4000
Sök

Bryta mot trafikregel för att underlätta utryckningsfordon?

JFfoto
11 augusti 2013
#21
mickius skrev:
Hur du gör när ett utryckningsfordon närmar sig

När ett utryckningsfordon närmar sig är du skyldig att underlätta framkomligheten. Det kan innebära att du bryter mot någon trafikregel för att kunna släppa förbi fordonet. Om du exempelvis kör på en smal väg och tillfälligt ökar hastigheten för att snabbare komma till bredare väg där utryckningsfordon kan passera, måste du därefter sänka farten till skyltad hastighet, så snart som möjligt.

Om du bryter mot en trafikregel  för att kunna släppa fram det utryckande fordonet är du skyldig att göra detta med stor försiktighet så att ingen kommer till skada.

Polisens hemsida http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … -trafiken/

Jag frågade en brandman detta om att öka hastigheten en gång, fick ett bra svar tillbaka, om olyckan är längre fram på vägen, så åker du ju rakt in i den, även om du hinner stanna så kanske du även blockerar brandbilen/ambulansen när du  väl kommit fram. Så man ska bara sakta in och lägga sig så långt åt sidan som möjligt.

mest bara galen :)
80 Inlägg
11 augusti 2013
#22
Jag stod i en korsning med fil åt höger och en åt vänster, jag skulle till vänster och det var rött när det plötsligt dyker upp en polisbil med blåljus och blinkande helljus, polisbilen kunde inte komma fram om inte jag körde igenom korsningen, han skulle precis som jag till vänster, jag körde igenom korsningen fast det var rött, sakta och med försiktighet, (såg att alla bilar som hade grönt hade stannat) direkt efter korsningen la jag mig till höger och polisbilen kom förbi, tror nog alla skulle ha gjort samma sak i samma situation. Jag var inte ett dugg orolig för att få böter eller liknande och detta var ca 6 år sedan, har aldrig hört ett ljud från polisen om händelsen heller.


Forummoderator
26 343 Inlägg
11 augusti 2013
#23
Bianco skrev:
Jag stod i en korsning med fil åt höger och en åt vänster, jag skulle till vänster och det var rött när det plötsligt dyker upp en polisbil med blåljus och blinkande helljus, polisbilen kunde inte komma fram om inte jag körde igenom korsningen, han skulle precis som jag till vänster, jag körde igenom korsningen fast det var rött, sakta och med försiktighet, (såg att alla bilar som hade grönt hade stannat) direkt efter korsningen la jag mig till höger och polisbilen kom förbi, tror nog alla skulle ha gjort samma sak i samma situation. Jag var inte ett dugg orolig för att få böter eller liknande och detta var ca 6 år sedan, har aldrig hört ett ljud från polisen om händelsen heller.

Fortfarande skillnad på vad man "bör" och "får".
Dom var säkert tacksamma för att du släppte förbi dem, men det är ändå inte lagligt enligt lag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
12 augusti 2013
#24
Det är väl samma med helt vanliga omkörningar, alltså att man egentligen bryter mot lagen när man ökar farten för att komma förbi på ett säkert sätt?

Ökar man inte hastigheten utan "segar" sig om så blir det ofta inte en säker omkörning = inte bra.
Ökar man hastigheten "lagom mycket" så kommer man förbi relativt snabbt = bra.

Man överskrider hastigheten, men så fort tillfälle ges så återgår man till tillåten hastighet igen. Knappast någon polis skulle väl rekommendera att "sega" sig om bara för att hålla rätt hastighet, de tycker troligen att man bör öka hastigheten "lagom mycket" för att göra omkörningen säker.

I så fall är det en uppmuntran till lagbrott med andra ord, fast en "vettig" sådan som man ser genom fingrarna på. Åtinstone så länge man återgår till laglig hastighet så snart som möjligt efter omkörning och dessutom inte överskrider "orimligt mycket" (exempelvis ökar till 150 när skyltningen är 90).

Vad jag menar med allt babbel är att det kanske finns tillfällen där det rent av är trafikfarligt att följa lagtexten i minsta detalj och att polisen då rekommenderar att bryta lagen "pyttelite" så länge man inte utsätter andra för fara. Folk borde då inte riskera böter så länge det inte orsakar någon skada. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 augusti 2013)

KHRacing
12 augusti 2013
#25
man får inte under några som helst omständigheter köra för fort vid en vanlig omkörning, då är det olagligt samt dåligt planerat !

