2954
Sök

Bränsleförbrukning A4 B8 2.0tdi?

106 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har Audi A4 2.0tdi 143hk -09 med variomatic som drar sjukt med diesel. Sista tanken kom jag 77mil på 65L så den har dragit 0,85!!! Det är ju ungefär 2-3dl/mil mer än vad jag räknade med när jag köpte den.... Det är på blandad lugn körning. Visst automaten drar ju lite mer men detta är ju löjligt..

Vad drar era?

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2013
#2
piano skrev:
Har Audi A4 2.0tdi 143hk -09 med variomatic som drar sjukt med diesel. Sista tanken kom jag 77mil på 65L så den har dragit 0,85!!! Det är ju ungefär 2-3dl/mil mer än vad jag räknade med när jag köpte den.... Det är på blandad lugn körning. Visst automaten drar ju lite mer men detta är ju löjligt..

Vad drar era?

Är det 143hk är det iofs en 08b och inte en 09. Blandat ska den ligga på knappt 0.6L/mil, men det är Audis siffror, så jag skulle räkna lite högre.

MEN, 0.85l/mil låter för mycket, det dricker min A6:a blandad körning (2.4 med multitroniclådan)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

106 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#3
Nåt måste ju nåt vara galet. Vagbilar med dieselmotor har ju alltid gått grymt billigt. Kompisen har en 05 2.0tdi 140 som går på 0,5-06. Känns inte som att 3hk ska dra 3dl/mil mer! smile

Ni som har B8or får gärna skriva om det är manuell/automat och 2wd/quattro.

Tack på förhand!
Senast redigerat av piano (12 oktober 2013)

23 Inlägg
12 oktober 2013
#4
cirka 0.6 i 120 km/h manuell quattro 170
Senast redigerat av YEE (12 oktober 2013)

106 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#5
Syftar du på vad färddatorn visar? Är enbart intresserad av siffror från riktiga mätningar(dela antalet liter med milen på trippen). Min färddator visar 0,65 i genomsnitt så den felade på två deciliter så den kan man inte lita på!

90 Inlägg
13 oktober 2013
#6
lånat brorsans (audi a4 2,0tdi 140hk 05a man) på en semester resa.. 265mil enkel resa genom europa
den drog aldrig över 0,6 (detta uppmät vid varje mack)
genom tyskland kör man ju inte snällt smile
Senast redigerat av ahi (13 oktober 2013)

Forummoderator
18 004 Inlägg
13 oktober 2013
#7
Jag har hört några med variomatic som klagat på detta. De verkar gurgla i sig rätt friskt. Kolla med Audi om man kan trycka i ny mjukvara i lådan.

Den drar över en en halv dl. mer än min Merca med dinosauriediesel och vacuumlåda!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

90 Inlägg
13 oktober 2013
#8
är väl multitronic du har, hur många växlar har du..? 7-8?
en instr boken ska den dra 0,57 bl

Avstängd
10 388 Inlägg
13 oktober 2013
#9
Dieselsmurfen skrev:
Jag har hört några med variomatic som klagat på detta. De verkar gurgla i sig rätt friskt. Kolla med Audi om man kan trycka i ny mjukvara i lådan.

Den drar över en en halv dl. mer än min Merca med dinosauriediesel och vacuumlåda!

Möjligt multitronic/variomaticlådorna blivit "sämre". På min så drar den faktiskt mindre, då visserligen landsväg med multirtonic/variomatic än vad den gör som manuell.

Skillnaden på en 08b "ska" vara; Manuell; 0,55l/mil Automat; 0,58l/mil



ahi skrev:
är väl multitronic du har, hur många växlar har du..? 7-8?
en instr boken ska den dra 0,57 bl

Enligt Audi; 0,58l/mil blandad körning med 143hk 2.0tdi och automatlåda. (-08b).

Och ja, det är CVT (Continuously Variable Transmission)-lådan...aka multitronic...aka varimoatic.

CVT-lådorna har EN växel i princip. Även om du går över till tiptronicläge (dvs växla manuellt) så är det inga fasta växellägen, utan helt enkelt virtuella lägen (som visserligen påverkas av hur "taljorna" ligger i lådan, men som trots det inte innebär några fysiska fasta lägen som på en traditionell automatlåda eller på en "vanlig" tiptroniclåda ex.vis).
Senast redigerat av it_mutt (13 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

106 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#10
Vad som står i boken får man ju ta med en nypa salt men mina siffror är ju oroande. Måste vara nåt fel. Ska felsöka bilen och återkomma.

Kör på med siffror på förbrukningen ni som har! smile

Forummoderator
18 004 Inlägg
13 oktober 2013
#11
it_mutt skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag har hört några med variomatic som klagat på detta. De verkar gurgla i sig rätt friskt. Kolla med Audi om man kan trycka i ny mjukvara i lådan.

Den drar över en en halv dl. mer än min Merca med dinosauriediesel och vacuumlåda!

Möjligt multitronic/variomaticlådorna blivit "sämre". På min så drar den faktiskt mindre, då visserligen landsväg med multirtonic/variomatic än vad den gör som manuell.

