3241
Sök

De mest prisvärda 12tums bashögtalare runt 2000:-

21 761 Inlägg
15 november 2006
Som sagt, svår fråga. Det beror ju på hur mycket effekt som anläggningen drar, hur stort batteri det är och i vilket skick batteriet är i.

Jag kan bara ge exempel på hur länge ett batteri med ett visst antal Ah teoretiskt räcker utifrån vissa strömförbrukningar, dessutom är det inte så bra för batteriet om man drar ur det helt eller nästan helt ett stort antal gånger. Men om man räknar på ett 60Ah batteri och bara låter det bli urladdat till ca 50% så kan det bli ungefär så här:

3A=ca 10 timmar
6A=ca 5 timmar
10A=ca 3 timmar
12A=ca 2,5 timmar
15A=ca 2 timmar
20A=ca 1,5 timmar
25-30A=ca 1 timme
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2006)

12 Inlägg
17 november 2006
Hejsan!

Hade jag varit dig så hade jag lugnat mig ett tag tills jag hade fått ihop nog med pengar och inskaffat en låda o bas som är anpassad för bilen. Inte för att vara taskig eller så men att göra hål i plåten sådär kan nog ställa till de ordentligt om de skulle hända något, tex vid en krock eller så.

1 058 Inlägg
17 november 2006
köp ett steg och en 12" på biltema, bygg en skittuff låda att montera basen i.. så lär du få 10gånger så mkt dunkadunka än att lägga 2000 på basar som är avsedda för låda och driva på en HU..

PoLoud =D

112 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
smirre - så enkelt är det inte, jag är så impulsiv och kan aldrig vänta med något. Men tro mig ni har alla hjälpt mig med allt så det är lungt.

Jag har gjort hålen mycket försiktigt, dom påverkar inte något som har med något att göra. Det enda är väl Körstyvheten eller va det heter men jag har inte märkt någonting och kommer med säkerhet inte göra det. Om jag krockar så krockar jag, då är nog det minsta problemet plus att om man jämför med andra bilar så är min väldigt tung och extremt hård över allt, ingen mesig hatthylla av trä utan en hel bakdel som är så stor och tung och hållbar.

vw_performance - Jag ska FORTFARANDE inte driva basarna av huvudenheten, tror du jag e galen. Driva 2 stycken 300W av en 4*40W enhet..... lyckat!
Senast redigerat av spanjor (18 november 2006)

bakhjulsdrift (L)

1 058 Inlägg
18 november 2006
spelar ingen roll, du får ändå bättre bas med en låda... en hyffsad 12" i låda lär spela ut 2 basar i hatthyllan

PoLoud =D

112 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Det kan hända att den gör. Men du vet plåten är så tung och stabil, ska täta hela skiten och sätta en fet träskiva över med snickrade hål. Högtalarna kommer sitta tätade med hela skuffen och det kommer i stort sett vara en stor låda, men inga korrekta litermått...
Men men, om du lyckas göra en riktigt bra 12" i låda kan KANSKE få det att låta bättre...
Vi får se när allt e färdigt... bor du i GBG området kan jag komma förbi om typ en vecka så ser vi wink

bakhjulsdrift (L)

112 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Förresten
En jättebra baslåda som ligger i skuffen är inget än 2st vanligt bra i hatthyllan, högre, kraftigare och betydligt mycket mer ljud än om den vore i skuffen

bakhjulsdrift (L)

1 058 Inlägg
18 november 2006
spanjor skrev:
Det kan hända att den gör. Men du vet plåten är så tung och stabil, ska täta hela skiten och sätta en fet träskiva över med snickrade hål. Högtalarna kommer sitta tätade med hela skuffen och det kommer i stort sett vara en stor låda, men inga korrekta litermått...
Men men, om du lyckas göra en riktigt bra 12" i låda kan KANSKE få det att låta bättre...
Vi får se när allt e färdigt... bor du i GBG området kan jag komma förbi om typ en vecka så ser vi wink

nej jag gör ju tyvärr inte det, men jag skulle nog spela ifrån dig med mina 10"or  tongue ne men huvudsaken är ju självklart att du blir nöjd, sen vad jag och alla andra säger är ju av mindre vikt i detta sammanhang..

PoLoud =D

112 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
hehe om du har gjort riktigt bra jobb med dom så kanske du kan det, fast grejen är jag sliter så mycket och ger mig aldrig så det blir väldigt bra från mig med. Kommer täta det så mycket och få det så stabilt. Japp jag kommer bli nöjd..... till slut i alla fall tongue
Men ey om du spelar ifrån mig med dina 10" så är jag hur lugn som helst. Jag kan kolla på film i bilen medans du stylar med dina wink ska poppa popcorn först bara....

bakhjulsdrift (L)

1 058 Inlägg
18 november 2006
spanjor skrev:
hehe om du har gjort riktigt bra jobb med dom så kanske du kan det, fast grejen är jag sliter så mycket och ger mig aldrig så det blir väldigt bra från mig med. Kommer täta det så mycket och få det så stabilt. Japp jag kommer bli nöjd..... till slut i alla fall tongue
Men ey om du spelar ifrån mig med dina 10" så är jag hur lugn som helst. Jag kan kolla på film i bilen medans du stylar med dina wink ska poppa popcorn först bara....

hehe, jo det är ju inte fel att kunna titta på film i bilen tongue hade jag också velat .. men jag har ju inte råd med massa dvd skärmar och grejer.

