3231
Sök

Köra på 2 hjulbultar?

13 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#1
Satte på vinterdäcken igår men lyckades vrida sönder 2 hjulbultar till ena framdäcket (så halva bulten sitter kvar) . Dessutom har en hjulbult gått av innan så nu är det bara 2 bultar av 5 som håller fast däcket. Behöver använda bilen idag men vågar man köra med bara 2 bultar?

Evildan
17 november 2013
#2
Det var förbaskat tråkigt, osis.
Nej, kör inte runt med 2 hjulskruvar av 5.
Du får sned belastning på de 2 du har kvar och dom riskerar att lossna, följderna av detta behöver jag förmodligen inte förklara.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 november 2013
#3
bioxi skrev:
Satte på vinterdäcken igår men lyckades vrida sönder 2 hjulbultar till ena framdäcket (så halva bulten sitter kvar) . Dessutom har en hjulbult gått av innan så nu är det bara 2 bultar av 5 som håller fast däcket. Behöver använda bilen idag men vågar man köra med bara 2 bultar?

Du kommer att utsätta både andra och dig för livsfara så låt bli att köra, det är inte värt det om det händer nåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 november 2013
#4
Vanligtvis hade jag sagt att du absolut inte ska köra men vilka bultar är det som finns kvar då ??

Sitter dom inte bredvid varandra utan "på var sida navet" så funkar det nog att köra en kort sträcka väldigt sakta, och med sakta menar jag verkligen sakta och inte 70-på-90-väg-sakta...

Det är inte hjulbultarnas jobb att överföra bilens vikt till fälgen utan det är navets, bultarna ska "bara" hålla kvar fälgen på navet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

342 Inlägg
17 november 2013
#5
Nästa gång spänn inte bultarna så förbaskans hårt. 120-130Nm brukar vara lagom för en vanlig personbil.
För att dra av en M14 eller M16 krävs rejält med moment.

1 534 Inlägg
17 november 2013
#6
TBOC_Razor skrev:
Vanligtvis hade jag sagt att du absolut inte ska köra men vilka bultar är det som finns kvar då ??

Sitter dom inte bredvid varandra utan "på var sida navet" så funkar det nog att köra en kort sträcka väldigt sakta, och med sakta menar jag verkligen sakta och inte 70-på-90-väg-sakta...

Det är inte hjulbultarnas jobb att överföra bilens vikt till fälgen utan det är navets, bultarna ska "bara" hålla kvar fälgen på navet.

Bultarna överför väl energin från acceleration och deceleration(bromsning), har svårt att se hur navet skall sköta den uppgiften..

Alltså om du MÅSTE köra, så låna en bult från ett annat hjul så du har 3 bultar på hjulet och 4 på den du lånade ifrån.

Sen håller jag med dig om "Sitter dom inte bredvid varandra utan "på var sida navet"", sitter de 3 bultarna korsvis så kan man nog köra en kortare färd i max 50-60 km/h...




Om B är med bult och O är utan bult


Korrekt:


     B
          O
B   
         B
   O



EJ korrekt:


     B
          B
B   
         O
   O

13 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#7
Nu sitter dom avdragna bultarna kvar så det går inte att "låna" från något annat hjul. Men tror det är bäst att låta bilen stå tills bultarna är utdragna särskilt när dom 2 bultarna som sitter kvar är precis bredvid varandra så är det ju mer än 50% av cirkeln som inte är täckt.

Men måste ju vart riktiga måndagsexemplar på bultarna när två stycken går av vid ett byte använde trots allt bara ett vanligt standard fälgkors. Men men jag kanske drog åt dom för hårt i våras så att det lett till att det blivit nå sprickor eller nått i bultarna det är ju trots allt inge småskruv..

13 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#8
Nån som vet vad det kan kosta att låta en verkstad få ut alla 3 avdragna bultar? Lär väl inte vara helt lätt kan jag tänka mig (grispitt lär ju aldrig funka). Har tyvärr ingen plats för att kunna fixa det själv...

1 534 Inlägg
17 november 2013
#9
bioxi skrev:
Nu sitter dom avdragna bultarna kvar så det går inte att "låna" från något annat hjul. Men tror det är bäst att låta bilen stå tills bultarna är utdragna särskilt när dom 2 bultarna som sitter kvar är precis bredvid varandra så är det ju mer än 50% av cirkeln som inte är täckt.

Men måste ju vart riktiga måndagsexemplar på bultarna när två stycken går av vid ett byte använde trots allt bara ett vanligt standard fälgkors. Men men jag kanske drog åt dom för hårt i våras så att det lett till att det blivit nå sprickor eller nått i bultarna det är ju trots allt inge småskruv..

Måste läsa noggrannare, du har alltså dragit av 3 bultar, jag trodde du dragit av 2 och tappat bort/förstört den tredje..

Jag skulle inte köra med 2 bultar.

