kamremmen sen... för spännaren trycker på de hjulet som sitter en skruv i som går o röra på... och du kan gärna vänta ett tag efteråt du dragit ut borret lr sprinten ur spännaren så den får gå ut till max spänning innan du drar runt motorn o sen startar den...
Senast redigerat av mikael_86 (21 augusti 2013)


104 Inlägg
21 augusti 2013
#55
Bryt året är 97...
Har aldrig sett en 98:a med hydraulisk. (Har skruvat med ett par tre stycken) ha ha

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

860 Inlägg
21 augusti 2013
#56
både i min bil som är en 98 sitter det hydralisk... polarens R 98 med och mammas 855Glt 96 sitter det med hydralisk och på polarens 850T5 97 med... men kan ju vara olika


104 Inlägg
21 augusti 2013
#57
mikael_86 skrev:
både i min bil som är en 98 sitter det hydralisk... polarens R 98 med och mammas 855Glt 96 sitter det med hydralisk och på polarens 850T5 97 med... men kan ju vara olika

Lustigt..

Har skruvat med ett par hundra stycken i alla fall och har aldrig vart med om det he he.
Men folk byter ju motorer hit och dit med nu på senare år, kan ju bero på det med.
Skit samma, ska inte kludda ner tråden med det.

Men vore ju kul å veta vad han har i denna bilen?

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

860 Inlägg
22 augusti 2013
#58
hehehe okej... ja min motor är iaf aldrig bytt i varken min lr polarens V70R... en volvo motor håller som sagt om den bara blir väl omskött...


113 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#59
Den är en hudralisk som sitter på min bil! Tack för informationen. Men ska ja sätta remmen före ja sätter tillbaka spännaren? Spänrullen ska ja ta bort den med? Jag använder mig lite av hynes men det är riktigt dålig i det här läget..

374 Inlägg
22 augusti 2013
#60
Spännaren ska vara komprimerad, spännrullen behöver du inte ta bort.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt


Sök