4252
Sök

BMW E36 325i -95 Etapp 2015 börjar på sidan 12

Upprustning av BMW E36 325i. Kopplingen lagad. Nu kan vi fortsätta där vi avslutade.

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
114 454 Visningar
Projektet avslutat 17 juli 2015
Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#41
Montering av Angel Eyes Oneblock ikväll. Hade inte ens i närheten av alla verktyg man behövde.

Började med att montera av friskluftskåpan (heter den så?) för att komma åt allting bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-da51f89072002fa70002af257d58fc52.jpg

Sen var det bara att försöka komma åt alla skruvar med helt fel verktyg för jobbet. En skruva vi lös genom att jag fick in ett finger på ena sidan hatten, medans en polare puttade med en platt skruvmejsel på andra sidan hatten. Men alla sätt är bra utom dom dåliga va? =P

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-1d29d5d8dfa2bde3ee7ae683c6094b22.jpg

Slutresultatet blev ju ganska mycket snyggare. Hade dock inte tid att koppla in själva ringarna, eftersom av och påmontering tog lite längre tid. Sen måste nog ljusbilden justeras en aning. Men fick så sjukt mycket bättre ljus. Ja... förutom att halvljusen pekar rätt ned i backen på höger sida, och rakt upp i mötande trafik på vänster sida. Men det löser jag imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-d54ea7fa7212944293d37e689195c846.jpg

Kommer bild med bara "parkeringsljus" när jag kopplat in ringarna smile

Tack o bock för idag.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#42
Har suttit och klurat på hur man ska lyckas få dit den vanliga motorn för höjdjustering på mina Angel Eyes Oneblock, den motorn som man har reglage för till vänster om ratten. Hittade ingenting på mina google sökningar. Men efter lite filurande listade jag ut det.

Den här lilla vita pluppen som sitter bak på lyktorna ska man skruva upp en bit, kan behöva ta i mitten pinnen med en tång och hålla upp. Sedan ska man böjja en liten "kula" som sitter längst ut på den ur ett spår nere i hålet. (Just den här har jag redan skruvat av helt från pinnen som "kulan" sitter på, mest för att visa vilket lock man ska leta efter)
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-ca01a952a7f94d7c6adcc0027f02ed26.jpg

Såhär ser den då ut när den är utplockad. Med "kulan" längst ut till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-18b724df396153d455d8f35bae8e7c24.jpg

Den lilla "kulan" satt i ett spår nere i hålet. Där för man ner plaststaget på motorn, som också har en "kula" och för tillbaka den i spåret. Skruva fast (sitter skitdåligt dock, eftermarknadslyktorkvalité kan jag tänka mig)
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-367103bdcd4e7f730f73fa3e31fb9ebf.jpg

Slutresultatet iaf. Känns som en helt annan bil smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-c3095777467c88261253b5a5900f3683.jpg

Har också listat ut vart gnisslet från mina däck kom ifrån. Skyddsplåten som sitter på insidan av skivorna låg mot och skrapade, tröck tillbaka dom lite fint med ett fälgkors smile
Senast redigerat av DoAe (28 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
#43
Tips: Mät avståndet till spåret inne i lyktan (lyktan helst så nära "neutralläge" som möjligt) på både oneblock och original. Du kommer finna att det skiljer, eller det gjorde det iaf på mina "CCFL-lyktor". På de nya eftermaknadslyktorna är avståndet ca 1 cm kortare...Hur löser man det? Enkelt. Börja med att såga av pinnen på höjdjusteringsmotorn, typ 7-8mm ovanför där den börjar smalna av. Såga sedan bort ca 1 cm. O nu till tricket: Borra ett hål, så centrerat som möjligt i båda delarna, med ett 2mm borr, typ 1cm djupt i varje del. Slå sedan i borret i den ena delen o bryt av borret så det sticker ut ca 1 cm. Sedan är det bara att trycka dit den andra delen, "säkra" ihop halvorna med epoxi. Klart, nu kan man justera höjden innifrån igen. Det är en enkel operation tar max 20 min. Har gjort så på båda mina, funkar kalas!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#44
dawwe skrev:
Tips: Mät avståndet till spåret inne i lyktan (lyktan helst så nära "neutralläge" som möjligt) på både oneblock och original. Du kommer finna att det skiljer, eller det gjorde det iaf på mina "CCFL-lyktor". På de nya eftermaknadslyktorna är avståndet ca 1 cm kortare...Hur löser man det? Enkelt. Börja med att såga av pinnen på höjdjusteringsmotorn, typ 7-8mm ovanför där den börjar smalna av. Såga sedan bort ca 1 cm. O nu till tricket: Borra ett hål, så centrerat som möjligt i båda delarna, med ett 2mm borr, typ 1cm djupt i varje del. Slå sedan i borret i den ena delen o bryt av borret så det sticker ut ca 1 cm. Sedan är det bara att trycka dit den andra delen, "säkra" ihop halvorna med epoxi. Klart, nu kan man justera höjden innifrån igen. Det är en enkel operation tar max 20 min. Har gjort så på båda mina, funkar kalas!