PoLoud =D

Team Tondöv
649 Inlägg
18 november 2006
spanjor skrev:
Förresten
En jättebra baslåda som ligger i skuffen är inget än 2st vanligt bra i hatthyllan, högre, kraftigare och betydligt mycket mer ljud än om den vore i skuffen

påstår du på fullaste allvar att dina 2 openair-basar kommer låta bättre än ett par i en korrekt byggd låda i skuffen??

112 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
spanjor skrev:
Förresten

påstår du på fullaste allvar att dina 2 openair-basar kommer låta bättre än ett par i en korrekt byggd låda i skuffen??

spanjor skrev:
Förresten

Vart i den texten "påstår jag i fullaste allvarr att MINA 2 openair-basar kommer låta bättre än ett par i en korrekt byggd låda i skuffen??"

jag skriver att EN korrekt byggd baslåda alltså en 12" i skuffen är inte lika mäktig som TVÅ 2 stycken 12" i hatthyllan. Men det är ju enligt mina erfarenheter. Jag kan ju tyvärr inte säa hur mina open air kommer låta, kanske sämre än mormors fm radio.... Men jag ska slita med dom och få det tätt och stabilt. Jag tror definitivt att mina kommer låta bättre än en i skuffen, men det är vilket som. Bara jag blir nöjd med ljudet wink

bakhjulsdrift (L)

Team Tondöv
649 Inlägg
18 november 2006
okej, då missförstog jag!
men en 12" i en korrekt låda kommer i alla fall att låta bättre än 2 12" openair, så är det bara! open air är bara en stor kompromiss, dom är inte BRA på något, däremot funkar dom hjälpligt till det dom är avsedda för.

men, som du säger, det är du som ska vara nöjd med ljudet!

112 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Precis smile

bakhjulsdrift (L)

64 Inlägg
19 november 2006
Helt rätt att skapa sig en egen uppfattning, men om man går tillbaka till första inlägget där du frågade om råd så skulle jag köra dubbla 10" med ett jävla steg, eller en enkel 12" med samma.
men skulle dock köra dem i låda i skuffen, men har ifs inga erfarenheter av ditt altenativ

Min egen uppfattning är att om man lägger ned pengarna i huvudenheten och steget så kan man dra ned i kvaliteten på basen och fortfarande ha ett hyfsat ljud.
Tycker även att det är bätre att ha ett stort steg och en liten bas än tvärt om.
men det är juh bara min uppfatning.

Själv så skulle jag ta antingen Infinity, Dls,Rockford, eller något liknade.
Varför inte köpa bäter begagnat och få lite mer för pengarna istället för nytt?

mvh Fredrik

112 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
Hehe sant Fredrik.
Jag har en plan A och det är 2st 12" 300W PROSON i hatthyllan.
Och jag har en plan B och det är 2st 12" 300W PROSON i skuffen monterade i lådor smile
Det är ifall jag inte är nöjd med plan A
I vilket fall ska jag ha ett X Zound Slutsteg som klarar driva 2*250W RMS, det är vad jag hittils bestämt mig. Kanske hittar något lämpligare.

mvh Spanjor

bakhjulsdrift (L)

13 Inlägg
22 november 2006
Kolla på DLS oa12. Det är openair högtalare, kostar ca 1395st.

69 Inlägg
21 december 2006
Hr går det med det här projektet? Mycket intressant IMO...

112 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
Det går juh....
Frågan är om jag inte ska skippa hålen som redan är gjorda. Tänkte någon får bygga en trippel baslåda åt mig som jag lägger i skuffen.. då blir d snyggt när jag pop my trunk big_smile

Men kanske 2 i hatthyllan och en baslåda i skuffen... får se.... även om ljudet inte blir bäst i hatthyllan så är det skitsnyggt att sätta högtalarna där och det blir bra bas för hela ryggstödet och det är ju det som är grejen med det smile jag har aldrig brytt mig om att ha klart ljud osv utan mest brytt mig om basen smile

Vad menas med "IMO" ?
ha d

bakhjulsdrift (L)

69 Inlägg
22 december 2006
IMO = In My Opinion, alltså enligt min åsikt ; )

Det låter bra med baslåda i kofferten, och du ska se att om du tar dom pengarna som du hade tänkt att köpa basar till hatthyllan för och lägger det till en baslåda i bak så kommer du kunna få sätet att skaka ändå! Det är ju inte så att 2 st 12" ger mer bas än 1 alltid, det finns ju faktiskt en skillnad i tex en bas för 4k och en för 1k.

Men jag håller med om att 2 st 12:or i hatthyllan ser fett ut, men om du vill ha det någorlunda bra så är det nog bättre att isåfall sätta in några 6x9:or där eller något annat, typ 6,5" eller kanske tom 8"... men  tolvor där kan nog tyvärr förstöra ljudet mer än vad det förbättrar.

Men lycka till!

Sök