21 761 Inlägg
12 augusti 2013
#26
Det där med dåligt planerat håller jag nog inte riktigt med. På vägar med ett körfält i vardera riktning (den typen av vägar alltid kör på) är det kanske inte alltid möjligt att hålla laglig hastighet vid omkörning om den bil man kör om ligger på typ 3 km/h under hastighetsgränsen, raksträckorna är inte alltid så pass långa. smile

693 Inlägg
12 augusti 2013
#27
Om han före ligger 3 km under hastighetsgränsen så får du väl ligga kvar bakom med lagom avstånd? Du kommer väl fram ändå?


Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2013
#28
Men nu handlar inte tråden om "hur får jag göra när jag kör om", så, det är ju ganska ointressant

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 761 Inlägg
12 augusti 2013
#29
Streetfreak skrev:
Om han före ligger 3 km under hastighetsgränsen så får du väl ligga kvar bakom med lagom avstånd? Du kommer väl fram ändå?

Det kan jag hålla med om, men det är kanske inte alltid man vill ligga bakom en annan bil en lång sträcka. smile

it_mutt skrev:
Men nu handlar inte tråden om "hur får jag göra när jag kör om", så, det är ju ganska ointressant

Jag gick in på ett sidospår och ber om ursäkt för det. Just principen att något "pyttelite olagligt" i vissa fall verkar bättre ur säkerhetssynpunkt var ändå det jag ville få fram. Då kan man också få viss förståelse varför polisen ger en sån rekommendation som står på deras hemsida, trots att rekommendationen strider mot det de egentligen ska agera för. smile

111 Inlägg
12 augusti 2013
#30
Meh, jag lärde mig min läxa. De får göra som de vill. Jag kommer inte böja mig baklänges så att de kan ge mig böter eller preja ner mig i diket.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2013
#31
Drönirettab skrev:
Streetfreak skrev:
Om han före ligger 3 km under hastighetsgränsen så får du väl ligga kvar bakom med lagom avstånd? Du kommer väl fram ändå?

Det kan jag hålla med om, men det är kanske inte alltid man vill ligga bakom en annan bil en lång sträcka. smile

it_mutt skrev:
Men nu handlar inte tråden om "hur får jag göra när jag kör om", så, det är ju ganska ointressant

Jag gick in på ett sidospår och ber om ursäkt för det. Just principen att något "pyttelite olagligt" i vissa fall verkar bättre ur säkerhetssynpunkt var ändå det jag ville få fram. Då kan man också få viss förståelse varför polisen ger en sån rekommendation som står på deras hemsida, trots att rekommendationen strider mot det de egentligen ska agera för. smile

Ja, nej, det förstår jag, tänkte mest innan det "spårade ur helt" bara smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 171 Inlägg
13 augusti 2013
#32
Polisen brukar ju mena att alla som bryter mot lagen tar en kalkylerad risk. Det som händer är att det blir upp till varje polis att avgöra, dvs det blir godtyckligt om man får påföljd eller ej. Om polisen tycker det är viktigare att stoppa dig för att du kör mot rött för att släppa förbi en ambulans, eller om de känner att de gör mer nytta vid olycksplatsen (dit de egentligen var på väg), det är upp till dem då. Man träder alltså över i ett läge där man låter någon annan (och i hög grad slumpen) avgöra om det man gör är rätt.


111 Inlägg
13 augusti 2013
#33
zoopåse skrev:
Polisen brukar ju mena att alla som bryter mot lagen tar en kalkylerad risk. Det som händer är att det blir upp till varje polis att avgöra, dvs det blir godtyckligt om man får påföljd eller ej. Om polisen tycker det är viktigare att stoppa dig för att du kör mot rött för att släppa förbi en ambulans, eller om de känner att de gör mer nytta vid olycksplatsen (dit de egentligen var på väg), det är upp till dem då. Man träder alltså över i ett läge där man låter någon annan (och i hög grad slumpen) avgöra om det man gör är rätt.

Jag skulle inte lita på ett ord på vad polisen säger. Har själv åkt på 4k i böter för att jag litade på en gris. Aldrig mer.


Sök