i detta projekt kommer jag renovera en amazon -65 och förhoppningsvis kunna besiktiga den nästa år. trots att jag bara är 16 år gammal så är detta mitt andra stora renoveringsobjekt, mitt första var a-traktorn ;)
tjenare jag köpte min amazon i början av april och har ända sedan dess funderat på att skapa en projekt tråd men de har inte blivit av fören nu:rolleyes:. jag har hunnit en bra bit på renoveringen men det återstår fortfarande mycket.
jag köpte amazonen i lundsbrun tror de va första april . bilen va tidigare rostlagad i golv,bagage. skärmkanterna bak är bytta, dock så tror jag inte att det är original skärmkanter . Det satt en b21 motor med en m46 overdrive växellåda i men den rök bort nästan direkt. Det ska i b18 med m40 sen.
nu över till bilderna
så såg bilen ut när jag köpte den och det tog inte lång tid innan renoveringen drog igång
här har jag tagit ur b21an och skärmar,front. och i bakgrunden min duett a-traktor som jag renoverade förra sommaren
nu är framvagen också borta som ska renoveras med nya bussningar och stötdämpare , ska även lackas
här är sliparbetet i full gång
all inredning är borta så nu kan det rostlagas
här är motorn som renoveras med nya kolvringar och packningar
motorn isärplockad
slipat bort färgen på motorn
en röööö motor
monterat tillbaka saker på motorn
grundlack
motorrummet som ska blästras och grundlackas
nu är motorrummet blästrat och lackat
och såhär långt har jag kommit på mitt amazon projekt, från och med nu ska jag bli bättre på att ta med kameran ut i garaget för dessa bilder är tagna med mobilkamera så dom är inte så bra men det ska de bli ändring på !
Här var det full rulle ser jag! Kul projekt, hade en 67:a som första bil, med b20, steg 3 topp, dubbla weber 45:or och en massa hej o hå Lägger pren och önskar lycka till!
Här var det full rulle ser jag! Kul projekt, hade en 67:a som första bil, med b20, steg 3 topp, dubbla weber 45:or och en massa hej o hå Lägger pren och önskar lycka till!
jävlar va du rev ner bilen i småbitar Kommer följa tråden med stor nyfikenhet. Tips ifall om du skulle vara en nybörjare med renovering: Riv inte ner allt i småbitar samtidigt. NU så färdigställer du motorn, sedan kan du tex gå på att renovera framvagn, å sen bakaxel.. osv.. Många brukar få spel å riva ner rubbet in på varenda småskruv, å sen så har de tappat bort hälften utav delarna när det väl skall monteras ihop. Dra inte heller ut förlänge mitt på en renovering utav ett parti utav bilen, tex motorn.. då det är enklast att renovera när man har det färskt i huvudet (och smådelar hinner försvinna, tro mig.. De har ben, o kommer vandra iväg om du lämnar dem ett tag). Och sist; skruvar, muttrar, bultar å andra småbitar som inte är självklart var de skall sitta lägger man i tex pappmuggar och märker upp vad de är för.
Vänta lite.. sista heta tipset, som jag själv följer; ta en massa före-bilder, ifall om man glömmer hur det tidigare satt.. tex en kabelhärva man skall lossa, eller en klassiker; trumbromsdetaljerna.. man sparar så mycke tid att ha bilder på hur det såg ut före nerrivningen.
jävlar va du rev ner bilen i småbitar Kommer följa tråden med stor nyfikenhet. Tips ifall om du skulle vara en nybörjare med renovering: Riv inte ner allt i småbitar samtidigt. NU så färdigställer du motorn, sedan kan du tex gå på att renovera framvagn, å sen bakaxel.. osv.. Många brukar få spel å riva ner rubbet in på varenda småskruv, å sen så har de tappat bort hälften utav delarna när det väl skall monteras ihop. Dra inte heller ut förlänge mitt på en renovering utav ett parti utav bilen, tex motorn.. då det är enklast att renovera när man har det färskt i huvudet (och smådelar hinner försvinna, tro mig.. De har ben, o kommer vandra iväg om du lämnar dem ett tag). Och sist; skruvar, muttrar, bultar å andra småbitar som inte är självklart var de skall sitta lägger man i tex pappmuggar och märker upp vad de är för.
Vänta lite.. sista heta tipset, som jag själv följer; ta en massa före-bilder, ifall om man glömmer hur det tidigare satt.. tex en kabelhärva man skall lossa, eller en klassiker; trumbromsdetaljerna.. man sparar så mycke tid att ha bilder på hur det såg ut före nerrivningen.
Lycka till med ditt projekt..
Skall det bli orginalrenovering eller custom?
tjenare , tack så mycket för tipsen , jag har gjort precis så som du säger men jag har bara inte tagit några kort på det. framvagnen är renoverad och ihopsatt. motorn är numera klar för att startas. det där med att skruvar och sånt försvinner det känner jag igen men jag försöker lägga allt i burkar
det lutar nog mest åt att det blir ganska original
tjenare igen ! idag har det vart en heldag i garaget
här har jag bytt ut bakstycket eftersom någon rolig pajjas hade svetsat dit en stor ful plåt... såklart glömde jag bild under arbetet men jag har en bild hur de såg ut före
så såg det ut innan. även bakluckehantaget var igen svetsat men som tur är så har jag en reservdelsbil som jag tog en annan bagagelucka ifrån . luckan slipades och grundlackades
bjuder på en helhetsbild
det var allt för mig fler bilder kommer säkert imorrn igen