Kanske för att flytta runt bilen några meter men inte mer än så...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 november 2013
#10
Är det hjulbultar eller fasta pinnbultar med muttrar som håller fälgen? Är det bultar som gått av borde det ju bara vara att skruva ur resterna för hand o sätta dit nya. (spänningen som gör att dom sitter fast är när dom spänns mot fälgen, när den spänningen släpper när den gått av brukar det bara vara att skruva ur resterna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

13 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
#11
Det är vanliga hjulbultar. Hmm ja kanske borde testa om det går att få ut nån eller några bultar. Om det går att få ut 2 löser det sig (har kört på 4 bultar under ett par års tid så det är inga problem).

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 november 2013
#12
till att börja med köp alla bultar nya!!! runt om eftersom alla riskerar att gå av pga dom blivit för hårt dragna.

sen bort med bromskivan och skruva ur dom brukar sticka in en bra bit in i navet så det sticker ut på baksidan.

dom brukar sällan sitta speciellt hårt.

Kör fort så hinner inget hända...

1 142 Inlägg
17 november 2013
#13
kompisen fick samma problem med sin 9-5 å de visade sig bero på att han åkte med eftermarknads fälgar till en volvo. inget du gör nu kanske? då blir de ju sne spänning på bultarna vilket slutar med detta fenomen....

13 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#14
Haft bilen på verkstad i veckan. Dom sa att jag förmodligen dragit åt bultarna för hårt och att dom blivit utmattade och därför gått av. Gick inte att borra ur dom som satt kvar så blev tvungen att byta hela hjulnavet går på 2500:- i material och 1500:- i arbetskostnad = 4000:- vad säger man..

512 Inlägg
21 november 2013
#15
Va har dom för grejer på verkstaden som int kan borra ur dom -_-
köp nå kvalitets borrar och borra med en liten borr i mitten av bulten, sen en större och värm på lite åh använd grispitt. Finns även nå liknande som ja tyck e bättre. En tapp som smalnar av som det är "spår" i. Annars svetsa på mutter wink


1 534 Inlägg
21 november 2013
#16
bioxi skrev:
Haft bilen på verkstad i veckan. Dom sa att jag förmodligen dragit åt bultarna för hårt och att dom blivit utmattade och därför gått av. Gick inte att borra ur dom som satt kvar så blev tvungen att byta hela hjulnavet går på 2500:- i material och 1500:- i arbetskostnad = 4000:- vad säger man..

Vad drygt hmm

Investera i en momentnyckel och dra åt med så mkt som tillverkaren/verkstadsboken säger att man skall dra med..

Tänk på att inte ha alltför skitiga/dåliga bultar, går trögt då.
Inte heller bra att man har på alltför mkt alupasta/kopparpasta, går rätt så lätt då och dras åt hårdare med samma kraft.

Sen tycker vissa att man alltid skall ha på lite pasta o vissa som tycker man skall undvika det som pesten.

Börja i alla fall med nya bultar och en momentnyckel, du vet inte hur slitna de andra bultarna är..

13 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#17
Jo det blir till att byta bultar lite oftare i framtiden dom kostar ju trots allt bara 20:- eller nått.. bättre det än att riskera att åka på samma skit igen..

519 Inlägg
21 november 2013
#18
bioxi skrev:
Jo det blir till att byta bultar lite oftare i framtiden dom kostar ju trots allt bara 20:- eller nått.. bättre det än att riskera att åka på samma skit igen..

du behöver ej byta bultarna så länge du drar dom med rätt moment,

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 november 2013
#19
jetta16v skrev:
bioxi skrev:
Haft bilen på verkstad i veckan. Dom sa att jag förmodligen dragit åt bultarna för hårt och att dom blivit utmattade och därför gått av. Gick inte att borra ur dom som satt kvar så blev tvungen att byta hela hjulnavet går på 2500:- i material och 1500:- i arbetskostnad = 4000:- vad säger man..

Vad drygt hmm

Investera i en momentnyckel och dra åt med så mkt som tillverkaren/verkstadsboken säger att man skall dra med..

Tänk på att inte ha alltför skitiga/dåliga bultar, går trögt då.
Inte heller bra att man har på alltför mkt alupasta/kopparpasta, går rätt så lätt då och dras åt hårdare med samma kraft.

Sen tycker vissa att man alltid skall ha på lite pasta o vissa som tycker man skall undvika det som pesten.

Börja i alla fall med nya bultar och en momentnyckel, du vet inte hur slitna de andra bultarna är..

120Nm å välsmort blir ju rätt moment..

120Nm med rost = för lite moment...

120Nm är alltid 120 nm men är de rost kanske 50nm försvinner pga av friktionen rosten ger..


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 november 2013
#20
jetta16v skrev:
Bultarna överför väl energin från acceleration och deceleration(bromsning), har svårt att se hur navet skall sköta den uppgiften..

Det är främst friktionen mellan fälg/nav som fixar det där, så länge bultarna är tillräckligt hårt dragna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök