4214
Sök

Tips på kombi runt 20k

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
27 augusti 2013
#21
Vi har ingen skiljevägg av den enkla anledningen att då får inte hundarna plats (som sagt, stora hundar). Men med två schäfrar bör det inte vara några problem.
Ja, 92 är litet. Det får du plats med i en Ford Focus och många bilar i den storleken också. Fast Ford gick ju bort såg jag smile

/Mattias

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
27 augusti 2013
#22
Vw Passat Variant 98- är rymliga och goa att köra, har själv 2st idag.

Har oxå 2 hundar, en Irländsk Varghund och en Bernensennen som får plats utan problem,
dock inga burar...
Hade Jeppe-grindar förr och dessa fungerade bra.

Ang motorval, servicarna är svindyra på 1.8 motorerna, tex hela fronten måste rivas vid kamremsbyte !

Själv kör jag V5:or med kamkedja, ena en -99 Vr5 och den andra en -02 V5 4-motion.
Rör sig tillräkligt för mina behov och har lite av det goa 5cyl "brölet" vid gaspådrag smile

Precis som dom flesta bilar så hade bilarna barnsjukdomar första tiden,
länkarmar (klassikern), låsproblem (mkt skojigt fel pga fönsterhissfunktionen !) och komfort-elboxen pacering,
på förargolvet ! Vatten och skit trängde in och orsakade problem.

Men dessa problem byggdes bort med tiden, nästan helt iallafall...

"Stora hundar ska hållas med kedja, inte rem" som en tysk motorjournalist sa ang kamremsbytena...
Senast redigerat av Alpenretter (27 augusti 2013)


Forummoderator
18 008 Inlägg
27 augusti 2013
#23
Mercedes.

Men jag slanger in ett wildcard. Citroen C5. Ej v6 dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
27 augusti 2013
#24
Vilken Mercedes rekommenderar du då, med tanke på att du säger så?
Det som finns att välja på är ju 124 som konstruerades någon gång under mellankrigstiden eller 210 med rostskydd som fungerar lika bra som akvarellfärg. 211 är för dyr...


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#25
Tycker att det är lite konstigt att ingen har nämnt japanska bilar? Tex toyota Avensis, kända för att bara gå o gå o gå så länge man byter olja. pigga motorer felfria framvagnar (volvo v70 tex har mycket problem med att man får byrta spindelleder mm ofta) och dessutom apbilliga reservdelar! Drar knappt nå soppa, väger lite och är rymliga. Billiga i inöp oxå! Jag skulle satsa på en toyota. Faktiskt så rostar dom mindre än tex vw och bmw. Men volvo har klart finaste bilarna när det gäller komfort, körglädje och kvalité. Här har du en fin Avensis med alla kraven du ställt.

http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_ … 21&w=1
Senast redigerat av Lillkanto (27 augusti 2013)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#26
En till, lite billigare, lite risigare!

http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_ … 21&w=1

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
Random
480 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#28
Lillkanto skrev:
Tycker att det är lite konstigt att ingen har nämnt japanska bilar? Tex toyota Avensis, kända för att bara gå o gå o gå så länge man byter olja. pigga motorer felfria framvagnar (volvo v70 tex har mycket problem med att man får byrta spindelleder mm ofta) och dessutom apbilliga reservdelar! Drar knappt nå soppa, väger lite och är rymliga. Billiga i inöp oxå! Jag skulle satsa på en toyota. Faktiskt så rostar dom mindre än tex vw och bmw. Men volvo har klart finaste bilarna när det gäller komfort, körglädje och kvalité. Här har du en fin Avensis med alla kraven du ställt.

http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_ … 21&w=1

Absolut den verkar intressant, Men ser riktigt tråkig ut med nästan ingen utrustning :p Men ska tänka på det. Just nu står faktiskt en 9-5 01-02 högst.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#29
Kan tillägga att min svärmor köpte en Avensis touring 1.8(110hk) ´00 år 2010, den hade då rullat 15xxxmil.

När hon köpte den var det nya stötdämpare, fjädrar och bromsskivor/trummor och kamremmen var nybytt.

Idag har den rullat snart 27000 mil och vad har vi bytt; Brombelägg fram, och anslutningen till övre kylarslangen på motorn(den sprack när det var 29minusgrader ute). Har inte bytt någonting annat förutom olja och filter då och nån glödlampa.

Hon körde även över en stock med bilen i cirka 80km/t... behövdes en hjulinställning sen var den ok! Denna bil är den pålitligaste jag vet, den drar 6L/100km landsväg och 7,5-8L/km stadskörning.

Har aldrig sedan svärmor köpte den lagt av eller gått sönder.
Enda rosten jag har hittat är runt torkararmen på bakluckan och det är ytrost.
Det enda negativa är väl utseendet och att det kan vara lite högt vägljud ibland.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#30
Fimp3n skrev:
Lillkanto skrev:
Tycker att det är lite konstigt att ingen har nämnt japanska bilar? Tex toyota Avensis, kända för att bara gå o gå o gå så länge man byter olja. pigga motorer felfria framvagnar (volvo v70 tex har mycket problem med att man får byrta spindelleder mm ofta) och dessutom apbilliga reservdelar! Drar knappt nå soppa, väger lite och är rymliga. Billiga i inöp oxå! Jag skulle satsa på en toyota. Faktiskt så rostar dom mindre än tex vw och bmw. Men volvo har klart finaste bilarna när det gäller komfort, körglädje och kvalité. Här har du en fin Avensis med alla kraven du ställt.

http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_ … 21&w=1

Absolut den verkar intressant, Men ser riktigt tråkig ut med nästan ingen utrustning :p Men ska tänka på det. Just nu står faktiskt en 9-5 01-02 högst.

Har ju massor med utrustning? ACC, Färddator, Elhissar x4, Farthållare, Drag, Yttertemp, Fjärrlås, Elspeglar, Motorvärmare... Vad saknas?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
27 augusti 2013
#31
Volvo 855/V70 gen 1? Säkra och trygga bilar, finns massvis på blocket...

Nöjeskör närproducerat

Random
480 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#32
Lillkanto skrev:
Fimp3n skrev:
Lillkanto skrev:
Tycker att det är lite konstigt att ingen har nämnt japanska bilar? Tex toyota Avensis, kända för att bara gå o gå o gå så länge man byter olja. pigga motorer felfria framvagnar (volvo v70 tex har mycket problem med att man får byrta spindelleder mm ofta) och dessutom apbilliga reservdelar! Drar knappt nå soppa, väger lite och är rymliga. Billiga i inöp oxå! Jag skulle satsa på en toyota. Faktiskt så rostar dom mindre än tex vw och bmw. Men volvo har klart finaste bilarna när det gäller komfort, körglädje och kvalité. Här har du en fin Avensis med alla kraven du ställt.

http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_ … 21&w=1

Absolut den verkar intressant, Men ser riktigt tråkig ut med nästan ingen utrustning :p Men ska tänka på det. Just nu står faktiskt en 9-5 01-02 högst.

Har ju massor med utrustning? ACC, Färddator, Elhissar x4, Farthållare, Drag, Yttertemp, Fjärrlås, Elspeglar, Motorvärmare... Vad saknas?

Xenonljus, läder, elstolar. Om man ska jämföra bil. Så får man en Saab 9-5 full utrustad för under 20k. Går inte jämföra med en Avensis. Sen skulle jag nog tro att komforten i en 9-5 är bättre än en Avensis. Men som sagt, Ska kolla på Avensis också. Se om man kan provköra en nånstans i närheten.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#33
Jo de e klart men tyngden och reservdelskostnaden ökar... Om man ska tänka realistiskt så är det ju så att man kan nästan inte få tag på en fullutrustad kombi som inte gått långt och inte är risig och inte kommer gå sönder för det priset, utan då måste man nog öka till 30k. Men om man struntar i läderklädseln , xenonljusen och bästa möjliga komfort så landar man där runt 20k. förresten åkte vi nyss en resa på 315mil på 7dagar i avensisen och jag fick inte ens ont i röven vilket jag var säker på att jag skulle få. Förstår att det kanske låter som att jag brer på överdrivet mycket positivt om avensisen men det skulle jag inte göra, det finns inget som suger så hårt som att lägga massa pengar på en bil som nån sagt är asbra o så e de skit. Det jag säger är sant och jag känner att den bilen är grym helt enkelt.
Senast redigerat av Lillkanto (27 augusti 2013)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

6 632 Inlägg
27 augusti 2013
#34
Fimp3n skrev:
Ovesund skrev:
Kolla även på Ford mondeo, gärna GHIA då får du en rejält fin bil med skinnsäten och riktigt stora o rymliga säten mm.
V6an är skottsäker som bara den, den andra har jag ingen koll på.

Är ingen Ford fan. Så går bort.

Det är synd då Mondeon har betydligt färre fel än V70. Men det var väl din mor som skulle ha bilen? Sen så har bilen kamkedja också men bäst av allt..El-uppvärmd framruta! Rätt oslagbart på vintern.

Standard fel på Mondeo:
Hjullager bak
Handbromswires (+Bromsok om det inte byts i tid)
Fjäder fram
Insug (2 liters Duratech, märks vid skrammel i bottendrag)
Vevhusventilationsslangar (Endast V6)

Standard fel på V70:
Framvagn (Bussningar, länkarmar, styrleder)
Kombiinstrument
Gasspjäll
Handbromskonstruktion (Ingen nyhet att bromsbackar innanför en skiva funkar lite hur som helst)
Hylsa till vinkelväxeln (Endast AWD, Byts inte hylsan kommer vinkelväxeln själv att paja)

De/Dem

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
#35
Malheus skrev:
Fimp3n skrev:
Ovesund skrev:
Kolla även på Ford mondeo, gärna GHIA då får du en rejält fin bil med skinnsäten och riktigt stora o rymliga säten mm.
V6an är skottsäker som bara den, den andra har jag ingen koll på.

Är ingen Ford fan. Så går bort.

Det är synd då Mondeon har betydligt färre fel än V70. Men det var väl din mor som skulle ha bilen? Sen så har bilen kamkedja också men bäst av allt..El-uppvärmd framruta! Rätt oslagbart på vintern.

Standard fel på Mondeo:
Hjullager bak
Handbromswires (+Bromsok om det inte byts i tid)
Fjäder fram
Insug (2 liters Duratech, märks vid skrammel i bottendrag)
Vevhusventilationsslangar (Endast V6)

Standard fel på V70:
Framvagn (Bussningar, länkarmar, styrleder)
Kombiinstrument
Gasspjäll
Handbromskonstruktion (Ingen nyhet att bromsbackar innanför en skiva funkar lite hur som helst)
Hylsa till vinkelväxeln (Endast AWD, Byts inte hylsan kommer vinkelväxeln själv att paja)

Kan lägga till i listan för ford att dom rostar som satan. Och listan för v70 kan jag lägga till rostiga avgssrör(gen 1)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

6 632 Inlägg
27 augusti 2013
#36
Mondeo Mk3 rostar inte så mycket som det flesta vill att de ska, dörrar har rostat men. Bilen är ju ändå 12år gammal

De/Dem

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
28 augusti 2013
#37
I min syrras Mondeo ST -00 rostade förarstolens skenor AV,
upptäcktes av bes.mannen och aja-baja blev resultatet i protokollet !
Och bilen har inte varit översvämmad eller onormalt fuktig ?!?!?!?

Och under åren hon ägde den så var det samma "kamp mot besiktningen" varje år,
"var det inte det ena så var det det andra" som behövde åtgärdas, jämt, drygt och dyrt...

Min firma hade nya Fordar under 2006-2012 men slutade med dessa efter konstant strulande,
alltid nåt, även på nya bilar...

Mercor är fina, ibland finare än vad dom egentligen är, har själv haft MB:s som bara hängt ihop med vaxet !
För när rosten fått tag i en MB, då är det nästan kört...

V70/850, säger bara 5cyl på tvären och kamrem !
Dessa hade oxå stora problem med vxl-lådan i början...


Saab gillar jag själv, så länge det är en automat !!!!!!!!!!
Automaten kom från Borg-Wagner och är av hög kvalitet,
den manuella snickrades ihop av "Saabs pryoelever"...

Bästa kombinationen, en så ny 4cyl Saab (EJ V6 som är en Opel konstruktion) som möjligt med automat...

Fanns ett taletsätt på 80-talet: "Den perfekta svenska bilen har Saabs motor och Volvos växellåda".


Japaner, överlägsna kvalitetsmässigt, dvs inte känslokvalitet utan verklig driftskvalitet !!!


Sen det viktigaste, skippa märkesbilar, dvs BMW, Audi och andra "heta märken",
du betalar mest för märket i fronten i dom fallen...


Ps.
Har säkert ägt ett hundratal bilar (alla möjliga märken)  under mina aktiva år från 15-års åldern och framåt.
Ds.


648 Inlägg
28 augusti 2013
#38
Ford Mondeo från 03 är en vettig stor kombi typ denna http://www.blocket.se/blekinge/Ford_Mon … =6&w=3

annars som många andra sagt Volvo V70 och Saab 9-5(köparens marknad)

Opel Omega är en stor kombi också  kanske rent av bortglömd vilket är synd, är en bra kärra faktiskt


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 augusti 2013
#39
http://www.blocket.se/ystad/Bmw_528_481 … _8&w=2
kolla efter rost, baklucka och fram dörrar är inte ovanligt samt trösklar bak

pruta !

http://www.blocket.se/blekinge/L_Opel_O … _8&w=2

se upp för rosten bara, annars väldigt bekväma bilar + att de går billigt smile

http://www.blocket.se/hassleholm/Merced … _8&w=2

som sagt pruta smile kolla efter rost här med

hade personligt gått efter bmwn då jag tycker den är trevligast att köra + att jag har många bra erfarenheter utav bmw samt billiga reservdelar


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 augusti 2013
#40
Alpenretter skrev:
Vw Passat Variant 98- är rymliga och goa att köra, har själv 2st idag.

Har oxå 2 hundar, en Irländsk Varghund och en Bernensennen som får plats utan problem,
dock inga burar...
Hade Jeppe-grindar förr och dessa fungerade bra.

Ang motorval, servicarna är svindyra på 1.8 motorerna, tex hela fronten måste rivas vid kamremsbyte !

Själv kör jag V5:or med kamkedja, ena en -99 Vr5 och den andra en -02 V5 4-motion.
Rör sig tillräkligt för mina behov och har lite av det goa 5cyl "brölet" vid gaspådrag smile

Precis som dom flesta bilar så hade bilarna barnsjukdomar första tiden,
länkarmar (klassikern), låsproblem (mkt skojigt fel pga fönsterhissfunktionen !) och komfort-elboxen pacering,
på förargolvet ! Vatten och skit trängde in och orsakade problem.

Men dessa problem byggdes bort med tiden, nästan helt iallafall...

"Stora hundar ska hållas med kedja, inte rem" som en tysk motorjournalist sa ang kamremsbytena...

dock får man se upp med kamkedjan då den lider utav samma sjuka som vr6an ... vr5an är ju en kapad vr6a bara smile

länk armar byts billigt smile så det är inget man behöver oroa sig över
Senast redigerat av CHEEVA (28 augusti 2013)



Sök