3678
Sök

Volvo 945 2.3se går skit! skjuter på 3ans växel, orkar inte ett skit..

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
nu blir jag trött på biljäveln och den är snart jäääävligt billig! bilen var slö som fan och jag rensade ur katalysatorn + att jag bytte knacksensorn för den kom upp vid felsök.. bilen gick bättre men gick fortfarande dåligt för att jag jag laddar på med ett T-kors på wastegateslangen.. blir lätt dragen av en slö jävla 740 med b230f...

jaa eftersom det började skjuta ur avgassystemet när jag tryckte på så tänkte jag ju direkt på tändningen så jag bytte ut fördelare, kablar och stift samt att jag tog spolen från min vinröda och testade men samma jävla skit!

nu vill jag ha hjälp vad som kan vara fel!

symptomer..

*slö/orkar inget
*skjuter u avgassystemet
*vill gärna rycka lite när man gasar upp

saker som är gjorda med bilen..

*T-kors på wastegateslangen, laddar väl cirka 0.9-1.0 bar och sportluftfilter i övrigt original motor
* rensad katalysator
* bytt knacksensor
* bytt fördelare, kablar och stift
* kollat så kammen sitter rätt

773 Inlägg
6 december 2013
Zzoink skrev:
nu blir jag trött på biljäveln och den är snart jäääävligt billig! bilen var slö som fan och jag rensade ur katalysatorn + att jag bytte knacksensorn för den kom upp vid felsök.. bilen gick bättre men gick fortfarande dåligt för att jag jag laddar på med ett T-kors på wastegateslangen.. blir lätt dragen av en slö jävla 740 med b230f...

jaa eftersom det började skjuta ur avgassystemet när jag tryckte på så tänkte jag ju direkt på tändningen så jag bytte ut fördelare, kablar och stift samt att jag tog spolen från min vinröda och testade men samma jävla skit!

nu vill jag ha hjälp vad som kan vara fel!

symptomer..

*slö/orkar inget
*skjuter u avgassystemet
*vill gärna rycka lite när man gasar upp

saker som är gjorda med bilen..

*T-kors på wastegateslangen, laddar väl cirka 0.9-1.0 bar och sportluftfilter i övrigt original motor
* rensad katalysator
* bytt knacksensor
* bytt fördelare, kablar och stift
* kollat så kammen sitter rätt

vad är det för motor turbo konv b230f? b230fk/ft?
Senast redigerat av tvedberg (6 december 2013)

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
b230fk

773 Inlägg
6 december 2013
Zzoink skrev:
b230fk

kanske tryckslangar/ic läcker?

komp test? såg på en annan tråd du hade så hade den gått varmt?

spridarna kanske är smutsig invändigt så var det för mig gick men väldigt slö och man var tvungen att vara försiktig på gasen.

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
tvedberg skrev:
Zzoink skrev:
b230fk

kanske tryckslangar/ic läcker?

komp test? såg på en annan tråd du hade så hade den gått varmt?

spridarna kanske är smutsig invändigt så var det för mig gick men väldigt slö och man var tvungen att vara försiktig på gasen.

laddtryck får den så det äre inget fel på.. ska kolla upp det där med spridarna! smile

153 Inlägg
6 december 2013
Kan även vara luftmassemätaren

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
Putte318 skrev:

testade att byta den också från min vinröda men blev inte så stor skillnad sad

773 Inlägg
6 december 2013
Zzoink skrev:
Putte318 skrev:

testade att byta den också från min vinröda men blev inte så stor skillnad sad

kan ju vara fel på kontakten bruka kunna bli det i bland, om du drar ut den så ska den gå sämmre svarar inte på gas osv.. om den gör det när du inte har den inkopplad så är det inge fel på din lmm

Outlaw
178 Inlägg
6 december 2013
Kan vara din tändlägesgivare som är trasig. Sen bör du kolla tempgivare för insprutet som sitter under insuget på fyrans burk. Den kan göra att bilen chokar hela tiden om den är trasig.

Går han på alla burkar? Kan kammremmen sitta ett kugg fel?
Drar han tjuvluft? Är insugsrören täta? Funkar din lambdasond?
Har du kollat att din soppa pump matar fram sås? Och förpumpen även om du har en sån.
Kan ju vara så att den matar på för mycket, därav skjutandet. Och får den för mycket sås så går den dåligt.

Diesel, pilsner & hemkört

300 Inlägg
6 december 2013
Insugspackning? Spruta startgas runt omkring och se om varvet höjer sig

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
Ska testa att spruta startgas överallt men har bytt alla packningar iallafall! Hur kan jag ta reda på om
Den får för mycket soppa? Låter logiskt att den får för mycket soppa.. Hur kollar jag upp om den där tempgivaren funkar? smile

773 Inlägg
6 december 2013
Zzoink skrev:
Ska testa att spruta startgas överallt men har bytt alla packningar iallafall! Hur kan jag ta reda på om
Den får för mycket soppa? Låter logiskt att den får för mycket soppa.. Hur kollar jag upp om den där tempgivaren funkar? smile

du kan först kolla på stiften om dom är kolsvarta och fuktiga efter du kört kan den gå för fett.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 december 2013
kamremen sitter fel..... antingen pga av att den har kuggat eller att dreven har snurrat på axlarna.

alternativ Lmm som är fel.

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
Xuri skrev:
kamremen sitter fel..... antingen pga av att den har kuggat eller att dreven har snurrat på axlarna.

Alltså det där med kammn var ju fel förut pga att remskivan inte satt rätt.. Nollade med 1 kolv i övre läget men kanske har blivit nån kugg fel endå? "/

773 Inlägg
6 december 2013
Zzoink skrev:
Xuri skrev:

Alltså det där med kammn var ju fel förut pga att remskivan inte satt rätt.. Nollade med 1 kolv i övre läget men kanske har blivit nån kugg fel endå? "/

ja asså du har du ju vevaxeln står rätt och så måste du ju ställa in kam axeln på noll? är ingen expert men tror det är så.

1 231 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
Jaa men det är ju självklart att jag har gjort wink

773 Inlägg
6 december 2013
Zzoink skrev:
Jaa men det är ju självklart att jag har gjort wink

ja men det kanske är som du sa att det kan stå en kugg fel för det inte fanns nånmarkering eller hur var det.

12 Inlägg
11 december 2013
Byt bränslepump och filter? eller om du har en bredbandslambdasond som du kan montera och kolla om den går fet eller snålt när den rycker och skjuter, snålt när den rycker = inget bränsle och fett när den rycker = tändfel tändstift hallgivare knacksensor. wink

6 739 Inlägg
11 december 2013
tryckslang elr va de nu heter som kanske suger ihop sej? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök