Tjenare, Eftersom detta är min första tråd på detta forum kan jag passa på att presentera mig lite. Brukar kännas trevligare då tycker jag.
Jag heter Mattias Westerlund och är 17 år. Jag går på fordonsprogrammet med inriktning personbilsmekaniker på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna. Bor strax utanför Eskilstuna precis vid mälaren. Jag har haft ett bilintresse hela livet men själva intresset för att skruva det började när man höll på mopeder som för många andra. Sen blev det mc vid 16 års ålder och så strax efter det blev det även bil då jag fick tag i en billig Golf 2a som jag känner de 3 senaste ägarna på och vet precis vad som är gjort så där började bilintresset ordentligt också. Ja vilket märke intresset började växa mest för förstår nog ni. Ska f.ö börja praktisera på Möller bil i Eskilstuna. Jag har även ett fotointresse och tillsammans med en kompis så har jag en fotogrupp som ni kan kolla in här
https://www.facebook.com/dmndphotoKan kasta in en bild på hojen för jag hittade ingen bra på golfen men det kan jag fixa senare.
Anledningen till en Bay då?
Jo det är så att jag har alltid gillat bubblorna och ju äldre desto bättre har jag tyckt. Men började i vintras få upp synen på bussarna mer och mer efter att ha sett bilder på fräna bussar på nätet. Sen i somras så var det ju måndagsträffar varje kväll och efter att ha vart där några gånger så blev jag riktigt sugen på buss och efter ccw i rättvik hade jag bestämt mig att jag ska ha en buss! Självklart var jag mest sugen efter en split-lyxbuss men det tillåter inte min ekonomi så började leta efter en bay. Då efter ett tag kom denna upp på blocket och jag mailade direkt (var endast mailkontakt) och det slutade med att jag åkte och kollade på bussen dagen efter och bestämde mig då för köp. Med tanke på priset så var det inget att fundera över då jag gav 9000kr inkl alla delar. Planen är typ partybuss av det hela och åtminstone under första säsongen (Alltså 2014) så kommer den nuvarande patinan vara kvar.
Information om bussen :
Det är som sagt en Bay ifrån 1973 i patinerat bruksskick. De första 15 åren ungefär så spenderade bussen sin tid inom militären på reglemente P16. Var det ligger har jag absolut ingen aning om men någon med bättre koll får gärna berätta det. Efter militärtiden så såldes bussen vidare 1989 vilket alltså blev första gången den registrerades i trafik. Han som köpte bussen då var en författare som studerade fjärilar och hade bussen att bo i på gotland så då fick den en enklare campinginredning. Ägaren efter han har knappt använt bussen utan den har nästan bara blivit ståendes sen han köpte den.
Bussen har endast gått 7200 mil ungefär och all elektronik fungerar. De felet som var när jag köpte bussen var att den inte gick rent men det verkar som att det räcker med förgasarrengöring. Beroende på hur man ser det kan det även finnas skönhetsfel
Det finns gamla delar kvar från militärtiden t.ex som grönmålade kapslar, skylthållarna för reglementesskylten och sen fanns massa annat som 3 växellådor, 1 motor, 4-6 drivaxlar, 7 lyktglas bak, 2-3 generatorer, 4 topplock osv. Hela skåpet var fyllt med delar.
Nä nu är det väl dags för lite bilder då?
Första jag gjorde var att sen spola av taket från mossa.
Hade en buckla i taket också men det har löst sig. Har inga före och efterbilder på det men har en före bild åtminstone.
Den uppstod när några snorungar hoppade på bussen utanför Mariefreds tågstation :o
Planer :Sänkning
Byta ut alla fönsterlister
Bygga om inredningen
12v kylskåp
Schysst ljudsystem
Bygga om hela inredningen (Ingen plastning dock
)
Ljuddämpa karossen
Fixa glappet som finns i framvagn
Byta och renovera/trimma motor
Tipsa gärna om hur jag ska gå tillväga för att sänka den! Kollat lite på dessa så någon som vet om de funkar bra?
http://www.classicvw.se/stotdampare-coi … cts_id/495Ja ni alla som haft en egen projekttråd vet ju att det enkelt blir "lite" mer
Mvh /Mattias