3920
Sök

Köpråd: pendlarbil max 40k

34 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tja har skaffat nytt jobb och har ca 7 mil enkel väg till jobbet. Och då blir vi i behov av en bil till som får kosta max 40 tusen ska vara ganska bränslesnål och bekväm att köra. Billig försäkring och skatt är också ett +! Alla råd tas emot! MVH

429 Inlägg
13 april 2014
#2
Hej jag lånar tråden lite smile

Är ute efter en billigare bränslesnålare bil än 9-5 2,0t biopower då jag ska börja pendla.
Saaben ligger litern 1,1L/milen blandad körning på etanol och de känns lite saftigt vid pendling.
Bilen behöver inte ha de stora utrymmena som Saaben har men är ändå inte ute efter en bil i golf-klassen.

Budgeten ligger till max 60k

Diesel låter väldigt bra men vill då inte ha en som ligger på <6000 i skatt varje månad.


227 Inlägg
13 april 2014
#3
Volvo 740 GL eller 740 16V

429 Inlägg
13 april 2014
#4
Kan lägga till att jag vill ha något som är nyare än årsmodell 2002


Trucker
2 710 Inlägg
13 april 2014
#5

Fart missbrukare

429 Inlägg
13 april 2014
#6
Den var ju dock i golf storlek så den går bort.


Evildan
13 april 2014
#7
racerwagon skrev:
Hej jag lånar tråden lite smile

Är ute efter en billigare bränslesnålare bil än 9-5 2,0t biopower då jag ska börja pendla.
Saaben ligger litern 1,1L/milen blandad körning på etanol och de känns lite saftigt vid pendling.
Bilen behöver inte ha de stora utrymmena som Saaben har men är ändå inte ute efter en bil i golf-klassen.

Budgeten ligger till max 60k

Diesel låter väldigt bra men vill då inte ha en som ligger på <6000 i skatt varje månad.

Din SAAB förbukar 1.1l/10km när du kör på etanol, priset på etanol just nu hos JET 9,04kr/l gör att du får en bränslekostnad på 9,944kr/10km.
Är du då ute efter en bensinbil som du kan köra billigare måste den med aktuellt bensinpris förbruka maximalt 0.68l/10km då bensinen kostar 14,43 vilket då ger en kostnad av 9,81kr/10km.

En bil som är större än "golfklassen" med en sådan låg förbrukning blandad körning är alltså vad som behövs för att sänka din bränslekostnad.

Då är frågan för att kunna hjälpa dig hitta en bil med rätt förbrukning:
Hur mycket behöver kostnaden sänkas för att det ska vara värt det för dig att gå ner i bilstorlek gentemot din rymliga och säkra SAAB?

429 Inlägg
13 april 2014
#8
Har också tänkt i dom banorna som du pratar på. Men en v50 1,6d måste väl kunna gå billigare och kan ju inte ligga på 6000 i skatt? någon som har erfarenhet


Evildan
13 april 2014
#9
V50 2037kr årsskatt.
Förbrukningsuppgifter enligt Volvo och den då gällande körcykeln

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 132,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 112,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 6,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 166,0 g/km

Evildan
13 april 2014
#10
Kika på Focus Kombi också om du överväger en V50, till stora delar samma bil.

Focus -10 årsskatt 1088kr och förbrukar 0.44 blandad körning.

http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu … 12&w=3

429 Inlägg
13 april 2014
#11
Focusen verkar vara ett bra alternativ. Tack för tipset! smile


2 174 Inlägg
13 april 2014
#12
Evildan skrev:
racerwagon skrev:
Hej jag lånar tråden lite smile

Är ute efter en billigare bränslesnålare bil än 9-5 2,0t biopower då jag ska börja pendla.
Saaben ligger litern 1,1L/milen blandad körning på etanol och de känns lite saftigt vid pendling.
Bilen behöver inte ha de stora utrymmena som Saaben har men är ändå inte ute efter en bil i golf-klassen.

Budgeten ligger till max 60k

Diesel låter väldigt bra men vill då inte ha en som ligger på <6000 i skatt varje månad.

Din SAAB förbukar 1.1l/10km när du kör på etanol, priset på etanol just nu hos JET 9,04kr/l gör att du får en bränslekostnad på 9,944kr/10km.
Är du då ute efter en bensinbil som du kan köra billigare måste den med aktuellt bensinpris förbruka maximalt 0.68l/10km då bensinen kostar 14,43 vilket då ger en kostnad av 9,81kr/10km.

En bil som är större än "golfklassen" med en sådan låg förbrukning blandad körning är alltså vad som behövs för att sänka din bränslekostnad.

Då är frågan för att kunna hjälpa dig hitta en bil med rätt förbrukning:
Hur mycket behöver kostnaden sänkas för att det ska vara värt det för dig att gå ner i bilstorlek gentemot din rymliga och säkra SAAB?

tänkte skriva exakt likadant. Du åker billigt, säkert, och lätt få tag i mekaniker och delar, alla kan saab känns det som, en komplicerad diesel blir snabbt dyr i service m.m. Hade köpt några rätt rullade däck pumpat dom med 3 bar och keps bakofram om ja vore dig se glad ut. Den milkostnaden är suverän med tanke på storlek kontra säkerhet och PRESTANDA.


429 Inlägg
13 april 2014
#13
Nä de kanske inte är så illa när man tänker efter med Saaben. Känns bara jobbigt när man får tanka så ofta. Men de blir ju inte lika dyrt att tanka då de bara kostar runt 9kr/litern


6 649 Inlägg
13 april 2014
#14
Om du är inne på Focus kika på den nyare..känns mer påkostad och så är den tystare i kupén.

De/Dem

6 649 Inlägg
13 april 2014
#15
http://www.blocket.se/sodermanland/Alfa … _8&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_ … _8&w=3


Mycket bil för pengarna, 2.4an är rätt dyr med kamremsbyte men roligast motor.
Dock har de gått långt.

De/Dem


Sök