Skillnaden på en 08b "ska" vara; Manuell; 0,55l/mil Automat; 0,58l/mil



ahi skrev:
är väl multitronic du har, hur många växlar har du..? 7-8?
en instr boken ska den dra 0,57 bl

Enligt Audi; 0,58l/mil blandad körning med 143hk 2.0tdi och automatlåda. (-08b).

Och ja, det är CVT (Continuously Variable Transmission)-lådan...aka multitronic...aka varimoatic.

CVT-lådorna har EN växel i princip. Även om du går över till tiptronicläge (dvs växla manuellt) så är det inga fasta växellägen, utan helt enkelt virtuella lägen (som visserligen påverkas av hur "taljorna" ligger i lådan, men som trots det inte innebär några fysiska fasta lägen som på en traditionell automatlåda eller på en "vanlig" tiptroniclåda ex.vis).

Japp. Den kan upplevas som 6-växlad då en dator tvingar den att "välja spår" men i grund och botten är den steglös som påpekas ovan.

Undra hur många som har dessa och tror det är en "normal" låda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

106 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#12
Min har bara kännbara växellägen på "sport" läget. På vanliga D så är det bara en växel. Som på en fyrhjuling eller snöskoter kan man säga.

Hur som helst så har jag felsökt, det var några felkoder på spjällhus och nåt på lådan, men efter radering så har dom inte kommit tillbaka så det är säkert inget fel.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 oktober 2013
#13
piano skrev:
Min har bara kännbara växellägen på "sport" läget. På vanliga D så är det bara en växel. Som på en fyrhjuling eller snöskoter kan man säga.

Hur som helst så har jag felsökt, det var några felkoder på spjällhus och nåt på lådan, men efter radering så har dom inte kommit tillbaka så det är säkert inget fel.

"sportläget"...du flyttar spaken åt höger från "D"? Tiptronicläget då mao.

Det är som sagt inga fasta lägen alls på en multitroniclåda, inte i D-läget (då det verkligen bara "flyter" på utan kännbara växlingar på en multitronic/variomatic/cvt) inte heller i tiptronicläge/manuellt läge, utan dessa är som sagt förutbestämda av databoxen och bara rent "simulerade"

Gällande felkoderna så kan de ju givetvis komma vid ett "annat tillfälle". Hade strul med en givare. Felkoden kom allt ifrån "direkt" tills en vecka senare.

Vad var det för koder? smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

106 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#14
Nej jag drar spaken bakåt från D till S då får jag kännbara växlingar, till höger från D har jag läget där man växlar manuellt.

Minns inte felkoderna men det var 4-5st bara på spjällhuset. Har kört 20mil sedan raderingen. Så felet till soppaförbrukningen borde inte ligga där tycker man. Ska ringa o höra med Möller imorgon o se om dom har nåt vettigt att säga. Tänkte på nån uppgradering till lådan...

Avstängd
10 388 Inlägg
15 oktober 2013
#15
piano skrev:
Nej jag drar spaken bakåt från D till S då får jag kännbara växlingar, till höger från D har jag läget där man växlar manuellt.

Minns inte felkoderna men det var 4-5st bara på spjällhuset. Har kört 20mil sedan raderingen. Så felet till soppaförbrukningen borde inte ligga där tycker man. Ska ringa o höra med Möller imorgon o se om dom har nåt vettigt att säga. Tänkte på nån uppgradering till lådan...

Ah, S-Tronic (DSG)-lådan. Ja då var ju det avklarat smile

I S-läget drar den ju växlarna "längre" så smile

Nej, det enkom bör inte vara anledningen till det hela tycker jag. Vad har du använt för att läsa av felkoderna?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

106 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#16
Så jag har inte multitronic lådan menar du?

2 751 Inlägg
16 oktober 2013
#17
Helt klart något skumt, min dricker runt 0.8 när jag tar det lungt. Stad/Motorväg.

Who Djaa bless no man curse

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2013
#18
piano skrev:
Så jag har inte multitronic lådan menar du?

Jo visst har du det, det var jag som tänkte helt galet.

S-Läget ger som sagt längre "dragning" av "växlarna", och bättre gasrespons (och något mer vill jag ha för mig, som jag inte kommer på nu givetvis)

Det är som ett sportigare (doh!) läge av "m", dvs fortfarande med simulerade växlingar.

Här är en ganska bra bild som förklarar hela den grundläggande principen med en CVT-låda. Med de simulerade läget, bestämmer alltså en dator var remmen ska ligga (och då får man också en simulerad "fast" växel)

http://1.bp.blogspot.com/-RBiYq2KNI-Q/T117iAUddkI/AAAAAAAAAAg/uNdmIZyYRWw/s1600/932_daa048351215b7ea0b98ec842ca42b36.jpg


Och om man känner för att läsa mer om det hela, så är denna sidan ganska enkelt förklarande;

http://cvt-transmission.blogspot.se/201 … chive.html

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

106 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#19
Tankade fullt, körde 10mil landsväg med ägg under pedalen... 80-90km/h 70% och resten 110-120km/h. Tankade fullt och fick i 7,2-7,3L så 7,2-7,3L/mil drog den... Ska nog köpa mig en gammal jänkare istället, lika mycket soppa går åt men man slipper ju skatten! smile

110 Inlägg
18 oktober 2013
#20
0,56 ligger min på, och då är den inte original... Känns som något är fel i ditt fall hmm



Sök