3147
Sök

Hjul låst sig på Ford focus -99

1 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
Det högra bakhjulet på min Ford focus har låst sig.

Bilen stod ute i snön vid nyår och ställdes sedan in i kallgaraget, bilen har sedan dess stått där tills i april då vi skulle byta däck på bilen, den gick då inte att köra pga av detta hjul som låst sig. Nu tänkte jag försöka hitta en möjlighet att försöka få denna att rulla igen då jag är i behov av bilen.

Nu undrar jag varför det har låst sig?

Vad kan man göra för att få den att rulla igen?

Kostsamt? eller måste man be någon bärga bilen till en verkstad?

Bilen är förövrigt fin och inga problem med detta tidigare, den hade precis fått sin årliga service så det
var lite trist att den fick detta problem :-(

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 239 Inlägg
13 september 2013
starson skrev:
Det högra bakhjulet på min Ford focus har låst sig.

Bilen stod ute i snön vid nyår och ställdes sedan in i kallgaraget, bilen har sedan dess stått där tills i april då vi skulle byta däck på bilen, den gick då inte att köra pga av detta hjul som låst sig. Nu tänkte jag försöka hitta en möjlighet att försöka få denna att rulla igen då jag är i behov av bilen.

Nu undrar jag varför det har låst sig?

Vad kan man göra för att få den att rulla igen?

Kostsamt? eller måste man be någon bärga bilen till en verkstad?

Bilen är förövrigt fin och inga problem med detta tidigare, den hade precis fått sin årliga service så det
var lite trist att den fick detta problem :-(

Kanske var handbromsen i och det har rostat ihop i ena hjulet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 630 Inlägg
14 september 2013
Har du bromsskivor eller trummor bak? Antar att du har trummor och det du kan göra då är att lyfta upp bilen. Säkra den med pallbockar och börja slå på kanterna runt bromstrumman. Till slut bör de börja släppa och hjulen kan rulla "något" lätt i alla fall.

De/Dem

5 089 Inlägg
14 september 2013
Slå med slägga på utsidan fälgen tills sakerna lossar. Eller plocka loss hjulet och slå på trumman. Och till nästa gång, dra inte handbromsen om bilen ska stå länge.
Är det bromskivor bak får du plocka loss bromsoket.

\Lindgren

3 Inlägg
14 september 2013
eller gör det den hårda vägen tvinga lös det läg i backen backa , till slut släpper skiten då däcket får färste går dock ej att göra det på grus då glider bara däcket på gruset

Sök