2934
Sök

Volvo 745 -90 Ryckig start, hoppar fram

13 Inlägg
14 september 2013
Trådstartare
Hej det är så här att jag köpte en så kallad a-traktor i veckan och körde hem ca 6mil. Gick suveränt, inga varningslampor lös eller något. Sen så nästa dag så gav jag den en tvätt och tankade i lite soppa, åkte och körde en sväng sen såg jag att lambdasond lampan lös? Så jag åkte hem, började söka lite men fann inget direkt svar. Den går helt fel fri på  1 på höga varv, 2 an helt utmärkt, 3 an helt utmärkt. Den ligger runt 850-900 varv på tomgången. Om vi säger att jag ska börja från start på en plan mark (väg), kopplar, slänger i ettans växel, kopplar ur lite och gasar, och sen slänger ut kopplingen, så vill den rycka sig framåt, vart det låter har jag ingen aning, Den låter typ ( Do doh doh doh) sen när man har kommit upp i lite fart på 1 an, så går den som en klocka. Jag tog bort pluspolen i en halv minut, och den har inte lyst sen dess, har vart ute 2 svängar ca 1 mil. Men problemet kvarstår säkert. Jag har dubbla växellådor.  Borde också säga att jag har varit ute några småsvängar innan lampan började lysa, har pratat med han som hade den innan och han säger att jag kan ha kört så att den har blivit sur? Alltså många små svängar.

Oerhört tacksam för svar.  Jag är inge super duktig på motorer, så berätta gärna punktligt vad som kan vara problemet. smile

Motor: B230E

Känns ju väldigt surt att efter första dagen börjar något rycka och lysa. Man känner ju sig lurad..

1 915 Inlägg
14 september 2013
Istället för att göra bilen strömlös så motorlampan slocknar, så nästa gång den tänder sig, kolla vad du har för felkod!
Får du fram en felkod så blir allt så mkt enklare att hitta orsaken till varför lampan lyser!

Sitter kamremmen rätt?
Kan vara en givare till tändningen som är trasig.
Säker på att du har en gammal E motor i "bilen"? Borde vara en F, om den inte är utbytt. Är elsystemet oxå utbytt?

Att den ska bli sur om du kör många korta turer tror jag inget på. Då är det nåt galet!

Förresten, har du läst reglerna?
13§ Vett och etikett
Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 710 Inlägg
16 september 2013
Jag är ledsen men reglerna är som de är.....låser.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Sök