Jo då borde den ju sitta som sten sen. För den som satt där den utan motorn, fick man ju lov att "dra ut". Satt som berget.

Fast det går ju att justera inifrån. Lamporna åker upp och ner. Det är bara att motorn sitter "lite löst" smile Är lätt att skruva ut dvs.

Ska klura på det.
Senast redigerat av DoAe (28 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
#45
Motorn sitter löst pga att "stången" är för lång, du kan inte få in den långt nog så den kan "skruvas" fast i sitt fäste...Var precis likadant för mig, o jag störde mig nåt ENORMT på att inte ha felfritt fungerande ljusviddsreglering smile.  Oavsett så måste du fixa det, för sitter motorn "löst" kommer ljuset att fladdra upp/ner, tveksamt att det går igenom på besiktningen då det är omöjligt att ställa in "höjden" på ljuset. Spara den där originalstången, med den kan du iaf fixera reflektorerna om du nu väljer att inte såga sönder reglermotorernas stänger...
Senast redigerat av dawwe (28 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#46
dawwe skrev:
Motorn sitter löst pga att "stången" är för lång, du kan inte få in den långt nog så den kan "skruvas" fast i sitt fäste...Var precis likadant för mig, o jag störde mig nåt ENORMT på att inte ha felfritt fungerande ljusviddsreglering smile

Fast min går så pass långt in så att den kan skruvas fast =P Men det är typ med 1mm mån tongue

Så du kan typ hosta på den lite hårt för att skruva lös den smile

Så är ingen panik. Men din lösning lät inte helt fel att testa. Man skulle bara haft några extra motorer om man sabbar den.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
#47
Tänk på för att SÄNKA ljuset (för det är det man gör med vredet inne i bilen) så kommer ställmotorn mata ut den där plaststången...O har du då pressat reflektorn i max nedvinklat läge med den för långa stången så kommer du bränna motorn tids nog. Motorn skall kunna flytta reflektorn lätt. Mina går lätt o precist efter min modifiering. Du förstör inget, eller jo ställmotorerna kommer inte passa originallyktorna. Ställmotorer kan man "köpa gratis" (typ 50kr?) på tex www.returbilen.se

Edit: Jag kunde oxå "tvinga dit" mina med lite våld, men som sagt så fanns det ingen justermån kvar då...
Senast redigerat av dawwe (28 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#48
dawwe skrev:
Tänk på för att SÄNKA ljuset (för det är det man gör med vredet inne i bilen) så kommer ställmotorn mata ut den där plaststången...O har du då pressat reflektorn i max nedvinklat läge med den för långa stången så kommer du bränna motorn tids nog. Motorn skall kunna flytta reflektorn lätt. Mina går lätt o precist efter min modifiering. Du förstör inget, eller jo ställmotorerna kommer inte passa originallyktorna. Ställmotorer kan man "köpa gratis" (typ 50kr?) på tex www.returbilen.se

Edit: Jag kunde oxå "tvinga dit" mina med lite våld, men som sagt så fanns det ingen justermån kvar då...

När jag tänker efter så är nog mitt stag "för kort".

Måste den ju vara eftersom min motor bara halkar in i spåren i lyktan hur lätt som helst utan effort. Mitt stag skulle nästan vara längre, så att motorn får ett litet tryck på sig inifrån så att den inte går att vrida lös lika lätt.

Nu halkar den in och ut lite för lätt. Med 1-2 mm längre pinne så kanske man behöver lite mera vrid för att få lös den.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
#49
Gör så här: Sätt fast den där metallstången som lyktorna kom med. Dra/tryck i stången för att finna (och mäta upp) reflektorns "ändlägen". Beräkna mittpunkten mellan ändlägena, det är den optimala längden på din "plastpinne"...När jag kortade mina plaststänger blev det betydligt knepigare att få "kulan" att snäppa fast, smorde med fett vilket underlättade när man väl "hittat rätt"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
#50
Motorn skall inte ha tryck på sig, den sitter med en form av "bajonettfattning" i lyktan/lykthuset, passar bara på ETT sätt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#51
dawwe skrev:
Gör så här: Sätt fast den där metallstången som lyktorna kom med. Dra/tryck i stången för att finna (och mäta upp) reflektorns "ändlägen". Beräkna mittpunkten mellan ändlägena, det är den optimala längden på din "plastpinne"...När jag kortade mina plaststänger blev det betydligt knepigare att få "kulan" att snäppa fast, smorde med fett vilket underlättade när man väl "hittat rätt"...

Bra tips är det. Ska filura lite på det.

Känner mig endå nöjd så kan bocka av Angel Eyes från listan iaf smile
Senast redigerat av DoAe (28 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#52
dawwe skrev:
Motorn skall inte ha tryck på sig, den sitter med en form av "bajonettfattning" i lyktan/lykthuset, passar bara på ETT sätt...

Ja just min lyktsats har spår, som man för in piggarna på sidan av delen som håller i platsstängen. Passar bara på ett sätt in. Sen när man fört in den, då vrider man ju på den så att den ska "låsa" fast.

Men när jag vrider på min så är det inget som låser fast, därav jag tänkte att den kanske skulle haft lite tryck på sig för att kila lite mot innerkanten.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
#53
Titta på hur det ser ut på ställmotorn...Behövs inget "tryck innifrån". Det är en form av bajonettfattning som låser fast motorn i/mot lyktan.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#54
Undra om man ska skita i allt vad huvudenhet heter i bilen för ljudet.
Och bara köra rakt av på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1571898

Lågnivå splitter och 3 x slutsteg för framsystem, hatyllan och dubbla 12":or i bak
Senast redigerat av DoAe (30 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#55
"Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iallafall."

Igår var en bra dag.

Började runt 19:00 med att mitt grafikkort i datorn fick för sig att säga adjö. Felsökte ett tag men insåg snabbt att jag var nog tvungen att ta tillbaka mitt andra grafikkort som jag satt i tjejens dator. Gjorde det och självklart fungerade ju inte hennes gamla kort när vi satte i det istället.

Så letade runt litegrann bland polare och fick tag på en kompis som hade ett. Hoppade in i bilen, körde dit, den uppförde sig lika bra som tidigare, på hemvägen så small det bara till, hela bilen hoppade till, växeln kastades ur, (körde på 4:ans växel i 50 km i timmen) och det som tidigare jag hade som ett dovt litet klonk i drivlinan låter nu som närmare ett maskingevär. Hade hoppats att den skulle hålla tills jag hunnit se över skiten. Men inte det.

Måste försöka hitta en extra bil och ställa av den här tror jag. Tur att det bara tar 45 minuter att gå till jobbet.

Kan tillägga att motorn går lika bra fortfarande, och det går att köra framåt på alla växlar, men lever om nåt så jävulst.
Senast redigerat av DoAe (1 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#56
DoAe skrev:
"Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iallafall."

Igår var en bra dag.

Började runt 19:00 med att mitt grafikkort i datorn fick för sig att säga adjö. Felsökte ett tag men insåg snabbt att jag var nog tvungen att ta tillbaka mitt andra grafikkort som jag satt i tjejens dator. Gjorde det och självklart fungerade ju inte hennes gamla kort när vi satte i det istället.

Så letade runt litegrann bland polare och fick tag på en kompis som hade ett. Hoppade in i bilen, körde dit, den uppförde sig lika bra som tidigare, på hemvägen så small det bara till, hela bilen hoppade till, växeln kastades ur, (körde på 4:ans växel i 50 km i timmen) och det som tidigare jag hade som ett dovt litet klonk i drivlinan låter nu som närmare ett maskingevär. Hade hoppats att den skulle hålla tills jag hunnit se över skiten. Men inte det.

Måste försöka hitta en extra bil och ställa av den här tror jag. Tur att det bara tar 45 minuter att gå till jobbet.

Kan tillägga att motorn går lika bra fortfarande, och det går att köra framåt på alla växlar, men lever om nåt så jävulst.

Tog mod till mig och gick ut och körde bilen runt kvarteret. Nu är den tillbaka till dovt lite klonk och driver utan problem mjukt och fint på alla växlar utan missljud. Vafan försiggår egentligen.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#57
Efter lite tester med bilen så kan man utan tvekan iaf koppla felet till att förmodligen vara ett hjullager som small till. Tar jag en vänstersväng för snabbt så hugger den till i bakvagnen(nästa säckar ihop) och börjar leva om som fan. Ska få bilen upphissad imorgon och plocka isär lite grejer för att se exakt vad det kan vara. Så hoppas på hjullager. Känns lite jobbigt att ställa sig och byta bakaxel redan. hmm

Har fått tag på en 320i som blivit nerkörd i diket som inte startar längre för 1000 kr som har mycket delar jag kan ta. Nästa samma årsmodell så utifrån realoem så finns det väldigt mycket som matchar. Så kommer upp bilder under dom kommande veckorna då jag river den bilen i delar och lägger på hylla. smile
Senast redigerat av DoAe (6 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

118 Inlägg
6 september 2013
#58
Trevligt projekt! Kul och se att det händer lite big_smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
#59
Koniiz skrev:
Trevligt projekt! Kul och se att det händer lite big_smile

Jo smile Hoppas bara komma i fas, så att det pajjar mindre delar vad än vad jag hinner laga big_smile

Men får jag bara till bakvagnen som verkar vara det stora felet, så kanske man kan börja med dom "roliga" sakerna som rostlagning osv smile
Senast redigerat av DoAe (6 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
#60
Plockade upp mitt vrak igår (BMW E36 320i) som jag tänkte försöka återvinna lite delar ifrån.

Tog ingen bild på den, mest för att den är inte mycket för värden att visa upp. Men fin bagagelucka.

Sedan bytte jag lampor i färddatorn eftersom jag inte fått tag på mina mekarkompisar ännu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-bcf304caecfb5a83a29e2710c49e5276.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-0d0d1919c16d4af7bedb7dfde46bde52.jpg

Så den avklarad helt och hållet smile

Efter ett tag började det röra på sig, så for och köpte en mekanikermiddag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-b8148f2aaf09e36b2ca4dd517b8e955a.jpg

Bonusbild: Mina nya LED baklysen som jag köpte begagnat för ett tag sedan. Gillar dom inte helt. Men var billiga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-15433b4637007c254f8187b037b90693.jpg

När jag väl kom fram så var vissa av grejerna jag behövde upptagna av andra i verkstan, så pillade lite med all jävla kabeldragning tidigare ägare gjort i skuffen.

Före utrivning
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-b7ff53a5482f7e621ecb40b424f2a771.jpg

Halvvägs utrivet
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-e67225df87669c48b348e7f811d3e26c.jpg

Vänster sidas fjäderfäste ser bra ut. Nästan inge rost
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-a21c505b80e95ad52b7ebaea31e378c4.jpg

Höger sida är inte i lika bra skick. Men är mest bara skit. Ska städa ur det när jag byter dämparna bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-2ebb70e1469f3703476c6735cb82d93b.jpg

Lite rost i botten på bagaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-ca2fca5e642102b153ce12ceb4cc1a05.jpg

Här har dom klippt av kablarna i originaldragningen till stereopaketet. och sedan eljtejpat ihop det med nya steg. Inte seriöst, det slet jag ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-9a0f2bc877a7fd76c0489cebb6e3523a.jpg

När jag rensat ut det mesta ur skuffen så fick jag upp hjulen från marken och kunde utan problem härleda missljudet i bilen till höger hjullager bak. Spelade in videoklipp inifrån bilen. Men blev riktigt dåligt ljud med mobilkameran. Men man hör om man bara fokuserar lite. smile
http://www.garaget.org/video/139816

Blir att skicka in den på verkstad att byta båda hjullagerna bak. Eftersom det kan vara bra att ha garanti på det då det är så lätt att göra fel. Enligt min lillebror iaf.

Stötdämparna bak är slut, så la en beställning på nya billiga ena, handbromsbackar och nya torkarblad igår.

Mer bilder kommer när jag får mera gjort.
Senast redigerat av DoAe (8 september 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils


Sök