Varit i garaget sedan 12:30 idag till 20:00 nånting.
Fick inte så mycket gjort alls. Mest tror jag eftersom jag inte direkt hade någon ordentlig plan. Har inte riktigt kommit in i hela skruvargrejen ännu. Men jag lyckades skarva in en kabelvinda vid porten som polaren inte hade lyckats få upp ordentligt. Så nu kan man faktiskt koppla in elektriska verktyg även utanför garaget =P
Några saker som jag lyckades lista ut iaf är följande.
Ventilkåpspackningen läker olja som jag hade på känn.
Denna olja rinner sedan ner och mixas med oljeläckaget från höger sidas damask i styrservoväxeln.
Anledning till att jag tror att styrservoväxeln läcker är att det finns 2 olika färgade oljor på den.
I övrigt kunde jag inte riktigt lista ut när den var upphängd vart det klonkande ljudet kommer ifrån.
Kan vara 2 felkällor tror jag, hardy:n kändes väldigt mjuk. så förmodligen skapas det obalans där, en ny ska beställas. Sedan är vänster drivaxel klapp i framåt och uppåt läge, den ska egentligen bara gå att skjuta lite in och ut ur bakaxel klossen (vet inte vad den heter).
Enligt polaren så är det ingenting som är akut att åtgärda, men skulle ju helt klart öka körkänslan markant.
Så får göra lite priskoll på dessa delar.
Bortsett från detta är det några värmesköldar som har rostat sönder i fästena, ska fixa nya sköldar och putsa upp där dom ska sitta så att dom förhoppningsvis inte rostar bort igen direkt.
Det enda som egentligen blev "åtgärdat" idag är att jag fick bort den dåliga toningen på baksidorutorna, fick nån fin vätska av polarn som enligt ettikett tar liv på allt på denna jord om det läcker ut i naturen, men toningen rann av som smör. Stereohärvan i bagaget är också upptråcklat, fortfarande lite generatorljud, men nu hör jag iaf musiken, förutom då att ljudet bara kommer från höger sida, verkar inte finnas nåt ljud på hela vänstra sidan av bilen.
Jag och polaren som äger garaget har gått igenom lite av rostattackerna på bilen och börjar som smått planera hur vi ska komma till bukt med dom.
Runt 17:00 stod det en massa bilar utanför garaget och vi hade nästan ett litet eget småskaligt powermeet, där vi gick runt och synade varandras bilar. En av bilägarna sade sig ha original baklyktor till min bil som jag kunde få, äntligen tänkte jag, nu blir jag av med felande/glappande bromsljus. När vi väl åkt för att kolla på lyktorna så var det ju självklart till e36 coupé och hade inte samma passform eller lamphållare.
Det är en sån här jag är ute efter
Finns vissa att köpa för runt 120 kr vad jag kunnat hitta, men kändes inte aktuellt då jag likagärna kan lägga pengarna direkt på snyggare baklysen. Har nån en över dom kan posta?
Glömde självklart bort att ta några bilder på bilen när den var upphissad. Jag ska fota lite imorgon även om det inte hänt så mycket. Så får ni se läckande ventilkåpspackningar och dylikt.