4250
Sök

Märker besiktningen om hjullagret är dåligt?

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hur fan skulle man kunna se det i så fall?

125 Inlägg
25 oktober 2013
#2
Om det glappar så lär dom märka det iaf.


245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#3
C-Magnusson skrev:
Om det glappar så lär dom märka det iaf.

Inte vet jag om det glappar... Det börjar bli dåligt för man hör ett dovt ljud när man svänger. Man tycker ju att det vore omöjligt att se om ett hjullager är dåligt med blotta ögat?
Senast redigerat av Diskolaro (25 oktober 2013)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
25 oktober 2013
#4
Ja det gör dom, när dom har hissat upp bilen så gungar dom alltid på däcket med händerna kl 12-6 på däcket.
Man kan även hitta glappande spindelleder på det sättet.

Är det riktigt dåligt hörs det vid provkörningen med.


414 Inlägg
25 oktober 2013
#5
Om det inte är på drivhjulen (t ex bak) på en framhjulsdriven bil och ett hjul snurrar lätt som fan och låter så innihelvete så märks det ju då också att det är helt slut... smile

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#6
Pierre_r skrev:
Ja det gör dom, när dom har hissat upp bilen så gungar dom alltid på däcket med händerna kl 12-6 på däcket.
Man kan även hitta glappande spindelleder på det sättet.

Är det riktigt dåligt hörs det vid provkörningen med.

Men dom hissar ju upp bilen genom att köra upp bilen på en plattform som sedan hissas upp i luften. Däcken är aldrig fria utan bilen står alltid på däcken.
Senast redigerat av Diskolaro (25 oktober 2013)

125 Inlägg
25 oktober 2013
#7
Diskolaro skrev:
C-Magnusson skrev:
Om det glappar så lär dom märka det iaf.

Inte vet jag om det glappar... Det börjar bli dåligt för man hör ett dovt ljud när man svänger. Man tycker ju att det vore omöjligt att se om ett hjullager är dåligt med blotta ögat?

Du får väl hissa upp bilen & känna på hjulet! Det bästa är väl att byta lagret eller? Men det är ju upp till dig


245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#8
C-Magnusson skrev:
Diskolaro skrev:
C-Magnusson skrev:
Om det glappar så lär dom märka det iaf.

Inte vet jag om det glappar... Det börjar bli dåligt för man hör ett dovt ljud när man svänger. Man tycker ju att det vore omöjligt att se om ett hjullager är dåligt med blotta ögat?

Du får väl hissa upp bilen & känna på hjulet! Det bästa är väl att byta lagret eller? Men det är ju upp till dig

Jag byter när det börjar låta som fan. Nu låter det helt ok, bara ett dovt ljud när man svänger.

125 Inlägg
25 oktober 2013
#9
Diskolaro skrev:
C-Magnusson skrev:
Diskolaro skrev:

Inte vet jag om det glappar... Det börjar bli dåligt för man hör ett dovt ljud när man svänger. Man tycker ju att det vore omöjligt att se om ett hjullager är dåligt med blotta ögat?

Du får väl hissa upp bilen & känna på hjulet! Det bästa är väl att byta lagret eller? Men det är ju upp till dig

Jag byter när det börjar låta som fan. Nu låter det helt ok, bara ett dovt ljud när man svänger.

Haha ok:)


245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#10
C-Magnusson skrev:
Diskolaro skrev:
C-Magnusson skrev:

Du får väl hissa upp bilen & känna på hjulet! Det bästa är väl att byta lagret eller? Men det är ju upp till dig

Jag byter när det börjar låta som fan. Nu låter det helt ok, bara ett dovt ljud när man svänger.

Haha ok:)

Haha vadå? )

125 Inlägg
25 oktober 2013
#11
Diskolaro skrev:
Pierre_r skrev:
Ja det gör dom, när dom har hissat upp bilen så gungar dom alltid på däcket med händerna kl 12-6 på däcket.
Man kan även hitta glappande spindelleder på det sättet.

Är det riktigt dåligt hörs det vid provkörningen med.

Men dom hissar ju upp bilen genom att köra upp bilen på en plattform som sedan hissas upp i luften. Däcken är aldrig fria utan bilen står alltid på däcken.

Det sitter en tvärgående domkraft i fyrpelarlyften på bilbrovningen!!!
Så de kommer lyfta både fram och bakaxel. Lycka till:)


125 Inlägg
25 oktober 2013
#12
Diskolaro skrev:
C-Magnusson skrev:
Diskolaro skrev:

Jag byter när det börjar låta som fan. Nu låter det helt ok, bara ett dovt ljud när man svänger.

Haha ok:)

Haha vadå? )

Att du väntar med att byta tills det låter som fan!!!


245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#13
C-Magnusson skrev:
Diskolaro skrev:
Pierre_r skrev:
Ja det gör dom, när dom har hissat upp bilen så gungar dom alltid på däcket med händerna kl 12-6 på däcket.
Man kan även hitta glappande spindelleder på det sättet.

Är det riktigt dåligt hörs det vid provkörningen med.

Men dom hissar ju upp bilen genom att köra upp bilen på en plattform som sedan hissas upp i luften. Däcken är aldrig fria utan bilen står alltid på däcken.

Det sitter en tvärgående domkraft i fyrpelarlyften på bilbrovningen!!!
Så de kommer lyfta både fram och bakaxel. Lycka till:)

Jag lyfte upp bilen med domkraft. Kände på hjulet och det glappade inte alls.

C-Magnusson skrev:
Diskolaro skrev:
C-Magnusson skrev:

Haha ok:)

Haha vadå? )

Att du väntar med att byta tills det låter som fan!!!

Det lär ju inte skära ihop utan varning. Det lär ju börja låta illa innan det skär ihop...

KHRacing
25 oktober 2013
#14
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

414 Inlägg
25 oktober 2013
#15
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#16
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

730 Inlägg
25 oktober 2013
#17
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S




Men visst alla är ju inte så smarta...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Muttley
25 oktober 2013
#18
Du får helt enkelt veta de efter besiktningen.  Beroende på vad för besiktningsman du får.   Bilen lyfts alltid upp så de kan rycka i hjulen annars gör de fel.

KHRacing
25 oktober 2013
#19
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Muttley
25 oktober 2013
#20
En annan fråga jag har,  vad för bil har du ?  Och varför vill du inte byta nu när du vet att de är på väg att bli kasst?
De är en liten penning i bilägandet.


Sök