3452
Sök

"motorn rasad?" Metallklonk från motorn efter hårdkörning.

682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjenixen. Så hård var inte körningen, körde en sträcka på 4-5km (max max max, snarare 2-3) med uppvärmd motor och ic-sprayen på.

Sen när jag skulle bromsa in så slog det till i bilen, typ som om man bromsar en bil med ojämn bromsverkan, ni vet, slingrar lite höger vänster höger vänster. Iallafall, efter detta så kom ett metalljud, typ som om någon slår med en hammare rakt emot blocket (Vevstakar va?) jag stängde genast av bilen. Efter 2 min hade det bildats en typ 10x10cm pöl med olja, såg ut att vara motorolja. (Spräckt block?) 

Det började ryka lite om bilen, så spräckt block låter ju troligt, det med oljan också. Fast oljan rann ner på avgasröret vad jag såg och rök lite. Kom rök i omgångar liksom. Ingen tjock fin rök, utan som om du tänder en tändsticka och släcker den, sån rök fast lite här å där.

Så, har ni någon aning om VART jag ska börja felsöka?
Någon som har en verkstadshandbok till Impreza sti -96? Closed deck block varianten.

Alla tips välkomna, även vart man ska vända sig för å köpa nya delar. Kanske scoobynet??


184 Inlägg
682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#3
hm säker? drog av bilen för jag tyckte inte det lät bra direkt när det hände, sen drog jag igång bilen och hörde klonket, då åkte hon av igen. Men startmotorn kändes "segare" på något sätt. Första "hacket" var lite... segdraget? typ.

Jag skulle säga, på den korta tiden jag hörde det, att det var cirka.. 70 slag i minuten. lite lite snabbare än ett i sekunden.. ganska högt slående metalljud..


394 Inlägg
23 augusti 2013
#4
Hej.
Tyvärr låter det som att en vevstake gått av och slagit hål i blocket:(
Lider med dig

682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#5
Stefan7neson skrev:
Hej.
Tyvärr låter det som att en vevstake gått av och slagit hål i blocket:(
Lider med dig

Tyvärr det jag befarar också. Såna här tillfällen man önskade att man hade både garage motorlyft å billyft. Om en verkstad ska ta hand om sånt här blir man ju ruinerad... lol


4 822 Inlägg
23 augusti 2013
#6
Mr_Yellow skrev:
Låter som turboras?

då blir det ju inte ett bankade ljud ifrån motorn wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

184 Inlägg
23 augusti 2013
#7
Har varit med om turboras där turbinen tog i huset, den bankande lagomt kan jag lova dig wink


mulle mek
679 Inlägg
23 augusti 2013
#8
När det läcker ur mängde med olja är det oftast nått hål i motorn eller tråget tongue  Själv skjutit en vevstake genom motorn, hålet gick rakt igenom man såg klart och tydligt genom motorn xD kolven hade spruckit i två bitar också.
krökte två ventiler så det vart skrot av den motorn.

Gasar tills det Rasar !!!

184 Inlägg
23 augusti 2013
#9
I så fall är det hål i motorn, skulle dock inte utesluta turbon big_smile


682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#10
Fast låter ju rätt skumt. Skulle staken skjuta igenom skulle det ju läcka från sidan (boxermotor) ? Just nu räcker det rakt under motorn, där grenröret går. Droppar liksom ner på grenröret. Kan tyvärr inte få hem bilen förrens ikväll, och har tyvärr ingen lyft hemma, så får vänta tills någon nära vän har en plats över i garaget i nån månad... smile 

Skulle ni satsat på ...

1. "ny" motor köpt från t.ex. scoobynet eller svensk leverantör / privatperson komplett med turbo boxar och allt.

2. Köpa ev. nytt block, byta ut stakar mot nya smidda saker, nya smidda kolvar, en liten roligare turbo när man ändå håller på och sen mappar om hela skiten? 

Jag kommer tyvärr enbart den här månaden att ha cirka 14k att jobba med , men nästa månad har jag nästan 20 till övers. Frågan är om det kommer att räcka..


Team VeboTrim
322 Inlägg
23 augusti 2013
#11
DanneSundin skrev:
Fast låter ju rätt skumt. Skulle staken skjuta igenom skulle det ju läcka från sidan (boxermotor) ? Just nu räcker det rakt under motorn, där grenröret går. Droppar liksom ner på grenröret. Kan tyvärr inte få hem bilen förrens ikväll, och har tyvärr ingen lyft hemma, så får vänta tills någon nära vän har en plats över i garaget i nån månad... smile 

Skulle ni satsat på ...

1. "ny" motor köpt från t.ex. scoobynet eller svensk leverantör / privatperson komplett med turbo boxar och allt.

2. Köpa ev. nytt block, byta ut stakar mot nya smidda saker, nya smidda kolvar, en liten roligare turbo när man ändå håller på och sen mappar om hela skiten? 

Jag kommer tyvärr enbart den här månaden att ha cirka 14k att jobba med , men nästa månad har jag nästan 20 till övers. Frågan är om det kommer att räcka..

Först kan det ju vara bra och kolla vad felet är innan du köper nya grejer smile

Team VeboTrim @ Facebook

682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#12
TurboAnton skrev:
DanneSundin skrev:
Fast låter ju rätt skumt. Skulle staken skjuta igenom skulle det ju läcka från sidan (boxermotor) ? Just nu räcker det rakt under motorn, där grenröret går. Droppar liksom ner på grenröret. Kan tyvärr inte få hem bilen förrens ikväll, och har tyvärr ingen lyft hemma, så får vänta tills någon nära vän har en plats över i garaget i nån månad... smile 

Skulle ni satsat på ...

1. "ny" motor köpt från t.ex. scoobynet eller svensk leverantör / privatperson komplett med turbo boxar och allt.

2. Köpa ev. nytt block, byta ut stakar mot nya smidda saker, nya smidda kolvar, en liten roligare turbo när man ändå håller på och sen mappar om hela skiten? 

Jag kommer tyvärr enbart den här månaden att ha cirka 14k att jobba med , men nästa månad har jag nästan 20 till övers. Frågan är om det kommer att räcka..

Först kan det ju vara bra och kolla vad felet är innan du köper nya grejer smile

Självklart, men man förutsätter alltid det värsta.. brukar bli roligare då än att tro det bara är turbon, så är hela botten rökt... smile


Team VeboTrim
322 Inlägg
23 augusti 2013
#13
DanneSundin skrev:
TurboAnton skrev:
DanneSundin skrev:
Fast låter ju rätt skumt. Skulle staken skjuta igenom skulle det ju läcka från sidan (boxermotor) ? Just nu räcker det rakt under motorn, där grenröret går. Droppar liksom ner på grenröret. Kan tyvärr inte få hem bilen förrens ikväll, och har tyvärr ingen lyft hemma, så får vänta tills någon nära vän har en plats över i garaget i nån månad... smile 

Skulle ni satsat på ...

1. "ny" motor köpt från t.ex. scoobynet eller svensk leverantör / privatperson komplett med turbo boxar och allt.

2. Köpa ev. nytt block, byta ut stakar mot nya smidda saker, nya smidda kolvar, en liten roligare turbo när man ändå håller på och sen mappar om hela skiten? 

Jag kommer tyvärr enbart den här månaden att ha cirka 14k att jobba med , men nästa månad har jag nästan 20 till övers. Frågan är om det kommer att räcka..

Först kan det ju vara bra och kolla vad felet är innan du köper nya grejer smile

Självklart, men man förutsätter alltid det värsta.. brukar bli roligare då än att tro det bara är turbon, så är hela botten rökt... smile

Sant iofs. smile

Team VeboTrim @ Facebook

682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#14
Nu när jag tänker på det så har jag haft ett vinande, nästan rasslande ljud.

enbart ibland, ett lättare visslande ljud precis som vid slut hjullager, jag har förutsatt att det är hjullager, men kan det ha vart vevlagret som var kasst, som nu gick helt?

Det har liksom.. skrapat i takt med varvet på motorn, i typ 50 m, sen har det upphört.. Och enbart ibland, 1 på 20 starter kanske..


2 656 Inlägg
23 augusti 2013
#15
DanneSundin skrev:
Nu när jag tänker på det så har jag haft ett vinande, nästan rasslande ljud.

enbart ibland, ett lättare visslande ljud precis som vid slut hjullager, jag har förutsatt att det är hjullager, men kan det ha vart vevlagret som var kasst, som nu gick helt?

Det har liksom.. skrapat i takt med varvet på motorn, i typ 50 m, sen har det upphört.. Och enbart ibland, 1 på 20 starter kanske..

hissa upp och kolla smile vi kan inte sitta här och gissa åt dig kan ju vara vad som helst


10 163 Inlägg
23 augusti 2013
#16
Då det är boxer borde väl, staken kunna ha skjutit ut neråt alltså har du hål på undersidan av motorn men ta en ordentligt tit först och främst.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#17
Men om det är hål, borde ens motorn starta då? Jag menar, när jag startade den å hörde klonket gick tomgången till 1k, bara det att "klonket" fanns där. Stängde av snabbt så hann inte se några förändringar eller så direkt.. Om några timmar hämtar jag henne å får hissa upp med domkraft å palla upp henne, får se om jag ser nåt!! smile


Evildan
23 augusti 2013
#18
Jodå, den kan vara startbart även med en avbruten stake.

Märkte du om den gick ojämnt/på få cylindrar på den korta tid du hade den igång?

682 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#19
ja faktiskt. När den började skaka, så kändes det som att .. knuffet var borta? Testade gasa en gång och då var den inte alls så responsiv. Det var då jag slog av tändningen! på ungefär 5 sekunder hände det där, så hann inte se allt..


Evildan
23 augusti 2013
#20
DanneSundin skrev:
ja faktiskt. När den började skaka, så kändes det som att .. knuffet var borta? Testade gasa en gång och då var den inte alls så responsiv. Det var då jag slog av tändningen! på ungefär 5 sekunder hände det där, så hann inte se allt..

Crap, då får vi ändock hoppas på det bästa.
Är det grisigt under så är ett tips att använda bräkleen eller liknande för att enkelt få rent utan vatten.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök